رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد:

سهم ایران از صادرات جهانی؛ ۳۴ صدم درصد

در نشست صادرکنندگان و فعالان اقتصادی با استاندار صورت گرفت

رونمایی از سند توسعه صادرات خراسان رضوی

در نشست روز ملی صادرات که به همت کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی استان، اتحادیه صادرکنندگان و تشکل‌های اقتصادی با حضور غلام‌حسین مظفری، استاندار خراسان رضوی برگزار شد، از سند توسعه صادرات خراسان رضوی رونمایی شد.
کد خبر: ۱۴۷۷۹۶۳

رونمایی از سند توسعه صادرات خراسان رضوی
به گزارش جام جم آنلاین؛ محمدرضا توکلی زاده، رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی ۲۸ مهر ماه در آغاز این نشست با اشاره به اولین حضور استاندار در جمع فعالان اقتصادی استان اظهار کرد: رئیس جمهوری کشورمان چه در دیدار با فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی و چه در ملاقات‌های دیگر خود با فعالان اقتصادی دیگر نقاط کشور، به بعضی از ضرورت‌های اساسی در بخش اقتصاد اشاره کرد که شاخص‌ترین آن‎ها بحث ضرورت اصلاح هدررفت انرژی و مدیریت ناترازی‌ها، تاکید بر اصلاح نظام چندنرخی ارز، اقدامات اثرگذار در بحث نحوه مالکیت و مدیریت شرکت‌های بزرگ دولتی (خصولتی) و اهمیت شفافیت مالی در بخش‌های مختلف اقتصادی بود. نگرش صحیح آقای دکتر پزشکیان به بعضی از این مسائل ریشه‌ای، درخور اهمیت و توجه است، چون این موضوعات در شمار دغدغه‌های شاخص بخش خصوصی هستند که در سال‌های گذشته نیز به دفعات مطرح و مطالبه شده‌اند.

وی افزود: امروز همه ما آگاهیم که عوامل متعددی به بروز چالش‌های اقتصادی منجر شده‌اند و این مشکلات مانع اصلی در مسیر رشد و توسعه کسب‌وکار‌ها و تولید ثروت برای جامعه به شمار می‌آیند. همه ما به این باور رسیده‌ایم که رفع این موانع، لازمه رونق اقتصادی و تحقق عدالت اجتماعی است. بی‌تردید، تولید ثروت بدون اصلاحات بنیادینی که رئیس جمهوری نیز بر آن‌ها تأکید داشتند، ممکن نیست. اگر این اصلاحات به درستی صورت بگیرد، نتایج آن نه تنها برای فعالان اقتصادی، بلکه برای تمام آحاد جامعه ملموس و مشهود خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: امروز ما در شرایطی هستیم که به نظر می‌رسد اهداف دولت و بخش خصوصی برای کمک به توسعه اقتصاد کشور، بر هم منطبق شده است. این نقطه تاریخی و راهبردی می‌تواند سکوی پرتابی برای تحقق آرزو‌های دیرینه ما جهت تعالی ایران عزیزمان باشد. با وفاق و همدلی میان مسئولان و مردم، گره‌هایی که سال‌هاست بر سر راه پیشرفت ملت ایران وجود داشته، گشوده خواهند شد. اگر این همدلی به معنای واقعی کلمه میان مردم و مسئولان محقق شود، بدون تردید مواهب آن در بخش اقتصاد، نصیب آحاد جامعه خواهد بود.

توکلی‌زاده با اشاره به موضوع ارتقای زیرساخت‌های توسعه استان با حمایت از سرمایه‌گذاران واقعی، به عنوان یکی از مسائل مورد تاکید استاندار جدید خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: این رویکرد یکی از دغدغه‌های جدی بخش خصوصی نیز هست؛ اما نکته مهم اینجاست که تجربه نشان داده در این جنس موارد، نسخه‌های دولتی به تنهایی کارآمدی لازم را ندارند. از مقام عالی دولت در استان تقاضا داریم تا با نگاه همدلانه‌ای که بر آن تاکید دارد، بخش خصوصی را در این مسیر به عنوان یک همراه و همکار استراتژیک، در کنار خود ببیند.

وی ادامه داد: ما در دوره دهم اتاق بازرگانی، تمام تلاش و برنامه‌های خود را بر پایه همین وفاق و همدلی بخش خصوصی بنا نهاده‌ایم و امیدواریم بتوانیم این مهم را در تعامل با بخش دولتی نیز رقم بزنیم.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: مایه خوشنودی است که یکی از راهبرد‌های کلیدی استاندار، تشکیل اتاق فکر با حضور خُبرگان و متخصصان است. این اقدام قطعاً تضمین‌کننده موفقیت در پروژه‌ها و طرح‌های آتی استان خواهد بود. ما نیز از این تریبون اعلام می‌کنیم که بخش خصوصی استان آمادگی کامل دارد تا در همه اقدامات و گام‌هایی که به توسعه اقتصادی خراسان رضوی منجر می‌شود، همراه و هم‌قدم باشد و به ارائه مشورت‌های لازم به استاندار بپردازد.

مادامی که ارز چندنرخی باشد، شاهد توزیع رانت در اقتصاد خواهیم بود

در ادامه محمدحسین روشنک، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: از جریان‌های سیاسی تقاضا دارم اجازه دهند فرد استاندار، کابینه اقتصادی خود را انتخاب کند. صادرات ما صادرات مفید برای کشور نبوده و مقصد واردات هستیم. کشوری که ۲۵۰۰ قلم کالای ممنوعه واردات و ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد تعرفه واردات داشته باشد، مبدا صادرات نیست و آنچه که صادر می‌کنیم، یارانه است.

وی افزود: قلم‌های طلایی به سامانه‌های طلایی تبدیل شده و تفاوتی ایجاد نشده است. اگر این روش پیش برود، سامانه طلایی کثیف‌تر از قلم طلایی خواهد بود. مادامی که در کشور چند نرخی ارز داشته باشیم، رانت و دزدی بیش از حد انتظار خواهد بود.

توسعه و تعالی اقتصاد کشور، در گرو تلاش صادرکنندگان در بازار‌های جهانی است

سپس حسین محمدیان، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: هر محصولی که به دست شما به بازار‌های جهانی صادر می‌شود، نمادی از شایستگی، همت و هوشمندی ملت ایران است. شما با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستید، اما هرگز از مسیر سخت عقب‌نشینی نکرده‌اید؛ این ایستادگی و اعتماد به توانایی‌های شما امیدبخش آینده‌ای روشن برای اقتصاد کشور است. امروز بیش از هر زمان دیگری ایران عزیز شاهد توانمندی شما در عرصه جهانی است. با امید به موفقیت‌های بیشتر و بازگشت این تلاش‌ها به سرافرازی کشور عزیزمان ایران، برای شما تداوم این مسیر پرثمر را آرزومندم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی مشهد خطاب به استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه ما مصوبه کارگروه توسعه صادرات استان خراسان رضوی را داریم، تقاضا داریم در این روز‌های خاص، تصویر فرماندهان اقتصادی این جنگ نابرابر یعنی صادرکنندگان نمونه استان را در میادین اصلی شهر داشته باشیم.

تزریق ۳۰ همت منابع به اقتصاد خراسان رضوی با رسیدن میانگین مصارف به منابع بانک‌های استان به ۸۵ درصد

سپس فیروز ابراهیمی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: بخش خصوصی اقتصاد استان یک بخش هم‌گرا و هم‌افزا بوده و سعی داریم از تمام این ظرفیت در کنار استاندار استفاده کنیم. تجربه چند سال گذشته در کشور نشان داد خالص‌سازی نه تنها برای مدیریت کشور آورده‌ای نداشته بلکه بسیار آسیب‌زا است. تقاضا دارم در چیدمان تیم اقتصادی خود صرفا تخصص و توانمندی را مد نظر قرار دهید و نگاهی به نظر مشورتی تشکل‌های تخصصی استان داشته باشید.

وی افزود: اواخر سال گذشته در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مصوب شد که نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان به میانگین کشور یعنی ۸۵ درصد افزایش پیدا کند. در حال حاضر نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان به ۷۱ درصد رسیده و تقاضا داریم برای نزدیک کردن این عدد به میانگین کشوری این موضوع را پیگیری کنید. اگر تا پایان سال این نسبت به ۸۵ درصد برسد یعنی ۳۰ همت منابع به اقتصاد استان تزریق شده است.

رئیس خانه صمت استان تصریح کرد: در سال گذشته در خراسان رضوی ۱۹ همت مالیات دریافت شده و در سال جاری اعلام شده تا ۳۸ همت مالیات دریافت شود؛ این موضوع با توجه به اینکه بار اصلی مالیات بر دوش تولید است، به تولید جفا خواهد شد. قطع برق صنایع ما در تابستان ۳۶ ساعت در هفته بود و شاید بعضا این عدد به ۵۰ ساعت در هفته می‌رسید.
ابراهیمی با بیان اینکه در دولت گذشته تمرکزگرایی زیادی به وجود آمد، عنوان کرد: اختیارات مدیران نظام بانکی ما از آن‌ها گرفته شد و جهت اعطای کوچکترین تسهیلات، سیستم بانکی باید از مرکز اجازه می‌گرفت. از شما تقاضا داریم تمرکززدایی انجام شده و اختیارات غیر حاکمیتی دستگاه‌های اقتصادی به تشکل‌های بخش خصوصی برون‌سپاری شود.

لزوم تلاش برای توسعه زیرساخت‌های صادراتی استان

کاظم شیردل، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در بخشی از این نشست بیان کرد: با تلاش صادرکنندگان و مسئولان استان، هدف‌گذاری رشد ۲۰ درصدی صادرات استان در سال جاری محقق شد. توسعه زیرساخت‌های صادرات در خراسان رضوی به عنوان مهم‌ترین خواسته صادرکنندگان یک ضرورت است. ۸۰ درصد از صادرات ریلی کشور از خراسان رضوی صورت می‌گیرد، اما در حوزه زیرساخت‌های ریلی در این خطه با مشکلات جدی مواجه هستیم.

وی افزود: راه‌اندازی پایانه شهید مطهری در حوالی شهر مشهد حرکت خوبی در جهت تامین نیاز‌های صادرکنندگان بود؛ اما زیرساخت‌های این پایانه از جمله امکانات رفاهی، انبار، اینترنت و… به خوبی فراهم نیست و لازم است در این زمینه بازنگری اساسی صورت گیرد. امیدواریم با حضور استاندار گام‌های موثری در بخش صادرات برداشته شود.

لازم به ذکر است در سند توسعه صادرات خراسان رضوی که به همت اتاق بازرگانی خراسان رضوی تهیه شده، به ۱۰ محور از جمله تحلیل عملکرد صادرات استان طی یک دهه اخیر، شناسایی و طبقه‌بندی کالا‌های مزیت‌دار صادراتی استان، شناسایی موانع و مشکلات صادرات استان، تعیین پناسیل افزایش صادرات استان، معرفی بازار‌های جدید استان و... پرداخته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها