آخرین نشست هماهنگی کاروان اعزامی به پاریس ۲۰۲۴ برگزار شد
با حضور وزیر ورزش و جوانان و مسئولان کمیته ملی المپیک؛

آخرین نشست هماهنگی کاروان اعزامی به پاریس ۲۰۲۴ برگزار شد

با کسب آخرین سهمیه المپیک،بسیاری ازنامداران ورزش ایران در المپیک حضور ندارند

پشت دیوار المپیک

با به دست آوردن سهمیه شنا توسط سامیار عبدلی، باید آخرین سهمیه ایران را در کاروان المپیک ۲۰۲۴ پاریس را به نام او ثبت کرد. اما میان اولین سهمیه که هانیه رستمیان در رشته تیراندازی گرفت تا آخرین سهمیه که در رشته شنا به دست آمد، شگفتی‌های فراوانی رخ داد که شاید هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد.
کد خبر: ۱۴۶۴۳۵۸
نویسنده یگانه عصاری - گروه ورزش
 
کسی فکر نمی‌کرد دربرخی رشته‌هامانند ژیمناستیک ویاحتی شنا ودوچرخه سواری موفق به کسب سهمیه شویم واحتمالا کسی هم فکر نمی‌کرد نامدارهای ورزش ایران موفق به کسب سهمیه المپیک نشوندواین بار نام برخی ستاره‌ها درکاروان ایران نباشد.این گزارش به جای خالی ستاره‌هایی اشاره می‌کند که نبودنشان دربزرگترین آوردگاه ورزشی جهان بیش از دیگران به چشم خواهد آمد.
     
جواد فروغی، تیراندازی
یکی دیگر از افرادی که در المپیک۲۰۲۰ موفق به کسب مدال طلا شده بود و این بار حتی موفق به کسب سهمیه نشد! جواد فروغی، تیرانداز ایرانی بود که چهار سال پیش تاریخ‌سازی کرد اما پس از توکیو نتوانست در رقابت‌های حساس تیراندازی عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد و حتی در مسابقات قهرمانی جهان و انتخابی المپیک برزیل هم در رده ۶۶ جهان ایستاد تا یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای این ورزشکار در چند سال گذشته ثبت شود.
     
الهه احمدی، تیراندازی
نام الهه احمدی با افتخارآفرینی در تیراندازی ایران گره خورده است واین بار هم درحالی که بسیاری از ما منتظر حضور مجدد او در المپیک پاریس بودیم، این اتفاق نیفتاد و احمدی موفق به کسب سهمیه المپیک پاریس نشد. با این حال، اوضاع دیگر تیراندازان نامدار ایرانی هم خوب نبود و نجمه خدمتی نیز موفق به کسب سهمیه نشد تا با اطمینان بگوییم تیراندازی ایران نیاز به دمیدن روحی تازه در پیکره‌اش دارد.
     
نازنین ملایی، قایقرانی
نازنین ملایی یکی از بهترین قایقران‌های ایران در المپیک توکیو بود. او توانست برای اولین‌بار رویینگ ایران را به فینال B برساند و با کسب مقام یازدهمی المپیک، تاریخ‌سازی کند. اما این بار ملایی در انتخابی تیم ملی شرکت نکرد و در نهایت به انتخابی المپیک هم اعزام نشد تا المپیک را از دست بدهد. گرچه نبود ملایی بسیار بد است اما با حضور و تاریخ‌سازی قایق دو‌نفره ایران با ترکیب مهسا جاور و زینب نوروزی در المپیک می‌توان دوباره منتظر شگفتی بود.
     
حمیده اسماعیل‌نژاد، دوومیدانی
رکورددار ایران در رشته دوومیدانی این روزها یکی از بزرگ‌ترین حسرت‌هایش را تجربه می‌کند. دختر باد ایران که فقط به دلیل یک امتیاز و حتی کمتر از آن و بیشتر به دلیل ناکارآمدی فدراسیونی که آن زمان با سرپرست اداره می‌شد و ملی‌پوشان را به مسابقات معتبر برای به دست آوردن امتیازهای موثر در کسب سهمیه نفرستاد، حالا در بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان حضور ندارد. حسرت بزرگی که ملی‌پوشان دوومیدانی و به خصوص حمیده اسماعیل‌نژاد آن را تجربه می‌کنند و کسی پاسخگوی آنان نیست.
     
حسین رسولی، دوومیدانی
«یکی از غصه‌هایم در المپیک پاریس این است که حسین رسولی را در این بازی‌ها نداریم و بعد از ۱۶ سال که ۴ دوره ما در المپیک حضور داشتیم ایران در پرتاب دیسک نماینده‌ای در این مسابقات ندارد. مقصرش هم خود ما بودیم که به جای این‌که بیاییم و به قهرمان خودمان که نشان بازی‌های آسیایی گرفته امکانات بدهیم و شرایط را فراهم کنیم تا نتیجه بگیرد، در نهایت این اتفاق رخ نداد.» این صحبت‌های احسان حدادی پس از انتخابش به عنوان رئیس فدراسیون دوومیدانی بود. حسین رسولی، قهرمان آسیا در المپیک حضور ندارد و سرپرست وقت فدراسیون و مسئولان مربوطه هیچ پاسخی برای آن ندارند.
     
رضا دهدار، وزنه‌برداری
رقابت‌های جام‌جهانی وزنه‌برداری و آخرین مرحله از گزینشی المپیک پاریس در پوکت تایلند برگزار شد و رضا دهدار نماینده وزن ۱۰۲ کیلوگرم کشورمان باوجود تلاشی که کرد وامیدی که می‌رفت تا او در المپیک حضور داشته باشد، نتوانست در جمع نفرات برتر این وزن قرار بگیرد و سهمیه المپیک پاریس را ازدست دادتاخودش اولین نفری باشد که نبودنش در المپیک را باور نکرده باشد و در مسیر منتهی به سالن مسابقات، با گریه فریاد می‌زد: نمی‌توانم باور کنم!
     
دانیال شه‌بخش، بوکس
دانیال شه‌بخش که یکی از امیدهای اصلی تیم‌‌ملی برای کسب سهمیه بوکس در المپیک پاریس بود، در رقابت‌های جهانی بوکس (انتخابی المپیک ۲۰۲۴ ) با باخت مقابل حریف ترکمنستانی خود از گرفتن سهمیه المپیک بازماند. بوکسور وزن ۵۷ کیلوگرم ایران که برنز جهان و نقره آسیا را در کارنامه دارد، در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹ موفق به کسب نخستین و تنها مدال جهانی بوکس ایران شد و تاریخ‌سازی کرد اما در المپیک حضور نخواهد داشت.

برادران گرایی
کشتی ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو موفق به کسب سه مدال طلا شد و جالب است اگر بدانید هیچ یک از افرادی که چهار سال قبل برای کاروان ایران در المپیک مدال طلا گرفتند، حالا در المپیک ۲۰۲۴ حضور ندارند. محمدرضا گرایی یکی از آنهاست. او در دو رقابت داخلی به سعید اسماعیلی باخت تا المپیک پاریس را از دست داده باشد. پیش از او برادرش، محمدعلی گرایی نیز در مسابقات بوداپست برابر سلیمانوف آذربایجانی شکست خورد تا پرونده حضورش در المپیک بسته شود. 

پاداش ۲ میلیارد تومانی به کشتی‌گیران ایران در المپیک
در فاصله کمتر از یک ماه مانده به المپیک پاریس و به منظور افزایش روحیه و انگیزه کشتی‌گیران و کادر فنی، با دستور ویژه وزیر ورزش و جوانان و از محل اعتبارات کمک‌های وزارت ورزش، مبلغ ۲ میلیارد تومان پاداش نقدی توسط فدراسیون کشتی به اعضای تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی، شامل کشتی‌گیران و کادر فنی اهدا شد.

CAS  سهمیه المپیک ملی‌پوش ایران را تائید کرد
دادگاه حکمیت ورزش درخواست ژیمناست استرالیایی مبنی بر کسب سهمیه المپیک را رد و اعلام کرد که مهدی الفتی برنده پرونده خواهد بود. مهدی الفتی در پایان مسابقات جام‌جهانی ژیمناستیک قطر در وسیله پرش خرک با وجودی که امتیاز خوبی کسب نکرد اما توانست به دلیل بالاتر بودن رنکینگ، سهمیه المپیک پاریس بگیرد. بعد از این‌که فدراسیون جهانی این سهمیه را برای ایران اعلام کرد ژیمناست استرالیایی از فدراسیون جهانی و مهدی الفتی شکایت کرد و درخواست داشت تا سهمیه المپیک الفتی حذف و به او داده شود. در همین راستا چهارشنبه ۱۳ تیر جلسه آنلاین دادگاه حکمیت ورزش (CAS) به مدت بیش از چهار ساعت تشکیل شد و دیروز در نهایت اعلام شد که ایران برنده این پرونده است. مهدی الفتی بعد از ۶۰ سال برای ژیمناستیک ایران سهمیه گرفته و در کنار ندا شهسواری پرچمدار کاروان ایران در پاریس خواهد بود.

ایران در رده نهم آسیا!
سی و سومین دوره بازی‌های المپیک از پنجم مرداد در پاریس فرانسه آغاز می‌شود و کاروان ایران با ۴۰ ورزشکار در این دوره از بازی‌ها حضور دارد. ایران از لحاظ تعداد ورزشکار در المپیک پاریس در بین کشورهای آسیایی نهم است و در جهان همراه با اکوادور در رده پنجاه و هفتم قرار دارد. در بین کشورهای آسیایی، ژاپن، چین و کره‌جنوبی از لحاظ تعداد ورزشکار به ترتیب اول تا سوم هستند. میانمار هم با یک سهمیه کمترین تعداد ورزشکار را در بین آسیایی‌ها دارد. سهمیه کشورهای آسیایی در المپیک ۲۰۲۴ به شرح زیر است:
۱- ژاپن ۴۰۷ سهمیه
۲- چین ۳۹۸ سهمیه
۳- کره‌جنوبی ۱۴۴ سهمیه
۴- هند ۱۱۲ سهمیه
۵- ازبکستان ۸۵ سهمیه
۶- قزاقستان ۸۱ سهمیه
۷- چین تایپه ۵۷ سهمیه
۸- تایلند ۵۰ سهمیه
۹- ایران ۴۰ سهمیه
۱۰- هنگ‌کنگ ۳۵ سهمیه
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها