جدال اره برقی و قانون

بیژن قلم‌پرور، ۴۸ ساله و جنگلبان شاغل در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری ‌گیلان این روزها حسابی ‌گل‌کاشته، آن هم نه با دو دست‌ که با جان عزیز و شیرین‌اش.
کد خبر: ۱۴۶۶۷۵۴
نویسنده لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث
 
اوبا قاچاقچیان چوبی درگیر شد که با اره برقی به جانش افتاده بودند تا تکه‌تکه‌اش‌کنند، اما این شیرمرد تالشی با این‌که با اره به‌شدت زخمی شد، اما با همان دستان خالی، هم جلوی قطع درختان جنگل گیسوم را گرفت و هم آنها را فراری داد. او حالا با تن و بدنی زخمی در بیمارستان گلسار رشت بستری است و دوران درمان خود را سپری می‌کند. 
 
پس از آن شب مرگبار، الان حال‌تان چطور است؟
دیشب از ساعت ۱۲ تا سه صبح دست چپ و بازوی دست راستم جراحی شد و خدا را شکر الان حالم خوب است. 

از شب حادثه و درگیری با قاچاقچیان چوب بگویید.
چند شب من و همکارم در جنگل گیسوم در حال گشت‌زنی بودیم که متوجه شدیم چند اصله درخت صنوبر قطع شده و به سرقت رفته است. کمین زدیم تا ببینیم کار چه کسانی است. چند شبی مراقب بودیم و در این مدت متوجه تردد افراد مشکوکی شدیم. حدود ساعت چهار صبح بود که دیدیم یک پژوپارس توقف کرد و دو نفر از آن در حالی‌که کلاه روی سرشان داشتند، پیاده شدند. 
یکی‌شان اره موتوری داشت. بعد از پیاده شدن آنها، راننده هم رفت. ما مخفیانه در حال رصد اقدامات آنان بودیم و قاچاقچیان چوب هم اقدام به قطع درخت کردند. پس از قطع، چوب‌ها را به کنار خیابان بردند. آنها قبلا شش درخت را بریده بودند و بعد آمدند و یکی دیگر را هم قطع کردند. 

و یک دفعه درگیر شدید؟
همانجا درگیر شدیم. من حدود۱۰سال است که بوکس کارمی‌کنم و قدرت بدنی خوبی دارم. یکی از قاچاقچیان را گرفتم و نفر دوم هم با اره موتوری روشن همکارم را دنبال کرد تا توسط او شناسایی و دستگیر نشود. همکارم با سرعت زیادی فرار کرد و قاچاقچی اره به دست به او نرسید. در این بین، دوست این قاچاقچی که او را گرفته بودم، بلند گفت مرا گرفته که همان قاچاقچی اره به دست به سمت من آمد و با هم درگیر شدیم. 

درگیری با اره موتوری روشن تیز و برنده مساوی است با مرگ. چطور این خطر را به جان خریدید. 
ما جنگلبان هستیم و وظیفه‌مان حراست از جنگل و منابع طبیعی است، پس بدیعی است که جان‌مان را هم پای این کار می‌گذاریم. 
قاچاقچی‌ها حالت عادی نداشتند و به نظر می‌آمد مشروب یا مواد مخدر مصرف کرده باشند. وقتی اره برقی را سمتم گرفت، تعجب کردم و چند بار گفتم این چه کاری است که انجام می‌دهی، اما او انگار متوجه نبود که یک انسان مقابلش ایستاده است. خیلی حرفه‌ای، انگار که می‌خواهد درخت را قطع کند، اره موتوری روشن را بالای سرم برد و سعی ‌کرد گردنم را بزند، اما چون ورزشکار هستم ومقاومت بدنی خوبی دارم، از خودم دفاع کردم و او با همان اره به انگشت دست چپ و بازوی راستم آسیب شدید زد.یکی از انگشتانم پیوند خورد. علاوه بر این دو دندانم شکسته، یک دندانم لق شده و همچنین زبان و چانه‌ام نیز آسیب دیده است. غیر از من هر فرد دیگری بود آن قاچاقچی حتما گردنش را با اره موتوری قطع می‌کرد، اما خوشبختانه توانستم در برابر او مقاومت کنم. با مقاومت من، قاچاقچی‌ها با راننده پژو پارس تما‌س گرفتند و با آمدن او از محل گریختند. پس از فرار آنها، با همکارانم تماس ‌گرفتم و به بیمارستان گلسار منتقل شدم.

در طول خدمت‌تان تا به حال با چنین موردی مواجه شده بودید؟
در این ۲۰ سال هرگز با چنین شرایطی روبه‌رو نشده بودم. ما با قاچاقچیان زیادی درگیر شده‌ایم، اما این اولین باری است که یکی از آنها با اره موتوری روشن به ما حمله می‌کند. گفتم‌که حالت عادی نداشتند و متوجه اطراف‌شان نبودند. وقتی به عمل وحشیانه‌اش اعتراض ‌کردم در پاسخ به من ناسزا   گفت. 

به عنوان یک جنگلبان آیا شما و همکاران‌تان که هر لحظه ممکن است با قاچاقچیان چوب مواجه شوید، آیا تجهیزاتی برای دفاع از خود دارید؟ تبر یا حتی یک چوبدستی.
ما هیچ چیز نداریم، حتی یک چوبدستی ساده. دست‌مان خالی است. اگر قاچاقچیان را با چوبدستی بزنیم که خودمان محکوم می‌شویم. در هرصورت از مراجع قضایی، نیروهای امنیتی، جنگلبانی، همکاران و همه تشکر می‌کنم که به این موضوع توجه کردند و امیدوارم که با قاچاقچیان چوب برخورد شود تا جرات انجام چنین اقدامات هولناکی را در سر نپرورانند. 

بازداشت قاچاقچیان چوب
سرهنگ محمد قربانی لرد، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان با بیان این‌که روز گذشته و در یک فقره درگیری با سه قاچاقچی چوب در جنگل‌های گیسوم یک جنگلبان مجروح شد، گفت: ضاربان پس از درگیری متواری شده بودند که با هماهنگی مقام قضایی و نیروی انتظامی شهرستان تالش و طی سه فقره عملیات اطلاعاتی جداگانه، هر سه قاچاقچی در مخفیگاه‌شان شناسایی و دستگیر شدند و هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند. هر سه قاچاقچی چوب، بومی بودند. این جنگلبان که از ناحیه صورت و هر دو دست دچار جراحت شده بود، تحت عمل جراحی قرار گرفت و جهت تکمیل مراحل بهبودی، همچنان بستری است و حال عمومی خوبی دارد. 


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها