ایران و المپیکی دیگر

قصه ایران و المپیک از بهار۱۳۲۷ شروع شد. آن زمان برخی جریان‌ها مخالف حضور کاروان ایران در المپیک ۱۹۴۸ لندن بودند و در نهایت با تامین هزینه‌های سفر، ایران برای نخستین بار حضور در المپیک را تجربه کرد.۳۵ روز برپایی اردوی المپیک در تهران، به همراه هزینه‌های مربوط به اعزام کاروان ورزش کشورمان به لندن و اقامت در این شهر در تابستان ۱۳۲۷، بیش از ۳ میلیون ریال برای دولت وقت هزینه داشت.
کد خبر: ۱۴۶۶۱۵۳
نویسنده رضا پورعالی - دبیر گروه ورزش
 
این عدد در سیاهه هزینه‌های شرکت ایران در المپیک ۱۹۴۸ سه میلیون و ۱۶۴هزار و ۲۰۳ ریال قید شده که در زمان خودش عدد کوچکی نبود، اما حالا که نزدیک به ۷۶ سال از آن روزها می‌گذرد آن عدد بیش از حد تصور کوچک است. حالا کاروانی داریم که برای آماده‌سازی در مسیر کسب سهمیه‌های المپیک وحضور در این آوردگاه بیش از هزار میلیارد تومان برایش هزینه شده است.پرچم ایران اما فردا برای هجدهمین بار در مراسم افتتاحیه المپیک به اهتزاز در می‌آید تا این بار در پاریس، شاهد تلخ و شیرین‌های تازه‌ای باشیم. این تلخ و شیرین‌ها بیش از ۷۵ سال است که در حافظه تاریخی ورزش ایران ثبت شده و درباره‌اش صحبت می‌شود. حالا نوبت المپیک پاریس است. پاریس به پشتوانه بانی فرانسوی المپیک، بارون پیر دوکوبرتن برای سومین بار است که از این رویداد تابستانی میزبانی می‌کند، اما برای ایرانی‌ها، حضور در المپیک پاریس برای نخستین بار است. ۲۴ طلا، ۲۳ نقره و ۲۹ برنز سهم مدال‌های ایران در المپیک‌های قبلی بوده و این آمار در پاریس می‌تواند بیشتر شود. با آرزوی موفقیت برای کاروان خادم‌الرضا...

با تجربه‌های مدال‌آور در کاروان المپیک ایران
در المپیک پیش رو ۴ ورزشکار سابقه کسب مدال در مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان را دارند. حسن یزدانی، علی داوودی، امیر‌حسین زارع و هادی ساروی چهار ورزشکاری هستند که در رقابت‌های المپیک موفق به کسب مدال شده‌اند.در این بین فقط حسن یزدانی است که مدال طلا را بر گردن انداخته و سایر نفرات یا نقره گرفته‌اند یا برنز.
     
حسن یزدانی 
نماینده کشتی ایران موفق شد در المپیک ریو مدال طلا را بر گردن بیاویزد. او که شانس اول مدال طلا در المپیک ژاپن بود دیدار نهایی را به دیوید تیلور واگذار کرد تا هم کام خودش را تلخ کند، هم کام یک ملت را. یزدانی در ژاپن به مدال نقره رسید.
     
علی داووی
نماینده سنگین وزن ایران در رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک، موفق شد مدال نقره این رقابت‌ها را به دست آورد. داوودی با رکورد مجموع ۴۴۱ کیلوگرم نایب قهرمان بازی‌ها شد و به مدال نقره المپیک رسید که اولین مدال نقره کاروان ایران بود.داوودی در این مسابقات رکورد ۲۰۰ کیلو در یک‌ضرب، ۲۴۱ کیلو در دوضرب و  در مجموع ۴۴۱ کیلوگرم را ثبت کرد.
     
هادی ساروی
کشتی‌گیر فرنگی‌کار ایران در توکیو موفق به کسب مدال برنز شد. ساروی در این مسابقات در کشتی نخست، آدام بوجملین الجزایری را‌ ۹ بر صفر شکست داد، در یک چهارم کیریل میلوف بلغار را ۶ بر صفر شکست داد و در نیمه‌نهایی ۴ بر یک از آرتور الکسانیان شکست خورد. ساروی در رده‌بندی ساوولنین فنلاندی را ۹ بر ۲ شکست داد و به مدال برنز رسید.
     
امیر‌حسین زارع
کشتی‌گیر آزاد‌کار ایران در دور اول المپیک الکساندر خوتسیانفسکی اوکراینی را با نتیجه ۷ بر صفر شکست داد. در دور دوم از سد اگزون شهلا از کوزوو گذشت و او را با نتیجه ۱۳ بر ۲ از پیش رو برداشت. زارع در دیدار نیمه‌نهایی رقیب پتریاشویلی گرجستانی شد که با نتیجه ۶ بر ۳ شکست خورد و به دیدار رده‌بندی رسید. در دیدار رده‌بندی او به مصاف ژیوی دنگ از چین رفت که موفق شد با نتیجه ۵ بر صفر پیروز شود و به مدال برنز برسد.

بعد از تختی، رضازاده و ساعی پرافتخارترین ورزشکاران ایران در المپیک بودند
حالا نوبت حسن یزدانی است
عنوان پرافتخارترین ورزشکار تاریخ ایران در ادوار المپیک تاکنون ۶ بار دست به دست شد تا در نهایت به هادی ساعی، قهرمان پرآوازه تکواندوی کشورمان رسید. عنوانی که طی ۱۶ سال اخیر در اختیار ساعی بوده، پیش از این در اختیار ستاره‌های مطرحی قرار داشت؛ نفراتی چون جعفر سلماسی، محمود نامجو، غلامرضا تختی و البته حسین رضازاده. در این میان غلامرضا تختی با ۵۰ سال پرچمداری رکورددار در اختیار داشتن عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایران در ادوار مختلف المپیک است. تختی که با کسب مدال نقره المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی، در کنار محمود نامجو و ناصر گیوه‌چی هر کدام با یک نقره به صورت مشترک این عنوان را در اختیار داشت، در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن، با کسب نخستین طلای تاریخ ورزش ایران در المپیک‌ها، این عنوان را به تنهایی از آن خود کرد تا این‌که حسین رضازاده در المپیک ۲۰۰۴ آتن، تبدیل شد به نخستین ورزشکار ۲ طلایی ایران در المپیک. البته رضازاده فقط ۴ سال این عنوان را در اختیار داشت، چراکه هادی ساعی با کسب طلای المپیک پکن، تعداد مدال‌های المپیکی خود را به ۲ طلا و یک برنز رساند و تبدیل شد به پرافتخارترین ورزشکار ایران در این آوردگاه. عنوانی که شاید در پایان المپیک ۲۰۲۴ پاریس، بعد از ۱۶ سال یک بار دیگر دست به دست شود. حسن یزدانی درحالی روی تشک پاریس کشتی می‌گیرد که تاکنون موفق به کسب یک طلا و یک نقره المپیک شده و اگر بتواند در پاریس قهرمان شود، با ۲ طلا و یک نقره از هادی ساعی پیشی خواهد گرفت. باید دید حسن یزدانی می‌تواند در پاریس تاریخ‌ساز شود یا خیر؟

۱۹۴۸ 
جعفر سلماسی (وزنه‌برداری): یک برنز 
۱۹۵۲ 
محمود نامجو (وزنه‌برداری): یک نقره 
ناصر گیوه‌چی (کشتی آزاد): یک نقره
غلامرضا تختی (کشتی آزاد): یک نقره
۱۹۵۶ 
غلامرضا تختی (کشتی آزاد): یک طلا، یک نقره
۱۹۶۰ 
غلامرضا تختی (کشتی آزاد): یک طلا، ۲ نقره
۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ 
حسین رضازاده (وزنه‌برداری): ۲ طلا
۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ 
هادی ساعی (تکواندو): ۲ طلا، یک برنز 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها