گزارش «جام‌جم» از تکرار حوادث مرگبار تیراندازی در مراسم عروسی

شادباش مرگ در عروسی

اجرای رسم غلط تیراندازی در مراسم عزا و عروسی در برخی شهرها هنوز هم قربانی می‌گیرد اما تکرار این موضوع باعث نشده تا این رسم منسوخ شود و هنوز هم در برخی مجالس عده‌ای در جریان آن کشته یا جراحت‌های جدی برمی‌دارند.
اجرای رسم غلط تیراندازی در مراسم عزا و عروسی در برخی شهرها هنوز هم قربانی می‌گیرد اما تکرار این موضوع باعث نشده تا این رسم منسوخ شود و هنوز هم در برخی مجالس عده‌ای در جریان آن کشته یا جراحت‌های جدی برمی‌دارند.
کد خبر: ۱۴۷۸۹۲۰
 
چندی پیش معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی کشور با اعلام این‌که برخی از این تیراندازی‌ها که حتی با سلاح‌های شکاری مجاز، به صورت شلیک هوایی صورت گرفته به ظاهر کم‌خطر است اما علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان به‌ویژه کودکان، باعث اخلال امنیتی در روند پرواز فرودگاه‌ها و گاهی باعث لغو برخی از پروازها می‌شود، گفت: «تاسف‌آورتر این‌که از سال ۱۴۰۱ تاکنون ۳۵ نفر از شهروندان عزیزمان را در همین تیراندازی‌های نامتعارف رعب‌آور از دست ‌داده‌ایم و ده‌ها نفر نیز نقص عضو شده‌اند که بسیار دلخراش است.»
قربانی تازه تیراندازی،یک دختربچه هفت ساله فسایی است که شامگاه پنجشنبه درروستای زنگنه از توابع بخش ششده و قره‌بلاغ فسا در استان فارس جان خود را از دست داد. شب مهمانان نیز درمراسم حضور داشتند و همه مشغول جشن، سرور و شادی بودند تا این‌که یکی از مهمانان به رسم نیاکان قدیمی خود تصمیم گرفت به نشانه شادی با سلاح گرم خود تیراندازی کند. او پس از مسلح کردن اسلحه خود اقدام به تیراندازی کرد که ناگهان یکی از گلوله‌ها به شانه یک دختربچه هفت ساله اصابت کرد. در یک لحظه شادی حاکم بر مراسم عروسی جای خود را به وحشت، گریه و نگرانی داد.همه اطراف دختربچه حلقه زدند اما او شرایط جسمی خوبی نداشت و به‌شدت در حال خونریزی بود.دختربچه را به درمانگاه قره‌بلاغ انتقال دادند اما شدت جراحت به‌حدی بود که طاقت نیاورد و مدتی بعد جان خود را از دست داد.مراسم عروسی که انتظارمی‌رفت به یکی از خاطره‌انگیزترین شب‌های زندگی عروس و داماد مجلس و مهمانان‌شان تبدیل شود، جای خود را به سیاهی و غم داد. پس از وقوع این حادثه مرگبار، کارآگاهان پلیس با پیگیری‌های تخصصی و همچنین همکاری معتمدان محلی، ضارب را ‌که ۲۰ ساله و برادر داماد بود، شناسایی و دستگیر کردند. 
   
هشدار به دارندگان سلاح
سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به تیراندازی در مراسم‌های عروسی و عزا به «جام جم » گفت: تیراندازی در مراسم عروسی و عزا، فرهنگ، آداب و رسوم نیست بلکه یک بدعت غیرقانونی است و حتی دارندگان مجوز حمل سلاح حق تیراندازی در مراسم عروسی و عزا و...را ندارند واین جرم یکی ازبسترهای ناراحتی و نا رضایتی مردم است. پلیس نسبت به جمع‌آوری سلاح غیرمجاز به‌عنوان یک کار قانونی مصمم بوده و آنچه که خیلی مهم است همکاری خود مردم و بزرگان این منطقه با کارکنان فراجاست که باید نسبت به جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز و استفاده صحیح از مجوزهای سلاح به‌خوبی پیگیری شود. آمار و اخبار نشان‌دهنده این است که در تیراندازی‌های مراسم عروسی، عزا و... کودک یا زنی زخمی شده یا فوت کرده و خانواده‌ای عزادار شده و کینه وکدورت ازهمین‌جا ریشه دوانده است که باید بسترهای این‌ موضوعات را مدیریت و اصلاح کنیم.

تکرار کشتار در مراسم عروسی و عزا 
این اولین‌بار نیست که چنین حوادث مرگباری در مراسم‌های عزا و عروسی در استان‌های غربی و جنوبی کشور مانند لرستان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، سیــستان‌وبلــوچــستان، فارس، خوزستان و کرمان رخ می‌دهد. اگرچه برخی از طوایف این شهرها و استان‌ها با انجام این سنت قدیمی مخالف هستند و آن را از مراسم‌های خود حذف کرده‌اند اما عده‌ای دیگر سفت و سخت به سنت دیرینه نیاکان خود پایبند هستند و با وجود تمام حوادث رخ داده باز هم این رسم غلط و مرگبار را اجرا می‌کنند. هفتم فروردین در مراسم عروسی که در شهرستان گتوند برگزار شد، فردی با اسلحه شکاری تیراندازی کرد که یکی از مهمانان ناخواسته هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. اردیبهشت هم دو نفر جان خود را در اثر تیراندازی از دست دادند. حادثه اول هشتم اردیبهشت در عنبرآباد استان کرمان رخ داد و در آن فردی که مشروب نوشیده بود، شروع به تیراندازی با کلت کرد که عروس و خواهر داماد کشته شدند. دومین حادثه ۱۹ اردیبهشت در بروجرد رخ داد و گلوله تیرانداز به سیم‌های برق اصابت کرد و بر اثر سقوط سیم‌های برق روی مهمانان، یک زن بر اثر برق‌گرفتگی جان خود را ازدست داد. ۳۱ خرداد هم در جریان تیراندازی مردی در جشن عروسی باعث مرگ خواهرزاده ۱۴ساله او شد.این حادثه در روستای سیرمند بخش فارغان شهرستان حاجی‌آباد استان هرمزگان رخ داد و مرد ۳۶ ساله ناخواسته با شلیک گلوله به‌سر خواهرزاده‌‌اش، جان او را گرفت.  
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها