«ناهید کیانی» رسما مسافر المپیک پاریس شد

پایان شش ماه انتظار

چرا فقط چند کشور خاص از المپیک بهره می‌برند؟

بازار مکاره پاریس

شمارش معکوس هم نمی‌خواهد. المپیک پاریس را آغاز شده بدانید.هرچند قرار است افتتاحیه مسابقات فردا برگزار شود اما واقعیت این است که بسیاری از رقابت‌های آن بویژه رشته‌هایی که حسابی هم جنبه‌ اقتصادی دارد از مدت‌ها قبل آغاز شده‌اند.
کد خبر: ۱۴۶۶۱۹۵
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
 
الان وقت پول پارو کردن است و وقت رسیدن به اهداف خاص. فرانسوی‌ها و برخی دیگر از ملل سعی می‌کنند در این بازار مکاره دست زیاد نشود. فقط فرهنگ خودشان را نشان بدهند و فقط خودشان از این بازار بسیار پررونق اقتصادی - ورزشی منتفع شوند. 
 
رونق برای چند کشور خاص 
المپیک به ظاهر سلسله مسابقاتی بسیار جذاب است که میلیون‌ها بیننده را پای تلویزیون می‌کشاند. اما در واقع بازاری وسیع و پررونق و بسیار چندجانبه است. هر گوشه آن رنگ و بوی رونق اقتصادی می‌دهد و هر لحظه آن مملو از قراردادهای ورزشی است. یک برند ورزشی با یک مسابقه ورزشی به شدت منتفع می‌شود. از مدت‌ها قبل قراردادهای کلانی بسته شده است. واضح به نظر می‌رسد این امتیازات اقتصادی انحصاری است. هر کسی نمی‌تواند از آنها نفعی ببرد و فقط مختص چند کشور خاص است. غنی و فقیر هم اینجا دیده می‌شوند. شرکت‌های خاص مربوط به برندهای بزرگ دنیا با انعقاد قراردادهایی بسیار بزرگ این رویه را به وجود آورده‌اند. برای نفع بردن از المپیک باید نفوذی همه جانبه در این شرکت‌ها داشت که محل استقرار اکثر آنها در آمریکاست. 
 
تجلی فرهنگ در پاریس 
فرهنگ بخش جدانشدنی ورزش است و اصلا بدون آن نمی‌توان ورزش را تصور کرد. در المپیک پاریس می‌توان به بهترین شکل ممکن فرهنگ هر کشور را مشاهده کرد. بسیاری از کشورهای شرکت‌کننده برای نمایش فرهنگ‌های خاص خود که در واقع نمایانگر تمدن دیرینه‌شان است برنامه‌هایی بسیار مفصل دارند و از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی‌ لازم رادررابطه با آن انجام داده‌اند. اما تا این لحظه تنها کار فرهنگی مسئولان کاروان ورزشی ایران به همان لباس‌هایی خلاصه می‌شودکه همان هم باانتقادات بسیار زیادی مواجه شد. نمایش فرهنگ یک کشور در پاریس برنامه‌ای بسیار هوشمندانه است که بسیاری به بهترین شکل ممکن از پس آن برمی‌آیند. تجلی فرهنگ در ورزش بهترین نمود ممکن است.کاروان ورزشی ایران چه برنامه‌ای برای تجلی فرهنگی ایران در پاریس دارد؟ شاید اصلا خبری نباشد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها