آشوب‌طلبی بی‌حد و مرزآمریکا از اوکراین تا شرق آسیا

آمریکایی‌ها که با سیاست‌های خود و اقدامات تحریک‌آمیزی که در شرق اروپا انجام دادند آتش جنگ اوکراین را برافروختند همچنان به این سیاست‌ها ادامه می‌دهندونه فقط آتش جنگ اوکراین را شعله‌ورتر می‌کنندکه شرق آسیا را نیزدرمعرض تنش‌های جدید قرار داده‌اند.
کد خبر: ۱۴۶۸۳۷۸
 
اخیرا دولت فیلیپین برای مقابله با تهدیدات احتمالی در منطقه شرق آسیا، همکاری‌های نظامی خود با کشورهای دیگر به‌ویژه آمریکا را افزایش داده است. افزایش تعداد نیروهای نظامی آمریکا در پایگاه‌های نظامی فیلیپین و همچنین برگزاری رزمایش‌های مشترک از مهم‌ترین این همکاری‌هاست. همچنین اوایل سال‌جاری میلادی، آمریکا، سیستم موشکی خودموسوم به «تایفون» را برای انجام بخشی از تمرینات نظامی مشترک به فیلیپین ارسال کرده بود.مقامات فیلیپینی ازعدم استفاده ازاین سیستم در رزمایش‌ها خبرداده‌اند اما همچنان مشخص نیست این سیستم موشکی تا چه زمانی درفیلیپین باقی خواهد ماند.این موضوعی است که حساسیت چینی‌ها را به‌دنبال داشته و بارها در این زمینه هشدار داده‌اند.وانگ یی، وزیرخارجه چین باهشداربه فیلیپین در استفاده از موشک‌های میان‌برد آمریکا، اظهار کرد که «این اقدامات برآتش تنش‌ها درمنطقه می‌دمد وموجب به‌وجودآمدن یک مسابقه تسلیحاتی می‌شود که هیچ‌یک، به نفع مردم فیلیپین نیست.»درحالی چین، نسبت به افزایش تنش‌ها درمنطقه به فیلیپین هشدارداده است که اخیرا گفت‌وگوها و نشست‌های متعددی بین مقامات ارشد این دو کشور برای کاهش تنش‌ها برسردریای چین جنوبی شکل‌ گرفته است.در روزهای اخیر وزرای خارجه دو کشور در دیدار با یکدیگر، بر کاهش تنش‌ها و عمل به توافق‌نامه قبلی بر سر جزیره «توماس شول دوم» تأکید کرده بودند. این جزیره از مناطق موردمناقشه بین پکن ومانیل به‌شمارمی‌رود.هردوکشورچین وفیلیپین برسر این جزیره ادعای مالکیت دارند.وزیر خارجه چین در دیدار با همتای فیلیپینی خود تأکید کرده بود که پکن و مانیل مرتبا به‌دلیل «نقض مکرر تعهدات و توافق‌ها توسط فیلیپین»، با یکدیگر به چالش برمی‌خورند.واشنگتن در اواخر خرداد اعلام کرد آماده استفاده از نیرو‌های نظامی خود برای دفاع از فیلیپین در دریای جنوبی چین است که این بیانیه با واکنش شدید دولت چین همراه شد. پکن دراین زمینه تأکید کرده است که آمریکا هیچ اجازه‌ای برای دخالت در دریای جنوبی چین ندارد.کشورهای چین،فیلیپین،‌ مالزی،‌ ویتنام وبرونئی در موضوع حاکمیت بر دریای جنوبی چین اختلاف‌نظر دارند. سالانه میلیاردها دلار تجارت دریایی از طریق راه‌آبه موجود در دریای جنوبی چین انجام می‌شود.
   
هشدار پوتین به آمریکا
استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در کشورهای اروپایی نیز از‌جمله اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن است که بارها واکنش مسکو را به همراه داشته است.ولادیمیر پوتین، ‌رئیس‌‌جمهور روسیه در روزهای گذشته به آمریکا هشدار داد که اگر واشنگتن از سال ۲۰۲۶ موشک‌های دوربردش را در خاک آلمان مستقر کند،‌ روسیه نیز اقدامات مشابهی را انجام خواهد داد. به گزارش رویترز، هشدار پوتین در‌حالی مطرح می‌شود که آمریکا و آلمان در اوایل این ماه توافقی کردند که به موجب آن آمریکا عنوان کرد برای نشان دادن تعهدش به ناتو و دفاع از اروپا به استقرار موشک‌هایش در خاک آلمان خواهد پرداخت.‌آمریکا عنوان کرده است که قصد دارد به استقرار سامانه‌های ضدهوایی SM-۶،‌ موشک‌های کروز Tomahawkوسلاح‌های مافوق صوت آمریکا برای سال ۲۰۲۶ در آلمان بپردازد. پوتین در جریان سخنرانی در جمع ملوانان روسیه،‌ چین، ‌الجزایروهند درمراسم رژه ناوگان دریایی روسیه در سن‌پترزبورگ به آمریکا هشدار داد که تحرکات نظامی‌اش در خاک آلمان می‌تواند ایجاد یک بحران موشکی به سبک جنگ سرد را به‌دنبال داشته باشد. به گفته پوتین، موشک‌های آمریکایی مورد نظر که در آینده ظرفیت مجهز شدن با کلاهک هسته‌ای را هم دارند، این قابلیت را خواهند داشت که ظرف مدت۱۰دقیقه وارد خاک روسیه شوند و برای این کشور تهدیدآمیز باشند. رئیس‌جمهور روسیه عنوان کرد در صورت اقدام آمریکا برای استقرار موشک در خاک آلمان، مسکو نیزاقدامات مشابهی راانجام خواهد داد.پوتین همچنین به این موضوع اشاره کرد که آمریکا با استقرار سامانه‌های موشکی تایفون خود در دانمارک،‌ فیلیپین بر تنش‌ها دامن می‌زند. پوتین بار دیگر هشدار داد که در صورت اقدامات تنش‌آمیز آمریکا، روند تولید موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و کوتاه‌برد خود را از سر خواهد گرفت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها