مذاکرات آتش‌بس غزه در آستانه فروپاشی

باوجود تلاش‌هایی که آمریکایی‌ها درروزهای اخیربرای شکل‌گیری آتش‌بس موردنظر خود داشتند، اما زیاده‌خوا‌هی‌ها و کارشکنی‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی،حتی امکان تحقق این آتش‌بس راکه ازسوی واشنگتن ودرحمایت از تل‌آویو طراحی شده بود،نداده است.
کد خبر: ۱۴۷۰۰۰۶
 
وبگاه تحلیلی پولتیکو به نقل از دو مقام آمریکایی و دو مقام رژیم‌صهیونیستی گزارش کرد که توافق برای پایان دادن به جنگ غزه در آستانه فروپاشی است. مذاکرات آتش‌بس نوار غزه بعد از هفته‌ها توقف طی روزهای گذشته بار دیگر در دوحه و قاهره از سر گرفته شد؛ اما رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند هیأت اسرائیلی بدون هیچ‌گونه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای درباره موارد اختلافی به تل‌آویو بازگشته است. با آن‌که حماس با کلیت طرح قبلی آمریکا برای آتش‌بس و تبادل اسرا موافقت کرده است، اما نتانیاهو شروط جدیدی به مذاکرات اضافه کرده که حتی مقامات این رژیم نیز با آن‌ مخالفت کرده‌اند. طبق گزارش‌ها، نتانیاهو مخالف خروج ارتش اسرائیل از محور «فیلادلفیا» (جاده مرزی میان مصر و نوار غزه) است. در حالی که مصر به‌عنوان میانجی مذاکرات آتش‌بس و مقاومت اسلامی فلسطین تاکید کرده‌اند که تمام نیروهای اسرائیلی باید از نوار غزه خارج شوند.سامی ابوزهری یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، طرح جدید آمریکا را به معنای آزادی اسرای اسرائیل و تداوم جنگ دانست و گفت: آمریکا با ایجاد هیاهوی دروغین قصد دارد دیکته‌های اسرائیل را به ما تحمیل کند.وی تاکید کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا همچنان به جانبداری از رژیم صهیونیستی اصرار دارد.ابوزهری در گفت‌وگو با شبکه العربی قطر تاکید کرد: حماس به طرح آتش‌بس که در دوم جولای مصوب شد پایبند است؛ طرحی که مبتنی بر اعلامیه بایدن و قطعنامه شورای امنیت است.
   
تلاش آمریکا برای مقصر نشان دادن حماس
با این‌حال همان‌طور که انتظار می‌رفت آمریکایی‌ها تلاش دارند حماس را به‌عنوان مقصر فروپاشی مذاکرات آتش‌بس معرفی‌کنند. 
در همین زمینه پولتیکو در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شده پیشنهاد فعلی آتش‌بس که طی چند هفته در ماه جولای توسط آمریکا، اسرائیل، مصر و قطر گردآوری شده، قوی‌ترین شکل توافق تا به امروز است، زیرا شامل شرایطی است که مطابق با خواسته‌های حماس و رژیم صهیونیستی است.در این گزارش ادعا شده در حالی که رژیم صهیونیستی چنین قراردادی را پذیرفته، اما حماس تاکید کرده که با آن موافق نیست.براساس این گزارش، مذاکره‌کنندگانی همچون برت مک گورک، مشاور ارشد کاخ سفید در امور غرب آسیا این هفته عازم قاهره می‌شوند تا جزئیات توافق آتش‌بس غزه را مورد بررسی قرار دهند و در صورتی که حماس با آنها همراه نشود، توافق حاصل نخواهد شد و احتمالا تنش بین رژیم صهیونیستی و حزب‌ا... تشدید می‌شود و احتمال تقابل مستقیم بین تهران و رژیم صهیونیستی وجود خواهد داشت.یکی از مقام‌های آگاه از موضع رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس گفت: «ما نمی‌دانیم که آیا السنوار این توافق را می‌خواهد یا خیر، اما اگر توافق نشود، احتمال حمله ایران وجود دارد و این تنش می‌تواند به یک تقابل تمام عیار تبدیل شود.» شورای امنیت ملی کاخ سفید و سفارتخانه رژیم صهیونیستی در واشنگتن حاضر به اظهارنظر درباره این گزارش نشدند.پولتیکو ادامه داد، پیش از این نیز در بهار و یک‌بار نیز در ماه می، آمریکا مدعی شده بود که توافق آتش‌بس غزه نزدیک است و هربار مذاکرات آتش‌بس به شکست انجامید و شروط جدیدی از سوی دو طرف مطرح شد که طرف مقابل حاضر به گفت‌وگو درباره آن و پذیرش این شروط نبودند. وزیر امور خارجه آمریکا آنتونی بلینکن در سفر روز دوشنبه به اراضی اشغالی تصریح کرد که توافقی که در حال حاضر پیشنهاد شده، شاید بهترین و البته آخرین فرصت برای آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها