به گزارش جام جم آنلاین، در عصر دادهمحور امروز و امکان پردازش های سریع و یادگیرنده، درج یک علامت دیجیتالی دیگر فقط یک کلیک یا لمس ساده بر یک تصویر یا پست نیست؛ بلکه بهمثابه یک «ردپای دیجیتال» عمل میکند که میتواند اطلاعات زیادی درباره ویژگیهای روانشناختی، علایق و رفتار آتی کاربران فراهم کند. پژوهشها نشان دادهاند که این نشانههای ظاهراً ساده، ابزارهای بسیار قدرتمندی برای تحلیل و پیشبینی رفتار انسانی از طریق الگوریتمهای هوش مصنوعی هستند.
هرچند ظرفیت علمی و تجاری تحلیل لایکها بسیار بالاست، اما نگرانیهای جدی نیز درباره حریم خصوصی، شفافیت الگوریتمها و احتمال سوگیری در تحلیلها مطرح است. پروژههایی نظیر GDPR در اتحادیه اروپا بر همین اساس تدوین شدهاند تا تلاشی باشد برای جلوگیری از سوء استفاده از دادههای رفتاری کاربران بدون رضایت آگاهانه آنان.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
رومینا سالک، قهرمان اسکیت جهان در گفتوگو با «جامجم»:
استاد مدیریت دانشگاه تربیت مدرس در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد