معاون صدای رسانه‌ملی در گفت‌وگو با «جام‌جم» مطرح کرد

رادیو محرم؛ حسینیه‌ای به وسعت دل‌های پاک

 معاون صدای رسانه‌ملی با اشاره به این‌که محرم را باید موسم و فصلی برای دانستن و آموختن تلقی کرد، مهم‌ترین اهداف راهبردی رادیو محرم را بازخوانی پیام‌ها، درس‌ها و عبرت‌های عاشورایی در قالب مراثی، نوحه‌خوانی، تبیین معارف حسینی و معرفی الگوی صحیح عزاداری، تقویت هویت اسلامی و گسترش فرهنگ ایثار، شهادت، پایمردی، تقویت و تعمیق فرهنگ ولایتمداری، همچنین ارتقای سطح آگاهی عمومی درخصوص عبرت‌های عاشورا و تقویت روحیه ظلم‌ستیزی و حق‌طلبی برشمرد.
کد خبر: ۱۴۶۳۶۲۶
 
محرم، فصلی برای آموختن
علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه‌ملی درباره راه‌اندازی رادیو محرم که قدمت چند ساله دارد، توضیح داد: محرم را باید موسم و فصلی برای دانستن و آموختن تلقی کرد. امام حسین(ع)، شهید راه دین است، پس بهترین فعالیت رسانه در محرم، افزایش معرفت دینی است. برای بسیاری از ما که از کودکی ذکر اهل‌بیت(ع) به‌‌ویژه امام حسین(ع) با جان‌مان مانوس است و خاطرات زیادی از حضور در مجلس عزای آن حضرت داریم، این تصاویر در ذهن‌مان زنده است. به‌‌واسطه این خاطرات و آموزه‌ها، دهه محرم را همیشه جزو ویژه‌‌ترین ایام سال پاس می‌داریم و تشنه برپایی مجالس حسینی که با افزایش بصیرت سیاسی و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر توأم است هستیم. رادیو محرم یکی از اقدامات ویژه معاونت صداست که با الگو‌سازی مناسب از شخصیت‌های عاشورایی به‌ویژه برای جوانان با تاکید بر واقعه و عبرت‌های عاشوراو حوادث پس از آن به‌ویژه افشاگری‌های حضرت زینب(س) و آگاهی‌بخشی‌های حضرت سجاد(ع) در خدمت مخاطبان است.وی با بیان این‌که رادیو محرم از اول محرم آغاز به کار کرده و تا پایان این ماه موج این شبکه برای مردم در دسترس است، تاکید کرد: رادیو محرم با این هدف راه‌اندازی شده که ذاکرانی از جای‌جای ایران را گردهم آورد تا برای سیدالشهدا‌(ع) نوحه‌خوانی کنند و با بیان آنچه در شهر و روستایشان در این ایام در ذکر شجاعت و حقانیت امام سوم شیعیان می‌خوانند، دل مخاطبان سراسر ایران را از دریچه این شبکه رادیویی به کربلا پرواز دهند. البته این تمام آن چیزی نیست که در این شبکه رقم می‌خورد؛ مخاطبان می‌توانند شنونده بخش‌های شنیدنی از این شبکه رادیویی باشند. از مهم‌ترین اهداف راهبردی این رادیو بازخوانی پیام‌ها، درس‌ها و عبرت‌های عاشورایی در قالب مراثی و نوحه‌خوانی، مهندسی الگوی صحیح عزاداری با رویکرد شور و شعور وحماسه ومعرفت،تقویت وترویج اشعار،مداحی‌ها،مراثی و روضه‌خوانی‌های فاخر و متقن، ترویج سبک‌هاوالگو‌های مداحی ومراثی معیاربراساس رهنمود‌های بزرگان به‌ویژه رهبرمعظم انقلاب است.همچنین ترویج مقتل‌خوانی و روضه‌خوانی از منابع متقن و معتبر شیعه از دیگر اهداف این رادیو برای تحقق مبانی و تبدیل خانه مومنین به حسینیه است.
     
یک شبکه ۲۴ ساعته
معاون صدا تاکید کرد: رادیو محرم به صورت ۲۴ ساعته در خدمت عزاداران حسینی است. عاشورای حسینی یکی از بزرگ‌‌ترین شعائر مذهبی است که تعظیم آن، تعظیم تمام ارزش‌های متعالی از قبیل ایثار، رشادت، شجاعت، عشق به معبود، تسلیم و رضا، امر به ‌معروف، نهی ‌از منکر، شهادت‌‌طلبی، ولایتمداری، آزادگی، وفاداری، ادب، مبارزه با ظلم، عشق‌‌ورزی به امام، عشق‌‌ورزی به خداوند و... است.وی افزود: گرامیداشت ایام محرم و اقامه عزای سیدالشهدا، تعظیم و تکریم این ماه عزا به‌عنوان نماد ارزش‌های دینی، معنوی و انسانی از جمله اهدافی است که در برنامه‌های رادیو محرم دنبال می‌شود. همچنین به‌دنبال بالا بردن سطح شناخت مخاطب هستیم. شنوندگان می‌توانند از طریق گیرنده‌های تلویزیون، رادیو محرم را به‌صورت رادیو‌نما بشنوند و ببینند. شعار رادیوی محرم «حسینیه‌ای به وسعت دل‌ها» است. این رادیو فصلی براساس نیاز مردم و عاشقان مکتب امام حسین(ع) و توجه رسانه‌ملی به این نیاز راه‌اندازی شده است.بخشی‌زاده بیان کرد: مناسبتی بودن این رادیو به این معناست که باید سعی کنیم معارف اهل‌بیت و حسینی را گسترش دهیم. مهم‌ترین وظایف رادیو محرم، ترویج الگوی صحیح عزاداری و توجه به عزاداری سنتی است. الگویی که بارها از سوی بزرگان دین، مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب تاکید شده‌ است. محور اصلی در رادیو محرم ترویج آموزه‌ها و ارزش‌های دینی است؛ ارزش‌هایی که در لحظه به لحظه واقعه عظیم عاشورا موج می‌زند، ارزش‌هایی که در گفتمان اسلام ناب محمدی حول دال مرکزی توحید در جریان است. گاه این مفاهیم و ارزش‌ها در برنامه‌های تخصصی و گفت‌وگویی تبیین می‌شود و گاه در قالب برنامه‌های نمایشی یا مستند و گاهی هم این جریان عظیم در قالب شعر، مداحی و مرثیه‌سرایی. وجه تمایز رادیو محرم همین قالب و ساختار ارائه است. وی درباره تمرکز دشمن روی مفاهیم محرم توضیح داد: از آنجا که یکی از نقاط‌ قوت ما موضوع محرم است، دشمن هم روی این موضوع تمرکز خاصی دارد. دشمن در طول زمان از لحاظ ساختار و محتوا سعی کرده انحرافات و تحریف‌هایی ایجاد کند. هرسال هم درباره محرم به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم شبهاتی را مطرح می‌کند؛ دشمن به‌طور غیر‌مستقیم تغییر شکل محتوا در عزاداری‌ها را بیان می‌کند که ما باید تاکید کنیم عزاداری‌ها در یک قالب صحیح و با محتوای مطلوب و مستندگونه ارائه شود. به‌‌طور مستقیم هم شبهاتی در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی منتشر می‌شود که رادیو محرم سعی می‌کند پاسخگوی شبهات ایجاد شده باشد. در برخی از برنامه‌ها بزرگان دین، سخنرانان و خطبای بنام در قالب قطعات کوتاه سخنرانی شبهه‌زدایی خواهند کرد. البته شبکه‌های رادیویی دیگر هم در این زمینه فعال هستند و ماموریت‌های خود را دنبال می‌کنند. در رادیو محرم به نکاتی که توجه شده، مباحث معرفت‌افزا مانند فلسفه، مبانی و مقاصد و اهداف، درس‌ها و عبرت‌های عاشوراست.
     
آوای محرم در سراسر دنیا
معاون صدا در پاسخ به این سؤال که آیا رایزنی‌ برای پخش رادیو محرم در کشورهای همسایه انجام شده؟ توضیح داد: رادیو محرم از طریق بستر مجازی و برنامه ایرانصدا، سایت رادیو معارف و رادیومحرم درسراسر دنیا قابل دریافت است امااز جهت گیرنده‌های رادیویی محدودیت از بابت فرستنده‌ها و سیگنال‌رسانی وجود دارد. حضور قدرتمند در فضای مجازی یکی دیگر از دغدغه‌های جدی ماست؛ فضایی که هم طالب و خواستار خود را دارد، هم معمولا جولانگاه شبهات و پخش آثار بعضا غیر‌فاخر است. لذا ضروری است به موازات پخش در فضای حقیقی به این بخش هم توجه داشته باشیم. به‌روز‌رسانی کانال رادیو محرم و بارگذاری قطعات در کانال این رادیو، پخش ۲۴ساعته رادیو محرم از طریق برنامه کاربردی ایرانصدا و تولیدات خاص و مناسب انتشار در فضای مجازی جزو برنامه‌های همکاران بنده در فضای مجازی است.بخشی‌‌زاده در پایان افزود: رادیو محرم متعلق به همه مردم دلداده و دلسوخته مکتب و مرام اباعبدا...‌الحسین(ع)است وماخودمان را خادمان این حسینیه‌ای می‌دانیم که به وسعت دل‌های عاشق در جای‌جای این کره خاکی گسترده شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها