فصد خون بهتر است یا حجامت | فرق فصد با حجامت

چکیده : فصد خون و حجامت 2 راه درمان غلظت خون هستند که در این مقاله ضمن بررسی تفاوت های فصد با حجامت، به پاسخ این سوال میپردازیم که فصد خون بهتر است یا حجامت؟
چکیده : فصد خون و حجامت 2 راه درمان غلظت خون هستند که در این مقاله ضمن بررسی تفاوت های فصد با حجامت، به پاسخ این سوال میپردازیم که فصد خون بهتر است یا حجامت؟
کد خبر: ۱۴۶۶۴۶۱

یکی از مشکلاتی که افراد مختلفی ممکن است آن را تجربه کنند، غلظت خون است. همین مشکل فرد را با چالش‌های متعددی روبه‌رو می‌کند؛ به‌گونه‌ای که جریان خون در رگ‌ها به‌سختی انجام می‌شود. غلظت خون همراه با علائم مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به خستگی، تنگی نفس، سردرد، سرگیجه و... اشاره کنیم. امروزه روش‌های درمانی مختلفی برای برطرف‌کردن غلظت خون وجود دارند که فصد خون و حجامت از جمله آن‌ها به شمار می‌روند. حالا سؤالی که مطرح می‌شود این بوده فصد خون بهتر است یا حجامت؟ بین این دو روش سنتی تفاوت‌هایی به چشم می‌خورند که قصد داریم در ادامه به بررسی آن‌ها بپردازیم.

برای غلظت خون فصد خون بهتر است یا حجامت؟

فصد خون و حجامت از روش‌هایی به‌حساب می‌آیند که با کمک آن‌ها می‌توان نسبت به خارج‌کردن خون از بدن اقدام کرد. این روش‌ها در راستای جلوگیری از غلظت خون مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینکه کدام روش برای شما مناسب‌تر است، بستگی به وضعیت فیزیکی‌تان دارد. در روش فصد فرایند خون‌گیری از رگ‌ها و عروق اصلی انجام می‌گیرد. با این روش می‌توان خون را از بخش عمیق‌تری از بدن به همراه انواع سموم خارج کرد.

در حجامت نیز با وسایل مختلفی نواحی گوناگون بدن را بادکش می‌کنند. این نواحی معمولاً شامل پشت، صورت، دست و پا هستند. سپس با کمک ابزارهای مخصوصی این مکان‌ها خراش داده می‌شوند تا بتوان از این طریق خون رقیق را خارج کرد. این خون رقیق از مویرگ‌های سطحی بدن خارج خواهند شد. در کل نمی‌توان پاسخ مشخصی را به این سؤال که فصد خون بهتر است یا حجامت، داد؛ زیرا هرکدام از آن‌ها برای گروهی از افراد مناسب هستند.

فرق حجامت با فصد خون

دو روش فصد خون و حجامت از نظر عوامل مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. کاربرد، مزایا و عوارض از جمله مواردی هستند که زمینه‌ساز تفاوت‌ها خواهند بود. اگر به دنبال پیشگیری از غلظت خون با یکی از روش‌های ذکر شده هستید، در ابتدا نیاز است با پزشک مشورت‌های لازم را داشته باشید تا بر اساس شرایط شما یکی از تکنیک‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. برای آشنایی شما با هرکدام از این روش‌ها قصد داریم به بررسی تفاوت آن‌ها از نظر کاربرد، فواید و عوارض بپردازیم؛ پس همراه ما باشید.

تفاوت از نظر کاربرد

با بررسی کاربردها شاید تا حدودی بتوان به پاسخ این سؤال رسید که فصد خون بهتر است یا حجامت؛ اما بااین‌حال نمی‌توان با قطعیت درباره آن صحبت کرد. شرایط از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند؛ به همین علت پزشک می‌تواند تصمیم بگیرد بهتر است از کدام روش بهره ببرید. در یک نگاه کلی کاربردهای فصد خون شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  1. رفع اختلالات خونی همچون هموکروماتوز و پلی‌سیتمی

  2. ایجاد حس تندرستی و شادابی در افراد

  3. تنظیم مقدار آهن خون در بدن

  4. کمک به کاهش کلسترول خون

  5. رفع بواسیر

  6. برطرف‌کردن مشکلات مربوط به گرفتگی صدا

  7. کمک به دیسک کمر

  8. روشی مؤثر برای رفع بوی بد دهان

حجامت نیز مانند فصد خون توانسته کاربردهای متنوعی را به خود اختصاص دهد. رفع درد و التهاب، کاهش سفتی عضلات، تقویت گردش خون، رفع کلسترول بالا، تحریک سیستم ایمنی بدن و... از جمله کاربردهای این روش به شمار می‌روند. همچنین برخی از افراد به‌منظور بهبود کیفیت خواب، بهبود تمرکز و افزایش اشتها از حجامت خون بهره می‌برند. دکتر سریتا در تعریف حجامت گفته است:

کلمه حجامت از ریشه حجم گرفته شده که به منظور برگرداندن حجم و وضعیت عضو به حالت طبیعی خود است. حجامت هم از بیماری پیشگیری می‌کند و هم می‌تواند بیماری را درمان کند. حجامت به وسیله ایجاد مکش روی پوست کار می‌کند، اگر این ایجاد مکش با تیغ زدن و خون‌گیری همراه باشد به آن حجامت مع‌الشرط گفته و اگر بدون خون‌گیری باشد حجامت بلاشرط نام می‌گیرد. برای روش حجامت همراه با تیغ زدن از واژه پاکی زدن نیز استفاده می‌شود. 

فرق حجامت با فصد خون

تفاوت از نظر محل انجام

در فصد خون، خون توسط آنژیوکت مخصوص از سیاهرگ خارج می‌شود. اما در حجامت، خون از سطح نزدیک به پوست خارج می‌شود.

همچنین در سایت مرکز فصد خون در تهران آمده که:

همانطور که می دانید حجامت در نقاط خاصی از بدن انجام می شود و به همین علت است که محل حجامت عام از قبل تعیین شده است و باید بین دو کتف باشد ولی در حجامت خاص نواحی خاصی از بدن باید حجامت انجام شود. اما در فصد خون این محدودیت محل وجود ندارد و در هر نقطه از بدن که پزشک تشخیص بدهد می توان فصد خون انجام داد.

تفاوت از نظر فواید

در ادامه مبحث فصد خون بهتر است یا حجامت، قصد داریم به بررسی تفاوت‌ها از نظر فواید بپردازیم. هر کدام از دو روش مذکور توانسته‌اند مزایای مختلفی را به خود اختصاص دهند. در ابتدا از فصد خون شروع می‌کنیم. سه مزیت اصلی این روش شامل کاهش غلظت خون، افزایش راندمان سیستم گوارشی و تسهیل در جراحی می‌شوند. زمانی که غلظت خون کاهش پیدا می‌کند، مقدار خون سالم‌تری در بدن جریان خواهد یافت. همچنین با فصد و خارج‌کردن مقداری خون از بدن می‌توان آلودگی‌ها را کمتر کرد که این موضوع به طور مستقیم روی عملکرد سیستم گوارشی تأثیرگذار است و می‌تواند به بهبود وضعیت آن منجر شود. همچنین برخی جراحی‌ها وجود دارند که امکان خونریزی در آن‌ها بسیار بالا است. با فصد خون می‌توان احتمال خونریزی را به شکل چشمگیری کاهش دهد و از این طریق به بهبود روند جراحی کمک بزرگی کرد.

حجامت نیز از روش‌هایی به شمار می‌آید که با کمک آن می‌توان از غلظت خون پیشگیری به عمل آورد. این روش نیز فواید مخصوص به خود را دارد که شامل دفع سموم بدن، تسکین درد و تقویت سیستم ایمنی هستند. زمانی که حجامت انجام می‌شود، خون از عمق بیشتری خارج خواهد شد که همین موضوع روی دفع سریع‌تر سموم بدن تأثیرگذار است. معمولاً افرادی که مبتلا به میگرن، آرتریت و انواع بیماری‌های پوستی هستند، برای بهبود شرایط خود هرچند وقت یک بار نسبت به حجامت اقدام می‌کنند. همچنین برخی بیماری‌ها با درد شدیدی همراه هستند. حجامت و خارج‌کردن خون از بدن می‌تواند در تسکین دردها بسیار مؤثر باشد. در انتها نیز باید بگوییم حجامت می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند؛ زیرا سموم از بدن خارج شده و در نهایت احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی کم می‌شود.

تفاوت از نظر عوارض

فصد خون و حجامت از جمله روش‌هایی هستند که معمولاً بسیار کم‌خطر برشمرده می‌شوند؛ اما بااین‌حال اگر انجام آن‌ها در محیط استریل و توسط پزشکان متخصص انجام نشود، ممکن است شاهد یک سری عوارض باشید. همچنین لازم به ذکر بوده بروز برخی عوارض باتوجه‌به شرایط افراد کاملاً طبیعی است. به‌عنوان‌مثال این احتمال وجود دارد شاهد عوارضی همچون کبودی، خستگی، سردرد، حالت تهوع، درد عضلانی و... باشید. معمولاً این عوارض بعد از چند روز از بین می‌روند.

فصد خون نیز معمولاً یک روش کم‌خطر است؛ اما اگر متقاضی انجام این روش هستید، بد نیست درباره عوارض احتمالی به کسب اطلاعات بپردازید. اُفت فشارخون، رنگ‌پریدگی و غش برخی از عوارض فصد خون هستند. همچنین در موارد شدیدتر و نادر ممکن است فرد دچار آمبولی، تنفس سریع، واکنش آلرژی و... شود. لازم به ذکر است اگر این روش در محیط غیربهداشتی انجام شود، احتمال بروز عفونت به شکل چشمگیری افزایش پیدا می‌کند؛ ازاین‌رو انتخاب یک مرکز معتبر اهمیت بالایی دارد. یارا درمان یکی از مراکز مشاوره و مراقبت‌های پرستاری در منزل است که می‌تواند در زمینه فصد خون به کمک شما بیاید.

فصد خون در منزل

شاید در گذشته کم‌ تر کسی تصور می‌کرد بتوان فصد خون را در جایی غیر از مراکز درمانی انجام داد؛ اما امروزه با وجود اینترنت و انواع اپلیکیشن‌ها می‌توان مجموعه‌هایی را پیدا کرد که در خانه نیز این دسته از خدمات را ارائه می‌دهند. یارا درمان از جمله این مراکز به شمار می‌رود که با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت می‌تواند مشاوره‌های لازم را درباره اینکه فصد خون بهتر است یا حجامت به شما بدهد و تکنیک مناسب را با رعایت تمامی دستورالعمل‌ها روی شما پیاده کند. حتماً هنگام مشاوره تمامی اطلاعات خود را با کارشناسان این مرکز در میان بگذارید تا بتوانند به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنند.

فصد خون در منزل

شما می توانید فصد خون برای غلظت خون را به راحتی در منزل انجام دهید. مرکز مشاوره و مراقبت های پرستاری یارا درمان به عنوان یکی از بهترین مراکز فصد خون در تهران، خدمات درمانی در منزل را در همه ی مناطق شهر تهران ارائه می دهد. برای استفاده از خدمات فصد خون در منزل کافی است با این مرکز تماس بگیرید. کارشناسان یارا درمان به صورت شبانه روزی از طریق شماره ی ۰۲۱۴۴۰۰۳۵۴۴ پاسخگوی شما هستند.

سخن آخر

فصد خون و حجامت دو روشی به شمار می‌روند که با کمک آن‌ها می‌توان از غلظت خون پیشگیری کرد و همچنین به دفع سموم بدن پرداخت. افراد مختلفی کاندید انجام این روش‌ها هستند که تنها مشاوران و متخصصان می‌توانند به تشخیص درست بپردازند. اگر به دنبال این هستید تا هرکدام از این خدمات را در خانه انجام دهید، می‌توانید با مرکز یارا درمان در تماس باشید. مشاوران این مجموعه به شما خواهند گفت فصد خون بهتر است یا حجامت.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها