سفره های ایرانی در گذر زمان

بوی کلوچه و طعم فرنی از ایران تا توران

تمام فوت‌و‌فن‌های پخت یک شله‌زرد نذری خوش عطر و طعم

نذری خوش عطر و زعفرانی

شله‌زرد یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که به‌عنوان دسر هم شناخته می‌شود، البته امروزه بیشتر به‌عنوان پیش‌غذا تهیه می‌شود. نکته جالب در مورد شله‌زرد این است که مانند غذاهایی مثل قیمه و عدس‌پلو به‌عنوان یک غذای مناسبتی شناخته می‌شود و به همین دلیل معمولا در مناسبت‌های خاص مذهبی به‌عنوان نذری به مقدار زیاد طبخ می‌شود.
کد خبر: ۱۴۶۹۵۳۸
 
مواد لازم برای ۱۲ نفر
برنج نیم‌دانه:
 ۲ لیوان
شکر: ۴ لیوان
گلاب: نصف لیوان
خلال بادام: ۱۰۰ گرم
کره: ۱۰۰ گرم
زعفران دم‌کرده: ۲ قاشق غذاخوری
نمک: ۱ قاشق چایخوری
دارچین: برای تزئین

طرز تهیه شله‌زرد
برای تهیه شله‌زرد نذری ابتدا برنج را پاک می‌کنیم و درکاسه‌ای بزرگ می‌ریزیم وتا روی برنج‌ها آب می‌ریزیم وآرام با دست برنج‌ها را زیر و رو می‌کنیم و آب را بیرون می‌ریزیم و مجددا آب روی برنج‌ها می‌ریزیم و همین کار را مجددا انجام می‌دهیم. این کار را چندین مرتبه تکرار می‌کنیم تا جایی که آب برنج دیگر زلال شود و آب راخالی می‌کنیم ویک لیوان گلاب ویک لیوان آب روی برنج‌ها می‌ریزیم و کاسه را کنار می‌گذاریم تا به مدت۳۰دقیقه برنج خوب خیس بخورد.بادام‌ها را داخل کاسه‌ای آب می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا خوب خیس بخورند و راحت پوست قهوه‌ای رنگ آنها جدا شود. پس ازگذشت۳۰دقیقه از زمان خیس خوردن برنج با مخلوط آب و گلاب، در قابلمه‌ای که برای پخت شله‌زرد تدارک دیده‌ایم هشت لیوان آب می‌ریزیم. سپس قابلمه را روی حرارت زیاد می‌گذاریم تا آب زودتر به جوش بیاید و بعد مخلوط برنج و آب و گلاب را داخل قابلمه می‌ریزیم تا مجددا آب به جوش بیاید. اگر روی آب کف ایجاد شد آنها را با قاشق یا کفگیر چوبی می‌گیریم و حرارت را کم می‌کنیم، تا برنج بپزد. سپس کمی از برنج را لای دندان تست می‌کنیم اگر برنج به‌طور کامل نرم شده بود، ابتدا زعفران را اضافه کرده و به‌خوبی مخلوط می‌کنیم تا رنگ زعفران به‌طور کامل خارج شود، سپس شکر را اضافه می‌کنیم و خوب مواد را هم می‌زنیم تا ته نگیرد. پس از حل شدن شکر در مواد مداوم شله‌زرد را هم می‌زنیم تا ته نگیرد. حالا بادام‌ها را پوست می‌گیریم و از وسط نصف می‌کنیم تا به صورت خلالی شوند و کمی از آن را برای تزئین کنار می‌گذاریم و باقی آن را داخل شله‌زرد می‌ریزیم. در ادامه کمی نمک به شله‌زرد می‌افزاییم. اگر غلظت آن خوب بود کره را به شله‌زرد اضافه می‌کنیم و پنج دقیقه بعد شعله را خاموش می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا شله‌زرد خنک شود. اگر هنوز شله‌زرد شل بود و به غلظت کافی نرسیده بود زمان می‌دهیم تا بیشتر بپزد. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که شله‌زرد هم مانند مشکوفی پس از این‌که خنک می‌شود کمی سفت‌تر می‌شود. در پایان شله‌زرد را در ظرف مورد نظر می‌ریزیم و با دارچین یا پودر نارگیل و خلال بادام یا پسته تزئین می‌کنیم.

کالری شله‌زرد نذری
کالری شله‌زرد که یکی ازغذاهای نذری محبوب است، نسبتا بالاست.مثلا درهرقاشق غذاخوری ازاین دسرسنتی،حدود۴۹کالری وجود دارد به همراه ۹گرم کربوهیدرات،۶۴گرم قند و ۱.۲گرم چربی.به همین دلیل زیاده‌روی درمصرف شله‌زردمی‌تواند باعث چاقی شود.

آب انداختن شله‌زرد
یکی از مشکلات پس از پخت شله‌زرد این است که وقتی آن را داخل یخچال قرار می‌دهیم مانند فرنی آب می‌اندازد و ظاهر و طعم آن تغییر می‌کندکه دلیل آن تبخیرنشدن آب موجود درشله‌زرد است.پس ازاین‌که شله‌زرد به‌طور کامل آماده شد، بهتر است که شعله‌پخش‌کن زیر آن قرار دهیم و اجازه دهیم به مدت یک ساعت دیگر روی حرارت ملایم بماند. این کار باعث می‌شود تا تمام آب اضافی موجود در شله‌زرد تبخیر شود و دیگر آب نیندازد.

طرز تهیه شله‌زرد قالبی
برای تهیه شله‌زرد قالبی زعفرانی، ابتدا برنج را پاک کرده، شسته و با گلاب و آب به مدت سه‌ساعت خیس می‌کنیم، سپس آب آن را دور ریخته و برنج رادرقابلمه‌ای با۱۰لیوان آب‌جوش اضافه می‌کنیم. پس ازپخته شدن برنج، زعفران دم‌کرده را اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. شکر، هل ساییده یا عرق هل، کره، گلاب و خلال بادام را به ترتیب افزوده و هم می‌زنیم. پودر ژلاتین را در آب سرد حل کرده و به مخلوط اضافه می‌کنیم. پس ازجوشیدن و دم‌کشیدن، شله‌زرد را در قالب ریخته و پس از بسته شدن در یخچال، با دارچین و پودر پسته تزئین می‌کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها