دارایی خبر داد؛

کارگاه‌های غیر قانونی کودکان کار شناسایی و برخورد می‌شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز از طرح شناسایی کارگاه‌های غیر قانونی کودکان کار در استان البرز خبر داد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز از طرح شناسایی کارگاه‌های غیر قانونی کودکان کار در استان البرز خبر داد.
کد خبر: ۱۴۶۵۰۲۶

به گزارش جام جم آنلاین البرز،عبدالله دارایی گفت: برابر ابلاغ و اعلام وزارت متبوع، طرح شناسایی کارگاه‌های غیر قانونی کودکان کار در استان البرز اجرا و با این کارگاه‌ها برخورد‌های قانونی صورت می‌پذیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز گفت: طبق ماده ۷۹ قانون کار به کارگیری و اشتغال کودکان، مخصوصا درمشاغل سخت، ممنون است. قانون کار برای به کار گیری کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال و حتی در بعضی مواقع تا ۱۸ سال شروطی را در نظر گرفته است.

دارایی گفت: ۶ ماده در قانون کار بر این موضوع اهمیت دارد، ماده ۷۹ به صراحت اعلام کرده است "به کار گماردن افراد کمتر از ۱۵ سال تمام ممنوع است". در ماده ۸۰ نیز پیش بینی شده است کارگری که سنش بین ۱۵ تا ۱۸ سال تمام باشد، "کارگر نوجوان" نامیده می‌شود و در بدو استخدام باید توسط سازمان تامین اجتماعی مورد آزمایش‌های پزشکی قرار گیرد.

وی گفت: همچنین ماده ۸۱ قانون کار بر انجام آزمایش‌های بدوی پزشکی و تجدید آزمایشات دوره‌ای سالیانه برای کارگر نوجوان حداقل تاکید و درباره تناسب نوع کار با توانائی کارگر نوجوان اظهار نظر و چنانچه کار مربوطه نامناسب تشخیص داده شود، کارفرما مکلف است در حدود امکانات خود، شغل کارگر را تغییر دهد.

دارایی گفت: در مواد ماده ۸۲، ۸۳ و ۸۴ قانون کار نیز به سایر مسایل مرتبط به کار نوجوانان اشاراتی دارد، ارجاع هر نوع کار اضافی و انجام کار در شب و نیز ارجاع کار‌های سخت و زیان آور و خطرناک و حمل بار با دست، بیش از حد مجاز و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگر نوجوان را ممنوع اعلام کرده است. در نهایت تشخیص این امر با وزارت کار و اموراجتماعی است.

وی افزود: از مردم عزیز و سازمان‌های مردم نهاد درخواست می‌کنم در شناسایی بنگاه‌ها و کارگاه‌های غیرقانونی همکاران بازرسی کار ما را یاری کنند، مردم می‌توانند پس از شناسایی، بنگاه متخلف را به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان‌ها معرفی کنند.

دارایی گفت: مدیران و دست‌اندرکاران و حامیان حوزه کودک لازم است به منظور کنترل و پیشگیری از کار کودک، به منظور شناسایی وضعیت بنگاه‌های کار پنهان، انواع مشاغل این حوزه و همچنین شناسایی اصناف و کارگاه‌های فعال در این بخش از هیچ کوششی دریغ نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها