مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان:

جشن "مهر سینما" فرصت مناسبی برای حضور مردم در سینما است

گامی در جهت عدالت سینمایی

سومین «جشن مهر سینمای ایران» این روزها در جهت برقراری عدالت فرهنگی در سینما، تبدیل این جشن برای ایجاد گفتمان سینمایی و همچنین وفاق میان تمام فعالان و هنرمندان در تمام استان‌ها در حال برگزاری است. رویدادی که از ۲۱شهریور همزمان با روز سینما آغاز شده و تا ۱۲مهر ادامه دارد.
کد خبر: ۱۴۷۲۵۰۷
گامی در جهت عدالت سینمایی
 
جشنی که اگر به جریانی مؤثر برای حمایت از برگزیدگان در عرصه فرهنگ و سینما تبدیل شود، می‌تواند تأثیری ماندگار داشته باشد که منحصر به برگزاری یک رویداد سینمایی صرف نشود. به عبارتی این جشن باید به شیوه‌ای برگزار شود که دست هنرمندان را بعد از برگزیده‌شدن رها نکند و در مناسبت‌های مختلف از ظرفیت آنها در عرصه‌های گوناگون حداقل در همان استانی که ساکن هستند، بهره ببرد. قادر آشنا، دبیر این رویداد، هدف از برگزاری آن را فراهم‌کردن بستری برای دیده‌شدن کسانی دانست که باید شناخته شوند. او در این نشست گفت: سینمای ایران به تمام اهالی هنر تعلق دارد و هدف از برگزاری آن ایجاد عدالت فرهنگی در سینماست.
     
کاری برای حمایت از برگزیدگان انجام نشده است
دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران در پاسخ به جام‌جم درباره این‌که آیا از برگزیدگان این جشن در مراحل بعدی اعم از فرآیند داوری یا دیگر عرصه‌های سینمایی کمک گرفته می‌شود و امکان دارد که این جشن به جریانی حمایت کننده از هنرمندان تبدیل شود یا خیر، گفت: درواقع هنوز کاری به شکل سازمان‌یافته در این رابطه در جشن مهر سینما انجام نشده، اما این امکان وجود دارد که دوستان در دبیرخانه این کار را انجام دهند. در حقیقت امسال در حوزه پژوهش توانستیم بخشی از این کار را انجام دهیم. 
     
اعلام آمادگی ۳۱ استان برای جشن مهر سینما
او در ادامه با اشاره به جزئیات برگزاری این رویداد گفت: از ابتدای سال، شورای سیاست‌گذاری جشن مهر سینمای ایران تشکیل شد و شیوه‌نامه اجرایی را به استان‌ها ابلاغ کردیم. همچنین از آنها پرسیدیم که آیا مایل به برگزاری جشن هستند یا خیر و اگر مایلند، تاریخ را اعلام کنند. باید اشاره کنم که ۳۱ استان اعلام آمادگی و تاریخ مد نظرشان را مشخص کردند. هفته گذشته نیز با مدیران‌کل تمام استان‌ها صحبت کردیم و تاریخ‌ها به‌طور کامل مشخص است. البته برخی استان‌ها یک هفته را به این موضوع اختصاص داده‌اند و جشن‌هایی را در همه شهرستان‌های خود برگزار می‌کنند.
     
تلاش برای تبدیل جشن مهر سینما به گفتمان سینمایی
دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران تأکید کرد: به نظرم جشن مهر سینمای ایران به یک گفتمان در بین سینمایی‌ها تبدیل شده که البته تا رسیدن به گفتمان غالب راه زیادی در پیش دارد. خوشبختانه همه اهالی سینما از هر طیف و نظر در این رویداد حضور دارند.
     
«وفاق ملی» و «برای ایران» شعار جشن مهر سینما
آشنا دربخش دیگری ازصحبت‌های خود با اشاره به شعار دولت چهاردهم گفت: این شعار در دو موضوع بوده است؛ یکی «وفاق ملی» و دیگری «برای ایران».او با تشریح هریک ازاین مفاهیم خاطرنشان کرد: وفاق موضوعی است که باید در ذهن و اندیشه شکل بگیرد و سپس به رفتاروکردار برسد.دراین بین،رسانه‌ها بیشترین نقش را درایجاد زمینه وبستر برای همدلی به جهت وفاق ملی دارند. جشن مهر سینمای ایران یکی از مصادیقی است که می‌تواند دل‌ها وذهن‌ها را به هم نزدیک کند و با زدودن کینه، وفاق را شکل دهد.
     
همه هنرمندان شهرستان‌ها باید دیده شوند
آشنا بر لزوم این‌که همه هنرمندان شهرستان‌ها باید دیده شوند، تأکید کرد و افزود: نباید فقط به هنرمندان مراکز استان‌ها بسنده کرد. بر این ‌اساس، در دور اول برگزاری جشن مهر سینمای ایران، در۱۳رشته تجلیل داشتیم ودر۲۲استان، از۳۴۷ نفر تقدیر شد.سال گذشته نیز از ۵۱۹ هنرمند در همان رشته‌ها در شهرستان‌ها تقدیر کردیم وحدود۷۰هنرمند نیز در تهران تجلیل شدند. خوشبختانه دیشب اولین جشن در هرمزگان برگزار شد و تا۱۰مهر این جشن‌ها ادامه دارد‌ وسپس درتهران درخدمت هنرمندان وتجلیل از آنها خواهیم بود.قادر آشنا در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی از برگزاری دوره‌های قبلی جشن مهر سینمای ایران گفت: بعد از برگزاری هر دوره جشن، ارزیابی مکتوب داریم که در یک گزارش به رئیس سازمان سینمایی اعلام می‌شود.

تقدیر از پیشکسوت‌های استانی تا تهیه‌کنندگان برتر
قادر آشنا درپاسخ به سؤال دیگری درباره برنامه‌های جشن مهر سینما درتهران گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، از۳۱ هنرمند که منتخب استان‌ها هستند و اسامی‌شان را ادارات کل فرهنگی هر استان اعلام می‌کنند، تجلیل می‌کنیم. همچنین از یک مؤسسه که در تولید فیلم حضور فعالی داشته تقدیر می‌شود.علاوه بر اینها،مراسم تقدیر از تعدادی هنرمند پیشکسوت استانی، ناشر و پژوهشگر برتر، فعالان حوزه زیرساخت‌های سینما و تهیه‌کنندگان برتر تجلیل خواهیم کرد. خوشبختانه علی دهکردی در شورای سیاست‌گذاری ما حضور دارند و از نقطه‌نظرهای ایشان بهره‌مند می‌شویم.آشنا درباره هماهنگی با خانه سینما برای برگزاری جشن‌های مهر سینمای ایران گفت: از دوستان خانه سینما سؤال کردیم که آیا جشن فیزیکی دارند یا خیر و این‌که درخواست کردیم در صورت تمایل در برگزاری جشن مهر سینما در تهران با ما مشارکت داشته‌ باشند، اما آنها گفتند که بیشتر در فضای مجازی فعالیت دارند و هنرمندانی را به همین مناسبت به شهرستان‌ها اعزام خواهند کرد. البته به‌صورت مکتوب نیز نامه‌ای زده‌ایم که اگر هنرمندی را برای تجلیل مد نظر دارند، معرفی کنند.گفتنی است ۱۲ مهرماه آیین اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران در سالن ایوان شمس برگزار خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها