پژوهشگر مطالعات فرهنگی پوشاک:

بی سلیقگی در طراحی لباس کاروان المپیک به چشم می خورد

شهری نژاد، پژوهشگر مطالعات فرهنگی پوشاک ضمن انتقاد از لباسی که کاروان ایران در بازیهای المپیک پاریس بر تن داشت، گفت: از گذشته های باستانی لباس های ایرانی بخاطر جایگاه ویژه ای که داشتند بر تن اروپایی ها بود و ایرانیان تا چندین قرن دراین زمینه شهرت جهانی داشتند پس باید این شکوه و اقتدار دوباره به روز رسانی می شد.
شهری نژاد، پژوهشگر مطالعات فرهنگی پوشاک ضمن انتقاد از لباسی که کاروان ایران در بازیهای المپیک پاریس بر تن داشت، گفت: از گذشته های باستانی لباس های ایرانی بخاطر جایگاه ویژه ای که داشتند بر تن اروپایی ها بود و ایرانیان تا چندین قرن دراین زمینه شهرت جهانی داشتند پس باید این شکوه و اقتدار دوباره به روز رسانی می شد.
کد خبر: ۱۴۶۶۸۸۱
نویسنده شبیر دائمی

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان سمانه شهری نژاد در خصوص طراحی لباس های المپیک اظهار کرد: محیط زیست ایران سال های قبل از سازمان جهانی محیط زیست برای جلوگیری از انقراض یوزپلنگ ایرانی درخواست کمک کرده بود و زمانی که در بازی های جام جهانی ۲۰۲۲ تصویر «پیروز» بر روی لباس تیم ملی فوتبال نقش بست، این معنی را می رساند که ایرانی ها توان حفظ محیط زیست خود را ندارند و دوم اینکه نشان دهنده ی یک نوع ابراز نیازبود و اقتدار ایرانی را از بین برد.

این پژوهشگر مطالعات فرهنگی پوشاک افزود: لباس ورزشکاران حاضر در چنین رویداد های آسیایی و جهانی متعلق به یک ملت است و باید هویت و شناسه ملت زمان خود را نشان دهد.

وی گفت: پاشا دوخت ارس تولید کننده لباس های سی و سومین دوره بازی های المپیک بود و اینطور به نظر می آمد که سه برند حامی لباس و پوشش این دوره شامل هکتاتون حامی لباس و ملزومات ورزشی، برند دینلی حامی کفش و ملزومات چرمی و برند کاربن لی هم حامی لباس رسمی رژه بوده است اما هرسه برند زیر مجموعه یک هلدینگ واحد هستند و عملا یک تولید کننده با زیر مجموعه های خود این کار را برعهده داشته است.

وی ادامه: تولید کننده پاشا دوخت ارس در منطقه آزاد فعالیت می کند و این مایه افتخار است که باعث هماهنگی و اتحاد می شوند و همچنین زمینه را فراهم می کنند که کشور ما بتواند در سطح بین المللی خود را معرفی کند اما این مجموعه صرفا تولید کننده بوده وتولید کننده طراح نیست.

شهری نژاد با اشاره به جایگاه لباس ایرانی در جهان تشریح کرد: درسطح بین الملل رنگ ها، طرح ها و نقش ها حرفی برای گفتن دارند، در تمام جهان ایرانیان را به رنگ آبی فیروزه ای، سبزایرانی، آبی کاربنی، قرمز لاکی و صورتی گل محمدی می شناسند، این رنگ ها درطول زمان وارد فرهنگ لغت زبان انگلیسی شدند مثلا رنگ سبز ایرانی از سال ۱۸۹۷ وارد فرهنگ لغت انگلیسی شد لذا فرهنگ و هنر ایرانی را نمی توانیم کتمان کنیم.

جای خالی شکوه و اقتدار پوشاک ایرانی در لباس کاروان المپیک

وی با بیان اینکه برخی برندهای خارجی از طرح های ایرانی الگو برداری می کنند، افزود: برند هرمس سال ۲۰۱۳ در فرانسه از نقش، رنگ و طرح فرش های هرمس تبریز ایده گرفت و در لباس های تولیدی خود استفاده کرد بنابراین ما باید بخاطر این غنی تر بودن هنر و فرهنگ خود جلو تر و پربارترعمل کنیم.

شهری نژاد گفت: با احترام به تولید کننده پاشا دوخت ارس با توجه به اینکه کار تولید کار بسیارگسترده و پیچیده ای است اما جا داشت از یک سال قبل با برنامه ریزی درست بر روی این طرح کار می شد و دریک فراخوان ملی افراد صاحب ایده در یک مسابقه پله پله و زمان دار باهم به رقابت می پرداختند، به افراد برتر و منتخب آموزش داده می شد تا این طراحان با دیدی مناسب طرحی را خلق کنند که الزاما نشانگرهویت ایرانی باشد چرا که در گذشته تا به امروز پوشاک ایرانی دارای هویت بوده است.

این پژوهشگر مطالعات فرهنگی پوشاک افزود: از گذشته های باستانی لباس های ایرانی بخاطر جایگاه ویژه ای که داشتند بر تن اروپایی ها بود و ایرانیان تا چندین قرن دراین زمینه شهرت جهانی داشتند پس باید این شکوه و اقتدار دوباره به روز رسانی می شد.

وی در ادامه با بیان اهمیت طراحی لباس افراد شرکت کننده در مسابقات المپیک بیان کرد: باید بدانیم که لباس یک ملت بر تن یک تیم است، لباسی که در سطح جهانی طراحی و تولید می شود معرف فرهنگ و داشته های مادی و معنوی ایرانی ها است بنابراین باید این لباس شکوه ایرانی را نشان دهد که متاسفانه لباسی که برای این دوره المپیک طراحی شده است این ویژگی ها را ندارد.

شهری نژاد در پایان با تاکید بر این نکته که برند سازی در سطح جهانی نیاز به برنامه ریزی طولانی مدت دارد، خاتمه داد: باید این را هم بدانیم یک شبه صاحب برند نمی شویم ما باید این را یاد بگیریم که کوشش و تلاش بلند مدت است که ما را موفق می کند، راه موفقیت یک شبه به دست نمی آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها