انتظار از دولت چهاردهم برای ارائه الگویی موفق از هماهنگی میدان و دیپلماسی

بایسته های سیاست خارجی دولت ها از سوی اسناد بالادستی، قانون اساسی و تدابیر ابلاغی رهبر انقلاب پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و اقدامات لازم از جهت سیاستگذاری  از سوی شورای عالی امنیت ملی مشخص و تعیین می شود.
بایسته های سیاست خارجی دولت ها از سوی اسناد بالادستی، قانون اساسی و تدابیر ابلاغی رهبر انقلاب پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و اقدامات لازم از جهت سیاستگذاری از سوی شورای عالی امنیت ملی مشخص و تعیین می شود.
کد خبر: ۱۴۶۴۷۸۳
نویسنده سیدرضا صدرالحسینی كارشناس روابط بین‌الملل
بر این اساس باید این نکته گفته شود که در برنامه پنج ساله هفتم در حوزه سیاست خارجی با توجه به اسناد بالادستی دولت ها براساس این ترسیم نقشه کلی و چارچوب اصلی ،سیاست های اجرایی آن را با کمک دستگاه دیپلماسی انجام می شود.
 
بنابراین فرایند سیاست خارجی در جمهوری اسلامی یک فرایند سلیقه ای نیست که با روند و آیند دولت ها تغییر  پیدا کند اما این باید گفت که حتما سلایق و میزان اهمیت دولت و رئیس جمهور و وزیر خارجه در تسریع رسیدن به آن اهداف یا کند عمل کردن و یا در حقیقت میان بر زدن برای رسیدن به آن اهداف قطعا تاثیر گذار است. 
 
با توجه این مساله و تاکید رئیس جمهور منتخب مردم به انجام برنامه مصوب مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم این نکته را باید یادآور شد که نباید کارشناسان محترم بدون توجه به آن برنامه نسخه هایی را برای دولت چهاردهم پیشنهاد بدهند که خارج از چارچوب مصوب برنامه هفتم باشد.
 
از این رو حتما با توجه به سیاست خارجی متوازنی که مطلوب جمهوری اسلامی است و همچنین با عنایت به سیالیتی که  سیاست خارجی در نظم بین المللی وجود دارد تغییر اقطاب مختلف قدرت  و توجه به جایگاه ویژه جمهوری اسلامی از منظر ژئوپلتیک ، ژئواستراتژیک و توانمندهای موجود در کشور از جنبه منابع انسانی مورد توجه دولت چهاردهم قرار خواهد گرفت.
 
در سالهای اخیر  توجه به نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه و کنشگری ایران در نظام بین الملل از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه دولت آینده قرار گیرد. در طول روزهای اخیر و با عنایت به پیام های ارسال شده از سوی مقامات ارشد سیاسی نظام های مختلف و اظهار نظرهایی که  رئیس جمهور منتخب داشتند نشان دهنده این است که آقای پزشکیان به مسائل سیاست خارجی توجه ویژه دارند بخصوص در عرصه توانمندی های جمهوری اسلامی در منطقه و اینکه این کنش ها می تواند در تحولات بین الملل  موثر باشد.
 
البته  در مقابل واکنش های منفی مقامات ارشد سیاست خارجی برخی از دولت های غربی در راستای انتخاب رئیس جمهور جدید ایران هم باید مورد توجه رئیس قوه مجریه و مشاوران او قرار گیرد.
 
بنابراین باید گفت که جایگاه سیاست خارجی در دولت چهاردهم همچنان که در  دولت های گذشته اهمیت ویژه ای داشت از حساسیت های بیشتری برخوردار خواهد بود به دلیل تغییر ریلی که در دولت سیزدهم انجام شده و شرایطی که جمهوری اسلامی در اتخاذ سیاست خارجی متوازن و ارتباط با دیگر کشورها بویژه همسایگان انجام داد حتما می تواند برای دولت چهاردهم دستاوردهای خوبی داشته باشد و زمینه های مناسبی را برای اتخاذ سیاست خارجی مناسب براساس همان اسناد بالا دستی فراهم کند.
 
دولت سیزدهم سیاست‌هایی را دنبال کرد که منجر به تقویت قدرت دفاعی و نظامی ایران شود. عملیات تاریخی "وعده صادق" که سیلی سخت به رژیم صهیونیستی بود یک مصداق بارز از حمایت همه جانبه دولت سیزدهم از قدرت دفاعی ایران بود که در بزنگاه حساس رخ نمود، این شیوه کار در حوزه سیاست خارجی می‌تواند برای دولت چهاردهم یک الگوی موفق از هماهنگی میدان و دیپلماسی محسوب گردد.
 
از این رو، ایران امروز با توجه به شرایط منطقه و شرایط بین المللی و کنشگری جمهوری اسلامی در عرصه های گوناگون حتما می تواند چشم انداز بالایی را برای سیاست خارجی دولت آینده فراهم کند و خروج از محدوده برخی از کشورهای غربی طی سه سال گذشته توانسته ثمرات درخشانی مثل افزایش 35 تا 40 درصدی صادرات برای ایران و حدود 12 تا 15 درصد سرمایه گذاری های داخلی را ایجاد کند که قطعا مورد توجه دولت چهاردهم قرار خواهد گرفت.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها