ایران و عراق به سوی همگرایی منطقه‌ای
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

ایران و عراق به سوی همگرایی منطقه‌ای

در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

نقش ایران و عراق در امنیت پایدار منطقه | خروج عراق از بن‌بست ژئوپلیتیکی با ظرفیت‌های ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نقش ایران و عراق در امنیت پایدار منطقه گفت: یکی مولفه‌هایی که منطقه و به ویژه کشور‌های عراق و سوریه را متاثر کرده مساله ناامنی است که آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد کرده‌اند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نقش ایران و عراق در امنیت پایدار منطقه گفت: یکی مولفه‌هایی که منطقه و به ویژه کشور‌های عراق و سوریه را متاثر کرده مساله ناامنی است که آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد کرده‌اند.
کد خبر: ۱۴۷۱۹۵۵

به گزارش جام جم آنلاین، ابوالفضل ظهره‌وند درباره اهمیت سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق که قرار است چهارشنبه همین هفته انجام شود، عنوان کرد: مناسبات بین ایران و عراق در هم تنیده است و نوعی از هم‌راستایی را در تهدید و فرصت‌ها نیز شاهد هستیم.

 

وی با اشاره به اشتراکات اعتقادی، مذهبی، تاریخی و هویتی بین دو کشور ادامه داد: مسائل اقتصادی و ژئوپلیتیکی نیز شرایط ویژه‌ای را در خصوص ایران و عراق رقم زده است که با توجه به آن‌ها می‌طلبد، چنین سفر‌هایی در بالاترین سطح و به صورت مستمر و زمانبندی شده انجام شود.

 

به گفته ظهره‌وند قاعدتا ژئوپلیتیک منطقه به نقش آفرینی ایران و کشوری مانند عراق ارتباط مستقیمی پیدا می‌کند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: کشور عراق نیز مانند یک پل ارتباط بین ایران، منطقه غرب آسیا و حوزه مقاومت را برقرار می‌کند و به عبارت دیگر یک کریدور بسیار حیاتی ترانزیتی می‌تواند باشد.

 

وی با بیان اینکه دو کشور می‌توانند در مساله تامین امنیت، انرژی و حفظ بازار نیز همکاری مناسبی با یکدیگر داشته باشند، توضیح داد: در واقع اقتصاد دو کشور حالت تکمیلی دارد، زیرا تولیدات ما از برق گرفته تا دیگر کالا‌ها مورد نیاز عراق است. علاوه بر این ایران و عراق در حوزه‌های فرهنگی نیز می‌توانند با هم تعامل خوبی داشته باشند.

 

ظهره‌وند با اشاره به اینکه کشور عراق در بن‌بستی ژئوپلیتیکی گرفتار است، یادآور شد: در این بین ظرفیت‌های ایران می‌تواند عراق را از این بن‌بست خارج کند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ایران و عراق حتی می‌توانند همگرایی را دنبال کنند و اولین گام را برای منطقه گرایی بردارند و شرایطی فراهم کنند که اتباع دو کشور براحتی با یکدیگر تعامل داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه همکاری‌های بین دو کشور بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل نباید اجازه داد که مسائل کوچکی که محصول مداخله آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و بدخواهان ایران و عراق است، روی روابط دو کشور سایه بیندازد.

 

ظهره‌وند درباره مسائلی که در سفر رئیس جمهور به عراق باید مطرح شود، نیز عنوان کرد: برخی اتباع ایرانی به شکل ناجوانمردانه‌ای در زندان هستند و به این مساله نیز باید در سفر آقای رئیس جمهور پرداخته شود. فراموش نکنیم که برخی نیرو‌های سرافراز مقاومت به دلیل مداخله‌گری آمریکایی‌ها در زندان هستند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: امیدواریم آقای پزشکیان خیلی صریح، روشن و شفاف بتواند این مسائل را با همتای خود مرور کند و به این ترتیب تصویری مشترک از آینده همکاری‌ها را شکل دهند.

 

وی درباره نقش دو کشور در امنیت پایدار منطقه نیز عنوان کرد: یکی مولفه‌هایی که منطقه و به ویژه کشور‌های عراق و سوریه را متاثر کرده مساله ناامنی است که آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد کرده‌اند.

 

ظهره‌وند عنوان‌کرد: آمریکایی‌ها به بهانه مبارزه با تروریسم حضور خود را در منطقه توجیه می‌کنند. اما عملا شرایط را برای کشور عراق و سوریه دشوار کرده‌اند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه شب گذشته اسرائیلی‌ها به چند نقطه در داخل سوریه حمله کرده‌اند، بیان کرد: این در حالی است که آن‌ها مسئولیت این مساله نپذیرفته‌اند.

 

وی تاکید کرد: بنابراین کشور‌های منطقه برای تامین امنیت پایدار باید استراتژی و راهبرد مشترک مناسبی داشته باشند تا بتوانند ریشه نامنی را بخشکانند.

 

ظهره‌وند با اشاره به اینکه پایگاه‌های آمریکا کانون ناامنی در غرب آسیاست و باید جمع شود، ادامه داد: دولت عراق باید توجه داشته باشد که ناامنی ریشه این کشور را خواهد زد و منابع مردم را از بین خواهد برد. علاوه بر این چسبندگی بدنه اجتماعی به حکومت را نیز از بین برد و فساد را در حکومت عمیق و ریشه دار می‌کند.

 

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: برای رفع این مسائل باید از ظرفیت‌های منطقه، مقاومت، عراق، سوریه و ایران استفاده کرد. برای نمونه راهپیمایی اربعین مصداقی از این همکاری است.

 

وی با بیان اینکه این همکاری باید به شکل همیشگی در منطقه به نمایش گذاشته شود، افزود: امنیت، زیرساخت هر تحولی در منطقه و به ویژه در کشور عراق است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها