دست برتر ایران در تامین امنیت دریایی
یک کارشناس سیاست دفاعی در گفتگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

دست برتر ایران در تامین امنیت دریایی

پیامی روشن برای نیرو‌های فرامنطقه‌ای

در کنار تحولات منطقه‌ای و همچنین اوج گیری اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه و همچنین همگرایی اتحادیه اروپا با برخی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس درباره جزایر سه گانه انتشار خبری مبنی بر برگزاری یک رزمایش مرکب دریایی با حضور ایران، روسیه و عربستان در منطقه مثلث طلایی بین تنگه هرمز، تنگه مالاکا و تنگه باب المندب حاوی پیام‌های روشنی به برخی از نیرو‌های فرامنطقه‌ای است.
کد خبر: ۱۴۷۷۹۱۷
نویسنده فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

پیامی روشن برای نیرو‌های فرامنطقه‌ای

با توجه به شرایط بحرانی منطقه و حساسیتی که بواسطه جنایت رژیم اشغالگر قدس بوجود آمد و هجمه‌ها بسیار سنگین اسرائیلی‌ها علیه مردم بیگناه و مظلوم فلسطین و لبنان و هچنین دخالت برخی از کشور‌های غربی در این جریان طبیعی است که نیرو‌های مسلح کشور‌های منطقه مثل ایران، روسیه و عربستان نگران بحران‌ها موجود باشند و در قالب انجام رزمایش‌های دریایی زمینه همکار‌های دفاعی را شکل دهند. 


منطقه غرب آسیا و آسیای مرکزی این روز‌ها شرایط خاصی را تجربه می‌کند و با توجه به اینکه این مناطق مراکز انرژی دنیا هستند و همچنین از موقعیت خاصی ژئوپلتیکی هم برخوردارند طبیعی است که در قالب یکسری همکاری‌های سیاسی، نظامی و امنیتی اجازه ندهند که معادلات سیاسی منطقه با حضور برخی از نیرو‌های فرامنطقه‌ای تغییر پیدا کند.


طبعا این مانور نظامی با توجه به حضور کشور‌هایی مثل ایران و روسیه و عربستان و چند کشور دیگر می‌تواند پاسخی جدی برای برخی زیاده خواهی دیگر کشور‌ها باشد.


این نکته را هم باید مورد توجه قرار داد که این رزمایش با محوریت نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران صورت می‌گیرد و چندی پیش بود که شاهد تهدیداتی از سوی برخی از کشور‌های غربی علیه جمهوری اسلامی بودیم و آخرین صحنه این نمایش با همراهی اتحادیه اروپا با  امارات در خصوص غیر ایرانی خواندن جزایر سه گانه به اجرا در آمد. غربی‌ها با توجه به همراهی جمهوری اسلامی به گمان اینکه اکنون زمینه برای تحت فشار قراردادن ایران و به انزوا کشاندن کشورمان فراهم است دست به این اقدام غیر منطقی و خلاف عرف بین الملل زده اند. 


با اتخاذ چنین مواضعی از سوی کشور‌های غربی کاملا مشخص شد که اگر ایران تا پیش از این حتی به اندازه‌ای ناچیز به اروپایی‌ها اعتماد داشت با این اقدام اخیر آن‌ها از دست رفت و مقامات ارشد جمهوری اسلامی از این پس با بدبینی بیشتری موضعگیری‌های کشور‌های اروپایی را رصد می‌کنند. 


جزایز سه گانه جزو لاینفک خاک ایران است برای همیشه و هیچ قدرتی نمی‌تواند اراده‌ای غیر از اراده ملت ایران را در این حوزه اعمال کند. 


کاملا مشخص است که در شرایط جاری اقدام اتحادیه اروپا با هدف منزوی کردن جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد، اما انتشار خبر برگزاری این رزمایش بخوبی نشان داد که این هدف هیچگاه به نتیجه نخواهد رسید و ایران متقدر همواره جایگاه خود را به عنوان یک قدرت برتر منطقه‌ای حفظ خواهد کرد. 
از سویی دیگر کشور‌هایی که در برگزاری این رزمایش دریایی همراه جمهوری اسلامی ایران است این پیام روشن را به دیگر کشور‌های فرامنطقه‌ای دادند که منطقه غرب آسیا و خلیج فارس متعلق به کشور‌های پیرامونی است و آن‌ها هستند که درباره ترتیبات امنیتی، نظامی و سیاسی منطقه حق دخالت دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها