دبیر کل مجموع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری مطرح کرد:

قدس قلب جهان اسلام| فلسطین عامل پیوند مذاهب مختلف| ناکامی سازمان‌های بین المللی در مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی

نشست خبری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح امروز شنبه ۲۴ شهریور در دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.
نشست خبری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح امروز شنبه ۲۴ شهریور در دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۷۲۶۱۸

به گزارش جام جم آنلاین، حمید شهریاری در دیدار با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه عنوان اصلی برگزاری سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تاکید بر مساله فلسطین است خاطرنشان کرد: در بین جوامع اسلامی بالاترین ارزش‌ها برای رسیدن به اشتراک موضوع توحید، قرآن، نبوت و اخوت اسلامی است و تلاش برای ایجاد امت واحده اسلامی براساس همین ارزش‌های مشترک از جمله اهداف تقریب است که بر آن تاکید دارد و با توجه به اینکه رئیس جمهور اسلامی ایران هم در گفتمان خود به موضوع شکل گیری اتحادیه کشور‌های اسلامی اشاره کرده است امید داریم که موضوع تقریب مذاهب اسلامی در دوره جدید وارد مرحله تازه‌ای برای برقراری وحدت در بین جوامع اسلامی شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: قبله واحد و توصیه‌هایی که مجمع با پرهیز تعصبات فرقه‌ای، قومی، ملی، دوری از نزاع، جنگ، ترور، تکفیر و پرهیز از فتنه‌انگیزی رسانه‌ای و تحقیر دیگران و پرهیز از توهین به مقدسات از جمله مواردی است که در مجمع تقریب بر آن تاکید داریم.

وی با اشاره به اهمیت قدس در بین جوامع اسلامی خاطرنشان کرد: قدس از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و امید بسیار داریم که با همگرایی در بین جهان اسلام شاهد آزادی قدس شریف از دست رژیم صهیونیستی باشیم.

شهریاری درباره اصرار کنفرانس وحدت اسلامی بر استفاده از عنوان همکاری مشترک تاکید کرد: ما در طول چهار ساله گذشته بار‌ها به این نکته اصرار داشتیم که همکاری مشترک می‌تواند مانع بسیاری از جنایات علیه جوامع اسلامی از جمله مردم غزه شود و اگرچه معتقدیم که سخن گفتن و دادن بیانیه در عرصه همکاری موثر است، اما با این وصف، آنچه که در میدان باید شاهد باشد اقدامات عملی همه کشور‌های اسلامی است تا تلاش‌ها به نتیجه برسد و در شرایط کنونی مساله فلسطین را مهمترین عاملی می‌دانیم که می‌تواند مذاهب مختلف را به هم پیوند دهد و تا بواسطه آن شاهد اقدامی عملی باشیم و از همین رو افزونه فلسطین را شعار امسال کنفرانس وحدت اسلامی قرار دادیم. 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با اشاره به فجایع انسانی که غره رخ می‌دهد خاطرنشان کرد: جنایاتی که رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد بزرگترین فجایع انسانی بعد از جنگ جهانی دوم است و امیدواریم که کشور‌های اسلامی رژیم اشغالگر قدس را وادارند که دست از کشتار مردم بی دفاع غزه بردارد و سازمان‌های بین المللی هم جنایت جنگی اسرائیل را محکوم کنند. 


وی در عین حال تاکید کرد: متاسفانه همکاری‌های اسلامی در حدی نیست که جلوی این کشتار را بگیرد و دست‌درازی‌ها به کرانه باختری رسیده و شاهد رفتار سازنده‌ای در جهان اسلام در این خصوص نیستیم.


شهریاری بیان کرد: در سی‌و‌هشتمین کنفرانس اسلامی که کارش با وبینار‌های غیرحضوری آغاز شده و تا یکشنبه آینده ادامه پیدا می‌کند و برخی از عالمان به دلایل مختلف نتوانستند در کنفرانس شرکت کنند، اما ۲۳۴ سخنرانی وبیناری داریم.


وی تاکید کرد: خوشحال هستیم سردمدار وحدت در کشور‌های اسلامی هستیم و در برخی کشور‌ها اولین گام‌ها برای تقریب مذاهب برداشته شده است.

دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: سی‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی کار خود را با وبینار‌های غیرحضوری آغاز کرده و تا یکشنبه آینده ادامه دارد. در ۲۳۴ سخنرانی وبیناری خواهیم داشت که ۱۴۴ عالم از کشور‌های مختلف و ۹۰ نفر از داخل کشور در این وبینار حضور دارند.

شهریاری بیان کرد: مراسم افتتاحیه با حضور رئیس‌جمهور کشورمان از ساعت ۸:۳۰ دقیقه  با سخنرانی رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود و بعد از آن دو اجلاس دیگر در روز پنج‌شنبه هستیم و منتخبان لشکری و کشوری و مهمانان خارجی در آن حضور دارند.

وی تصریح کرد: ۷۸ نفر از وزیران، مفتی و روسای سازمان‌های بین‌المللی حضور دارند. برای نخستین بار مهمانی از آمریکا، روسیه، اندونزی و سی کشور اسلامی در این کنفرانس حضور دارند. نیمی از مهمانان از عربستان، اردن و امارات هستند که نشانه توفیق ایران در وحدت و همدلی نخبگان جهان اسلام است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: از بین مهمانان داخلی ۱۴۰ تن از علمای مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص و جامعه مدرسین قم در این مراسم حضور دارند همچنین سی نفر از بانوان کشور‌های اسلامی در بین مهمانان کنفرانس حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: با همت بیشتری بخش علمی کنفرانس را دنبال کردیم. از ۱۲ عنوان کتاب جدید در کنفرانس رونمایی می‌شود و دو نشست هم‌اندیشی داریم و در روز میلاد نبی اکرم (ص) مهمانان خارجی و داخلی به محضر رهبر انقلاب خواهند رسید و زیارت از مرقد امام خمینی (ره) و بازدید از برج میلاد در برنامه‌های کنفرانس است و بعدازظهر شنبه هم بیانیه پایانی منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: افراد زیادی از علمای جهان اسلام درخواست حضور وبیناری داشتند، اما ظرفیت ما بیشتر از ۲۳۴ نفر نبود. طوفان‌الاقصی باعث پیروزی در جنگ شناختی است و ایران در توجه انسان‌ها قرار گرفته است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: ما یک سه‌گانه مشترک داریم که اول قدرت در میدان است یعنی اگر در صحنه نظامی توفیقی نداشته باشیم یکی از بازوهایمان فشل خواهد بود لذا مباحث نظامی مهم است و تا ۱۰ سال پیش چنین همگرایی در بین کشور‌های عضو جبهه مقاومت نداشتیم.

وی افزود: بازوی دوم این است که قدرت را به منافع اسلامی و ارزش‌های مشترک تبدیل کند و این نیاز به گفتمان‌سازی دارد که این کار توسط دیپلماسی تقریبی انجام می‌شود، چون وظیفه ما رفتن به جنگ نیست بلکه توفیقات جنگ را به دیپلماسی و وحدت تبدیل کنیم و بازوی سوم جنگ شناختی است.

شهریاری بیان کرد: سه لایه قدرت در جهان اسلام داریم که لایه اول آحاد مسلمانان است. لایه بالایی لایه نخبگانی و علمایی است که این‌ها قبلا از دولت‌هایشان واهمه داشتند و بالاترین لایه دولت‌ها هستند که دو لایه پایین به لایه دولتی فشار می‌آورند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: دشمن و گروه‌های سایبری در کشور‌های مختلف مشغول تولید اطلاعات علیه ایران برای شلوغ شدن خیابان‌ها و منفی کردن ذهن مردم هستند. شناخت خیلی مهم است که در صحنه پیروز شده لذا دشمن بیکار ننشسته است، اما جهل نادر نیست و یکی از مشکلات جهان اسلام است. 

وی گفت: جامعه اهل سنت خدمات زیادی به کشور را ارائه کرده و این همه طلبه و حوزه‌های علمیه اهل سنت در قبل از انقلاب نداشتیم و به مهمان‌های خارجی مدارس آن‌ها را نشان می‌دهیم.

شهریاری بیان کرد: از ۲۵۰۰ سال پیش ایرانی‌ها از خود یک ارزش مشترک نشان داده‌اند و آن همزیستی مسالمت‌آمیز با سایر مذاهب است. یهودی‌ها و مسیحیان کنیسه و کلیسا در کشور دارند البته همیشه کج‌اندیشی وجود داشته و ترور با تفکرات افراطی و خشونت شکل گرفته، اما در بین شیعه و سنی در حاشیه است و آن چیزی که مهم است وحدت است که کنفرانس وحدت نمونه عملی آن است حدود ۱۴۰ عالم اهل سنت در این مراسم حضور دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری از یکی از رسانه‌های عربی درباره میزان تاثیرگذاری برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی با تاکید بر محور فلسطین بر سازمان و نهاد‌های بین المللی خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم که سازمان‌های بین المللی در جریان جنگ غزه رفوزه شدند و تنوانستند نمره قابل قبولی را کسب کنند. واقعا بعد از جنگ جهانی دوم برغم اینکه این کنفرانس‌ها برای برقراری صلح و امنیت در جهان تاسیس شدند در مواقع مختلفی از جمله در ماجرای نسل کشی سربرنیتسا، جنگ لبنان و سوریه و همچنین بحران غزه نشان دادند که به هدفی که از بدو تاسیس داشتند دست پیدا کنند. این ناکامی بواسطه وجود حق ظالمانه وتو است که برای برخی از کشور‌ها وجود دارد و یک کشور خاص می‌تواند از هر گونه مصوبه‌ای جلوگیری کند و این روند باید اصلاح شود و اگر این اصلاح صورت نگیرد امیدی به این سازمان‌ها نیست و این نهاد‌ها توفیقی در جهت ایجاد امنیت و آرامش نه تنها در جهان اسلام بلکه در کل جهان ندارند و دیدیم که آن‌ها در ماجرای جنگ روسیه و اوکراین هم نتوانستند موفقیتی را کسب کنند؛ بنابراین با صراحت می‌توان گفت که عملا امیدی به این سازمان‌ها برای ایجاد صلح و امنیت در جهان نیست.

شهریاری درباره نگاه تقریب مذاهب اسلامی به موضوع افغانستان گفت: با وزیر دینی طالبان دیدار داشتم و خواستم هیئتی را معرفی کنند و امیدواریم امارت اسلامی دعوت ما را قبول کنند. بزرگانی از افغانستان در اجلاس ما حضور دارند و مشکلی برای حضور طالبان و مجاهدان شیعه و سنی افغانستان وجود ندارد.

شهریاری بیان کرد: افغانستان همکاری خوبی با ما دارد و دادن حقوق قومیت‌های مختلف ازجمله هزاره‌ها و تاجیک‌ها، امنیت مرز، استیفای حقآبه و حسن همجواری به آن‌ها منتقل شده و توفیقات خوبی در این راستا ایجاد شده است البته مشکلاتی وجود دارد و که با تجربه طالبان می‌تواند این مشکلات حل شود. امنیت شیعیان خط قرمز ما است و طالبان باید امنیت را برای همه قومیت‌ها ایجاد کند.

وی اظهار کرد: در ماه آینده کنفرانس مشهد با حضور صد نفر از علمای افغانستان و با حضور بالای هزار نفر برگزار می‌شود و از طالبان دعوت کردیم تا در این کنفرانس حضور یابد.


در حاشیه این مراسم خبرنگار جام جم آنلاین از دبیر کل مجمع جهانی تقریب پرسید که آیا اختلافات کلامی و دینی بین گروه‌های اسلامی به موضوع اتفاق نظر در جامعه اسلامی بر سر موضوع فلسطین آسیب زده است و شهریاری در پاسخ خاطرنشان کرد که خیر موضوع قدس و قبله اول مسلمین و همچنین مساله حمایت از مردم غزه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی از جمله موضوعاتی نیست که ملت‌های اسلامی نسبت به آن تفاوت دیدگاه داشته باشند و روندی که در بین جوامع اسلامی در این زمینه شکل گرفته بخوبی حاکی از آن است که جهان اسلام یکصدا در برابر جنایات رژیم صهیونیستی ایستادگی می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر جام جم آنلاین در این خصوص که علت عدم حمایت برخی از سران دولت‌های اسلامی از محور مقاومت که عمدتا در عرصه میدانی به رویارویی با رژیم اشغالگر قدس پرداخته چیست و آیا نفوذ برخی از جریان‌های افراطی در ساختار قدرت این دولت‌ها و برجسته کردن اختلافات شیعه و سنی در این زمینه تاثیرگذار است تصریح کرد: دلیل اصلی بی عملی برخی سران دولت‌های اسلامی ناشی از مسائل سیاسی است. بویژه اینکه بعضی از دولتمردان کشور‌های اسلامی نسبت به قدرت‌های بزرگ و نظام سلطه وابستگی دارند و البته از سوی برخی از دولت‌های غربی هم منافع آن‌ها مورد تهدید قرار می‌گیرد و به همین خاطر تحت فشار کشور‌های اروپایی نسبت به حمایت از محور مقاومت سکوت اختیار می‌کنند و در عین حال باید گفت که اختلافات مذهبی هم بی تاثیر نیست، اما این موضوع در حاشیه قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها