نخست‌وزیر پیشین انگلیس اعلام کرد؛

محدودیت استفاده از موشک علیه روسیه باید برداشته شود

مداخله چشمگیر بوریس جانسون در جنگ اوکراین در حالی که هیچ مسئولیت دولتی ندارد در برخی محافل سیاسی سوال‌برانگیز و به منظور زمینه سازی برای گسترش جنگ توصیف شده است.
کد خبر: ۱۴۷۲۵۰۴

به گزارش جام‌جم‌آنلاین ازخبرگزاری صدا وسیما،مداخله چشمگیر بوریس جانسون در جنگ اوکراین در حالی که هیچ مسئولیت دولتی ندارد در برخی محافل سیاسی سوال‌برانگیز و به منظور زمینه سازی برای گسترش جنگ توصیف شده است.

ظاهرا استارمر، نخست وزیر کنونی انگلیس در واشنگتن و جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس در کی یف در تلاش برای گسترش جنگ در عمق خاک روسیه هستند.

نخست وزیر اسبق انگلیس در سفری غیرمترقبه به اوکراین پس از دیدار و گفتگو با زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت: محدودیت‌های وضع شده برای اوکراین در استفاده از موشک‌ها باید هر چه سریعتر برداشته شود.

استارمر نخست وزیر جدید انگلیس از حزب کارگر و بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس از حزب محافظه کار، دو حزبی که دهه هاست رقیب یکدیگرند این روز‌ها برای کشاندن آتش جنگ به عمق خاک روسیه همچون زمان تهاجم به عراق دررفاقت با اوکراین برای اهداف مشترک به رقابت پرداخته اند. 

بوریس جانسون  که هنگام زمامداری‌اش جنگ اوکراین آغاز شد، نخستین مقام غربی بود که طیفی از تحریم‌ها را علیه و حتی اتباع این کشور اعمال و از آن به عنوان افتخاری بزرگ برای انگلیس یاد کرد، جانسون همچنین نخستین رئیس دولتی بود که کمک‌های مالی و تسلیحاتی به اوکراین اهدا کرد و همچون آمریکا از سایر کشور‌های اروپایی نیز خواست در حمایت از اوکراین، انگلیس را الگوی خود قرار دهند.

اکنون جانسون پس از حضور همزمان اخیر دیوید لامی و آنتونی بلینکن وزیران خارجه انگلیس و آمریکا در کی یف، در سفری غیرمترقبه وارد اوکراین شد و با زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد و پس از آن در بیانیه‌ای از دولت کنونی انگلیس خواست اجازه دهد اوکراین از موشک‌های اهدایی انگلیس، استورم یا سایه توفان برای هدف قرار دادن اهدافی در عمق خاک روسیه استفاده کند.

این درحالی است که منابع موثق می‌گویند: نیرو‌های اوکراین آموزش‌های لازم برای استفاده و پرتاب این موشک‌ها ندیده‌اند و باید کارشناسان نظامی انگلیسی یا عضو ناتو آن را شلیک کنند که ولادیمیر پوتین در واکنش گفته اگر از این موشک‌ها علیه روسیه استفاده شود به معنی آن است که ناتو وارد جنگ شده و آنگاه ماهیت جنگ تغییر می‌کند.

جانسون با بیان اینکه بدیهی است که اوکراین باید اجازه داشته باشد از موشک‌های دوربرد برای هدف قرار دادن خاک روسیه استفاده کند، می‌افزاید: این حیاتی است که اوکراین بتواند با توقف حملات وحشتناک روسیه با بمب‌های گلاید و اکنون موشک‌های ایران به درستی از خود دفاع کند.

او می‌افزاید:هر روز که می‌گذرد، تلفات بیهوده و غم انگیز‌تر از جان اوکراینی‌ها بیشتر می‌شود.

زلنسکی در قدردانی از حضور و مواضع جانسون در کی یف در شبکه اجتماعی نوشت: از توجه جانسون به اوکراین و حمایت از کمک‌های بین‌المللی لازم به اوکراین از زمان آغاز تهاجم تمام عیار سپاسگزارم.

رسانه‌های اوکراین می‌گویند: زلنسکی و جانسون همچنین درباره ضرورت افزایش کمک‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی به اوکراین گفتگو و تبادل نظر کردند.

مداخله چشمگیر بوریس جانسون در جنگ اوکراین در حالی که هیچ مسئولیت دولتی ندارد در برخی محافل سیاسی سوال برانگیز و به منظور زمینه سازی برای گسترش جنگ توصیف شده است، آنهم در شرایطی که اوکراین به‌رغم کمک‌های هنگفت نظامی و مالی کشور‌های غربی و نیز پشتیبانی‌های سیاسی و اطلاعاتی آن‌ها نتوانسته است خواسته‌ها و اهداف غرب را در تضعیف روسیه محقق کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها