او همچنین اعلام کرد که از دیماه برنامههای جدید، بازطراحی شده و بهتدریج وارد جدول پخش شبکه خواهند شد.
محسن حبیبی با حضور در استودیوی پخش شبکه خبر با اشاره به پیشینه طولانی این موج رادیویی توضیح داد: سال ۱۳۳۹ آنتن دومی برای رادیو در ایران راهاندازی شد که عمدتا به پخش موسیقی اختصاص داشت. پس از انقلاب، همین موج به پخش مذاکرات مجلس، نماز جمعه و قرآن پرداخت و بعدها از دل همین رادیو، شبکه رادیویی قرآن شکل گرفت. در سال ۱۳۷۸ این موج رسما با عنوان «رادیو فرهنگ» معرفی شد. پس میتوان گفت اکنون رادیو فرهنگ بهنوعی ۶۵سال قدمت دارد.
او با تاکید بر ضرورت بازنگری در تعریف فرهنگ گفت: دانشمندان حوزههای مختلف علوم انسانی صدها تعریف از فرهنگ دارند، اما اگر جمع آنها را در نظر بگیریم، فرهنگ همان راه و رسم زندگی است. به همین دلیل قصد داریم رادیو فرهنگ را به اصل خود بازگردانیم و از این پس آن را مبتنی بر مفهوم زندگی پیش ببریم. یعنی رادیو «شبکه زندگی» خواهد بود؛ شبکهای که شریان اصلیاش، ابعاد مختلف زندگی است. هم موضوعات اختصاصی با عنوان فرهنگ و هم موضوعات عمومی زندگی مردم.
حبیبی ادامه داد: از این پس سعی خواهد شد ساختار برنامهها بر همین اساس طراحی شود و رویکرد شبکه از «ارائه صرف مفاهیم فرهنگی» به «زیست انسانی بهعنوان امر فرهنگی» تغییر مییابد.
مدیر شبکه رادیویی فرهنگ گفت: در کنار پرداخت به آداب و رسوم، سنتها و آیینها لازم است به مرزهای تازه فرهنگ نیز ورود کنیم. از فرهنگ عامه گرفته تا فرهنگ ارتباط، همزیستی، فرهنگ نوجوانی و جوانی و جایگاه خانواده مورد توجه برنامهسازی است.
او در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: توجه به فرهنگهای زندگی شهری و ارتباطی مانند فرهنگ ترافیک، فرهنگ کار، فرهنگ گفتوگو، فرهنگ اقتصاد و اقتصاد فرهنگی بخشی از چشمانداز جدید شبکه است.
حبیبی در پاسخ به پرسش مجری درباره احتمال کمرنگ شدن پرداخت رسانه به هنر گفت: به هیچ عنوان برنامههای ادبی و هنری کمرنگ نشدهاند بلکه تقویت خواهند شد.
وی تاکید کرد: رادیو فرهنگ با تلاش مدیران و برنامهسازان خوب خود به برنامههای شاخص و شناختهشدهای در موضوعات ادبی، هنری و تاریخی دست یافته است و نامهای شناختهشدهای همچون «ققنوس»، «نیستان»، «هفت اقلیم»، «هفت کوچه»، «کتاب و فرهنگ» و... نهتنها حفظ میشوند بلکه تقویت خواهند شد. قرار نیست برنامههای فرهیختگی و فاخر را حذف کنیم بلکه قرار است عمق و کارکرد تازه به آنها بدهیم. بهطور نمونه با آنکه برنامه هفت اقلیم هفت روز هفته به هنرهای مختلف میپردازد و این رویکرد ادامه پیدا میکند، قصد داریم برنامههای جدیدی در حوزههای هنری و فرهنگی همچون سینما با نگاه تحلیلی جدید راهاندازی کنیم.
حبیبی یکی از مهمترین برنامههای پیش روی شبکه را ورود به حوزه تحول در علوم انسانی دانست و توضیح داد: هنوز در هیچیک از برنامههای رادیویی رسانه ملی به مسأله بسیار مهم تحول در علوم انسانی به شکلی عمیق پرداخته نشده است. ما یک برنامه وزین و محتوایی طراحی کردهایم که به دغدغههای این حوزه بپردازد.
به گفته او، حوزههای اقتصاد فرهنگ، فرهنگ اقتصادی، دیپلماسی فرهنگی و نحوه عرضه محتوای فرهنگی نیز در دستور تحول قرار گرفتهاند.
مدیر شبکه فرهنگ با اشاره به لزوم افزایش دامنه مخاطبان گفت: اگر نوجوانان و جوانان کمتر با ما ارتباط دارند، مشکل از ماست. باید ساختار رسانهایمان را تغییر دهیم و برنامههایی بسازیم که نوجوانان و جوانان در تولید و اجرای آنها نقش داشته باشند. نوع ارتباط نسل جدید با رسانه با نسلهای پیش متفاوت شده است. نوجوانان و جوانان در سپهر رسانهای حضور دارند که خود نقش فعالی در تولید و آفرینش آن داشته باشند. پس برای موفقیت در ارتباط رسانهای با این نسل باید تغییر کنیم و در محیط آنها (گوشیهای همراه) به شکلی درست و خلاقانه حضور یابیم. وقتی این نسل در فعالیت رسانهای مشارکت کنند، هم ارتباط عمیقتر میشود و هم سن مخاطب پایین میآید.
او افزود: رسانه امروز افقی شده است. کاربران میتوانند تولید کنند و ما باید این ظرفیت را در شبکه وارد کنیم. سعی خواهیم کرد از سه جهت مخاطبان را افزایش دهیم. یعنی اقشار جدیدی را بهعنوان مشتریان و مخاطبان رادیو فرهنگ درنظر بگیریم، سن مخاطب را تا جای ممکن پایین بیاوریم و عمق ارتباط مخاطب را با برنامهها افزایش داده و تعامل را بیشتر کنیم.
حبیبی با اشاره به اهمیت و ظرفیتهای پایگاه ایرانصدا در معاونت صدا گفت: ایرانصدا امکانات وسیعی دارد و تنها محلی برای پخش زنده یا آرشیو برنامهها نیست. سادهترین این امکانات این است که مخاطبان بهراحتی میتوانند پیام گذاشته و حتی فایل صوتی و تصویری برای هر تهیهکننده و برنامهای بهطور جداگانه ارسال کنند. کاری کردهایم که پیامهای مخاطبان مستقیما در اختیار تهیهکنندگان قرار بگیرد. این یک تحول واقعی در ارتباط با مخاطب است.
او اعلام کرد: شبکه در حال بررسی ایجاد کانالی ویژه با عنوان «فرهنگ دو» در ایرانصداست؛ بستری که تولیدات مردمی بهویژه نوجوانان و جوانان در آن منتشر خواهد شد، اما زمان آن مشخص نیست و در حال بررسی هستیم.
حبیبی در ادامه گفتوگو به پخش مذاکرات مجلس اشاره کرد و گفت: پخش مذاکرات مجلس یک وظیفه قانونی برای صداوسیماست. این بخش از ابتدا در شبکه رادیویی فرهنگ قرار گرفته، اما برای شبکه ما یک فرصت ایجاد کرده چراکه میتوانیم از آن برای تولید برنامههایی مرتبط با فرهنگ سیاسی، دیپلماسی و ساختارهای سیاستورزی استفاده کنیم.
او با اشاره به دادههای ایرانصدا گفت: آمارها نشان میدهند هنگام پخش مذاکرات، مخاطب شبکه فرهنگ بهطور چشمگیری افزایش پیدا میکند. این ظرفیت ارزشمند است.
حبیبی افزود: مجلس در تعامل با مدیران پیشین شبکه موافقت کرده بود فضایی اختصاصی در اختیار شبکه بگذارد تا احتمالا استودیویی ویژه در ساختمان مجلس راهاندازی شود. در دوره جدید این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا برای فرهنگسازی امور سیاسی به موفقیتهایی دست یابیم.
مدیر شبکه فرهنگ وعده داد از دیماه بهتدریج برنامههای تازه وارد جدول پخش شبکه میشوند: البته بسیاری از برنامههای فعلی خوب هستند و تنها نیاز به بازسازی و بازنگری و تقویت دارند. با توانمندی تهیهکنندگان، نویسندگان، گویندگان و عوامل شبکه، آنتن رادیو فرهنگ مخاطبان این رادیو در دیماه چهرهای تازهای را از این رسانه مشاهده خواهند کرد و ما بهعنوان شبکه زندگی، گستره مخاطبان خود را از نظر کمی و کیفی افزایش داده و رادیویی متحول را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
دکتر منوچهر متکی در گفتوگوی اختصاصی با روزنامه جامجم ضمن تحلیل دشمنیهای اخیر آمریکا و تروئیکای اروپایی مطرح کرد:
گپوگفت خبرنگار جامجم با قصهنویس رادیو و «چشم شب روشن» تلویزیون که مدتی است از رسانه کناره گرفته است
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در گفتوگو با روزنامه «جامجم» خبر داد