بایدن جلادی با نقاب میانجی

رئیس‌جمهور آمریکا پس ازکشته‌شدن شش اسیر صهیونیست در نوار غزه براثر بمباران رژیم‌صهیونیستی، تلاش کرده همان نقش دوگانه‌ای که طی ماه‌های اخیر با آن خو گرفته را ایفا کند. وی از یک‌سو خودرا مدافع آتش‌بس در نوار غزه و پایان جنگ تلقی می‌کند و از سوی دیگر، همچنان به اصلی‌ترین حامی تل‌آویو در عرصه میدانی، عملیاتی، اطلاعاتی و تبلیغاتی جنگ غزه تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۴۷۱۷۴۶
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
این نقش‌آفرینی دوگانه، سبب شده است تا درهر دو جایگاه، کاخ سفید متزلزل وشکست‌خورده نشان دهد. بدون‌شک بایدن هر اندازه نیز تلاش کند، نمی‌تواند میان خودونتانیاهو در پرونده نسل‌کشی غزه تفکیک و تمایزی قائل شود. از سوی دیگر، کسی بایدن را به‌عنوان یک بازیگر واسطه‌گر در مذاکرات قاهره یا دوحه جدی نمی‌گیرد، زیرا اساسا تمایزی ماهوی میان واشنگتن و تل‌آویو (و متعاقبا بایدن و نتانیاهو) در عرصه راهبردی و حتی تاکتیکی وجود ندارد.

هوشمندی حماس در مواجهه با کاخ سفید 
جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای به سخنان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مقصر دانستن این جنبش در مرگ اسرای اسرائیلی واکنش نشان داد. دراین بیانیه به‌درستی تصریح شده است:«مسئول مرگ اسراخود اشغالگران هستند که بر ادامه جنگ و نسل‌کشی اصرار دارند، همچنین دولت آمریکا که از این تجاوزات حمایت می‌کند. اسرا براثر بمباران صهیونیست‌ها کشته شدند و بایدن اگر نگران جان آنهاست، باید از حمایت خود از دشمن اسرائیلی دست بردارد. ما بیشتر از بایدن نگران جان اسرا بودیم و به همین دلیل با پیشنهاد او و قطعنامه شورای امنیت موافقت کردیم، درحالی‌که نتانیاهو آن را رد کرد.کسی که تاوان جنایات وحشیانه علیه مردم را خواهد داد، نتانیاهو و کابینه افراطی وی و همه حامیان این تجاوزات هستند.»
آنچه دراین بیانیه به‌صورتی کاملا مستند وهوشمندانه آمده، تاکتیک نقش‌آفرینی دوگانه بایدن در مذاکرات آتش‌بس ومیدان جنگ را نقش بر آب می‌سازد. یک رمزگشایی ساده ازبیانیه حماس نشان می‌دهد که این جنبش و ساکنان غزه تسلیم بازی «غیریت‌سازی بایدن نسبت به نتانیاهو» نشده‌اند.همچنین بسیاری از رأی‌دهندگان مسلمان آمریکایی تصریح کرده‌اند که به سبب حمایت تمام‌عیار کاخ سفید از نسل‌کشی غزه، حاضر به حمایت ازکامالاهریس(معاون بایدن)درانتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبرنیستند.اساسا یکی ازدلایل اصرار بایدن و دموکرات‌ها مبنی برغیریت‌سازی با کابینه رژیم‌صهیونیستی، ترس ازهمین شکست وناکامی بزرگ انتخاباتی و سیاسی است. 
نکته دیگری که باید در این بیانیه مورد توجه قرار گیرد، معطوف به روند مذاکرات قاهره و دوحه و نقش‌آفرینی آمریکا در شکست این روند بوده است. واقعیت امر این است که پذیرش طرح بایدن ازسوی حماس، یک اقدام مهم وروبه جلو درراستای اثبات عدم اراده طرف مقابل (زوج آمریکا ــ اسرائیل) دردستیابی به توافق آتش‌بس دائمی است.اکنون حماس راهکار مشخصی راپیش پای بایدن گذاشته است: مهار مطلق نتانیاهو و صرف‌نظر کامل از حضور نیروهای صهیونیستی در محور فیلادلفیا و نتساریم! به عبارت بهتر، حماس پازل بازی مقصرسازی بایدن را نیز مانند بازی غیریت‌سازی وی در قبال نتانیاهو برهم زده است. 

بیانیه اخیر بایدن نیرنگ کاخ سفید را آشکار ساخت
فادی اسماعیل بودیه،سردبیر نشریه بین‌المللی المرایا درگفت‌وگو باجام‌جم، ضمن تقبیح بیانیه اخیرجو بایدن،رئیس‌جمهور آمریکا درقبال هلاکت شش صهیونیست درنوارغزه تاکیدکرد:«بایدن به گونه‌ای رفتارمی‌کند که گویا حماس مقصرکشته‌شدن این اسراست. اتفاقا بایدن یکی از شرکای جرم اصلی نتانیاهو در این روند محسوب می‌شود.کارشکنی‌های پشت‌پرده واشنگتن در مذاکرات آتش‌بس و عدم تطابق مواضع اعلامی و واقعی آمریکا در مذاکرات قاهره و دوحه برهیچ‌کس پوشیده نیست. بهتر است بایدن در بیانیه خود به‌جای مقصر جلوه‌دادن حماس، به هم‌پیمانی خودوتل‌آویو دربرهم‌زدن روندمذاکرات آتش‌بس می‌پرداخت ومسئولیت کشته‌شدن شش اسیر صهیونیست، آن‌هم براثر بمباران رژیم اشغالگر را می‌پذیرفت. قویا معتقدم بایدن نه‌تنها در این ماجرا بی‌تقصیر نبوده، بلکه جرم او و دیگر سیاستمداران ارشد وزارت دفاع و امور خارجه آمریکا کمتر از نتانیاهو و بن گویر نیست.» 
این تحلیلگر لبنانی افزود:«بایدن بارهادستورجلوگیری ازانعقادهرگونه پیمان آتش‌بس دائمی یاموقتی راصادروحتی ازحق وتوی ظالمانه آمریکا درشورای امنیت سازمان ملل متحد درهمین راستا استفاده کرد.درچنین شرایطی نبایداسیر بازی تاکتیکی وتبلیغاتی مشترک آمریکا و صهیونیست‌ها در مذاکرات قاهره و دوحه شد. اتفاقا بیانیه اخیر صادر شده از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از این جهت حائز اهمیت است که نیرنگ تاکتیکی واشنگتن را در پشت پرده اصرار ظاهری‌اش بر آتش‌بس در غزه مشخص ساخت. اکنون افکارعمومی دنیا چنین پیامی را به‌وضوح دریافت کرده است.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها