کاهش وزش باد علت اصلی آلودگی هوای تهران است؟

بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران کیفیت هوای پایتخت تا ۲۷ آبان ماه ۱۱۴ روز در شرایط نامطلوب بوده این در حالیست که سال گذشته طی همین بازه زمانی هوا ۷۴ روز ناسالم بود. اگرچه پایداری جوی وضعیت غالب تعداد قابل توجهی از روز‌های آلوده سال جاری بوده است، اما به گفته عضو هیات علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو عامل اصلی افزایش آلودگی هوای پایتخت نوزیدن باد نیست بلکه عمدتاً ناشی از عوامل انسان‌ساخت است.
بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران کیفیت هوای پایتخت تا ۲۷ آبان ماه ۱۱۴ روز در شرایط نامطلوب بوده این در حالیست که سال گذشته طی همین بازه زمانی هوا ۷۴ روز ناسالم بود. اگرچه پایداری جوی وضعیت غالب تعداد قابل توجهی از روز‌های آلوده سال جاری بوده است، اما به گفته عضو هیات علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو عامل اصلی افزایش آلودگی هوای پایتخت نوزیدن باد نیست بلکه عمدتاً ناشی از عوامل انسان‌ساخت است.
کد خبر: ۱۵۲۹۱۲۱

به گزارش جام جم آنلاین، مهدی رهنما در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که چرا وزش باد در تهران نتوانسته آلودگی هوا را کاهش دهد و کیفیت هوا را ارتقا ببخشد، اظهار کرد: در روزهای اخیر پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از پایداری نسبی جو در تهران بود و در چنین شرایطی معمولاً کیفیت هوا کاهش پیدا می‌کند. اگرچه پیش‌بینی‌ها به وزش باد ملایم و موقتی نیز اشاره داشت اما شرایط پایداری جو به‌گونه‌ای بود که تحت تأثیر این بادهای کوتاه مدت قرار نمی‌گرفت و وزش باد اثر چشمگیری بر بهبود کیفیت هوا نمی‌گذاشت.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو درباره دلایل کاهش کیفیت هوای تهران نیز توضیح داد آنچه امروز در تهران تجربه می‌کنیم، بیشتر ناشی از افزایش غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون است.

وی با تشریح منشأ این ذرات گفت: این ذرات عمدتاً بر اثر احتراق ناقص سوخت در خودروها، موتورخانه‌ها، سامانه‌های گرمایشی، نیروگاه‌ها و..... تولید می‌شوند. در واقع هرچه میزان احتراق ناقص و تعداد وسایل نقلیه بیشتر باشد و شرایط پایداری جوی هم برقرار باشد، سطح ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون افزایش می‌یابد. به همین دلیل طی روزهای گذشته کیفیت هوای تهران حتی در بهترین حالت در سطح ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

این پژوهشگر حوزه هواشناسی و علوم جوی با اشاره به ضرورت مدیریت آلودگی هوا گفت: کنترل آلودگی نیازمند برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است. در کوتاه مدت مهمترین اقدام اجرای جدی و دقیق معاینه فنی وسایل نقلیه است.

به گفته وی اکنون درصد قابل توجهی از خودروها فاقد معاینه فنی هستند و در صورتی که این خودروها معاینه فنی دریافت کنند و ایراداتشان رفع شود، بخش بزرگی از آلایندگی فعلی کاهش پیدا می کند.

رهنما گسترش حمل و نقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تراموا و توسعه زیر ساخت‌های سطحی و زیر سطحی را ضروری دانست و گفت: شرایط باید به‌گونه‌ای فراهم شود که مردم کمتر نیاز به استفاده از خودروی شخصی داشته باشند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو استانداردسازی موتورخانه‌های ساختمان‌ها و الزام آن‌ها به رعایت حدود آلایندگی تعیین شده را نیز از راهکارهای مهم دانست و تاکید کرذ: در واقع کاهش آلودگی هوا حاصل مجموع این اقدامات است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا الگوی وزش باد در تهران نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است یا خیر؟ گفت: الگوی باد در تهران به‌طور طبیعی تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار دارد اما به نظر نمی رسد تفاوت چشمگیری نسبت به گذشته داشته باشد.

رهنما در پایان اظهارکرد: به جز افزایش میانگین دما و کاهش بارش تغییر محسوسی در الگوی وزش باد مشاهده نمی‌شود بنابراین می‌توان گفت عامل اصلی افزایش آلودگی هوا، نوزیدن باد نیست بلکه عمدتاً ناشی از عوامل انسان‌ساخت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها