به گزارش جام جم آنلاین البرز،داریوش طاهرخانی مدیر درمان تامین اجتماعی استان البرز اظهار داشت: برای اولین بار در دنیا تامین اجتماعی در ایران شکل گرفته است. هنگامی که در جوامع غربی برده داری و بکار گیری انسانها بدون حق و مزدی مرسوم بود، بر اساس سنگ نوشتهها در ایران باستان کارگران علاوه بر دریافت مزد از غرامت دستمزد کارافتادگی و مستمری بازماندگان برخوردار بوده اند.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان البرز افزود: تامین اجتماعی بیش از هر زمان و مکانی، در قرنها پیش در کشور ایران شکل گرفته است و به لحاظ تاریخی ایران پیشرو خدمات تامین اجتماعی بوده است.
اکنون که شما به خانواده بزرگ تامین اجتماعی پیوسته اید مسئولیت و تعهد بسیار مهمی بر دوش شماست. کار کردن در تامین اجتماعی با سایر حوزهها بسیار متفاوت است چرا که بر خلاف سایر حوزهها که از منابع دولتی و عمومی حاصل میشود در تامین اجتماعی از محل پرداخت حق بیمه افرادی تامین میشود که این افراد پرتلاشترین، زحمت کشترین و شریفترین افراد جامعه که همان کارگران هستند، حاصل میشود و بر این اساس حفظ و صیانت منابع صندوق تامین اجتماعی بسیار مهم و حساس است.
وی عنوان داشت: با شروع کار خویش باید بدانید آن کسانی که ما به آنها خدمت میدهیم شرکای ما هستند و افرادی هستند که در شکل گیری این صندوق نقش آفرینی کرده اند بنابراین در پشت میز و جایگاهی که قرار میگیرید نباید آن میز فاصلهای بین شما و آنها ایجاد کند بلکه همه باید در یکسو و در کنار هم باشید.
دکتر طاهرخانی با اشاره به نقش تامین اجتماعی در صیانت و حمایت از بیمه شدگان گفت: واقعیت نظام سلامت کشور این است که هزینههای درمانی میتواند بسیاری از خانوادهها را در مسیر لغزندهای قرار دهد که هر لحظه آن خانواده را زیر خط فقر بکشاند و تامین اجتماعی آنجایی که بیمه شده دچار بیماریهای سخت و صعب العلاج میشود در کنار سایر تعهدات خود، با ارائه خدمات رایگان حفاظت و صیانت از بیمه شدگان را بر عهده دارد تا از این مسیر لغزنده عبور کنند.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان البرز بیان داشت: دسترسی عادلانه مردم به خدمات رایگان بهداشتی و درمانی و دستیابی عادلانه بیمه شدگان به خدمات درمانی رایگان دو شاخص مهم حوزه درمان است که در نهادینه سازی آنها باید تلاش کنیم.
وی افزود: بخشی از این مهم بر دوش سیاستگذار حوزه تامین اجتماعی است و بخشی نیز بر دوش ما ارائه دهندگان خدمات و بخشی نیز بر دوش بیمه شدگان است که خدمت را دریافت میدارند.
در دسترسی عادلانه مردم به خدمات رایگان خدمات درمانی تامین اجتماعی، خدمات باید طوری توزیع گردد که بیمه شدگان دسترسی عادلانه داشته باشند نه اینکه در یک نقطه یا شهری تجمع خدمات رایگان وجود داشته باشد و در نقطه دیگر مردم محروم از خدمات باشند.
در دستیابی عادلانه بیمه شدگان به خدمات درمانی نیز مشکلات بسیاری وجود دارد و هنوز بعد از سالها نتوانسته ایم توفیقی در رفع این مشکلات داشته باشیم.
دکتر طاهرخانی با اشاره به لزوم اجرای نظام ارجاع به عنوان راه حل این مشکلات بیان داشت: عوامل زیادی در عدم دستیابی عادلانه مردم به خدمات وجود دارد و راهکار آن هم دیده شده است، اما هیچوقت عملیاتی نشده است و آن اجرای نظام ارجاع است که در صورت اجرای مناسب آن نیازمندان واقعی در چرخه نظام ارجاع از خدمات نیازهای واقعی برخوردار خواهند شد.
وی افزود: واقعیت موجود این است که در بسیاری از تخصصها و خدمات شاهدیم که درصد قابل توجهی از افراد که ظرفیتها را اشغال کرده اند کسانی هستند که نیاز به آن خدمات نداشته اند و در نتیجه دسترسی نیازمندان واقعی به خدمات را محدود و غیر قابل دسترس کرده اند و نتیجه این واقعیت تلخی است که آن عدهای که نتوانسته اند به خدمات مورد نیاز خود دسترسی یابند یا چشم بر ادامه درمان بسته اند که عوارض و نتایج بسیاری را بوجود آورده است و یا اینکه گاها برای دریافت خدمات مورد نیاز خود مجبور به هزینههای بسیار شده و سبد خانوار خود را محدود کرده اند.
وی در پایان خطاب به کلیه نیروی جدالاستخدام گفت: اساسا در مراکز تامین اجتماعی با مراجعینی سر و کار داریم که هر چند به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی افراد بسیار محترم و دارای شاخصههای بالایی هستند، ولی گاها به لحاظ اقتصادی در دهکهای مطلوبی قرار ندارند و من تقاضا دارم با خود و خدای خویش عهد بندید قبل از اینکه وارد مجموعه شوید و شروع به کار نمایید صیانت از حقوق آنها و صندوق تامین اجتماعی را مد نظر داشته و در دستور کار خویش قرار دهید. مسیر خدمت در تامین اجتماعی سخت، شیرین و پر نعمت است امیدوارم که در این مسیر سربلند و سرافراز باشید.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گروسی: مشکل تیم روحی و روانی است