نوع جدید اعتیاد

مسأله داغ این روز‌ها چیزی نیست جز همستر؛ یا به زبان دیگر مخدری جدید! این روز‌ها به هرکجا قدم می‌گذاریم با افرادی مواجه می‌شویم که دستگاه‌های تلفن هوشمند را به گوشه‌ای انداخته و با نصب اتوکلیکر یا به ‌قولی همان کلیک‌‌کننده ‌خودکار در حال کسب‌‌ درآمد‌ هستند.
کد خبر: ۱۴۶۳۴۸۵
نویسنده اروشا شیرزاد - خوزستان
 
اما بیایید کمی بیشتر به آنهایی بپردازیم که اعتقادی به این کلیک‌کننده‌های‌خودکار ندارند بلکه خودشان شخصا مسئولیت خطیر کلیک ‌کردن را برعهده گرفته‌اند. کلیک برسرهمستر بیچاره واعتیاد آنجایی به همدیگر پیوند می‌خورد که با حضور فعال دوپامین در مغز کلیک‌کننده‌ها رو‌به‌رو می‌شویم. دوپامین که ‌بود و چه ‌کرد؟ دوپامین شخصیت برجسته جماعت مغزنشینان و البته مجرم احتمالی تحت‌تعقیب به اتهام ترویج اعتیاد؛ یک انتقال‌دهنده عصبی است که به انتقال پیام‌ها درسراسر بدن کمک‌رسانی می‌کند. در واقع وظیفه مهمی در زمینه‌ عملکرد مغز همچون انگیزش، رفتار، یادگیری و حافظه دارد.دوپامین هنگامی ترشح می‌شود که فرد فعالیتی لذت‌بخش تجربه می‌کند، مانند خوردن غذا یا حتی مصرف مواد‌مخدر! پس مغز آن را به‌عنوان یک سیستم پاداش درنظر می‌گیرد که موجب احساس رضایت می‌شود.
دوپامین یک شمشیر دولبه‌ است؛ از یک‌طرف به‌سمت نوعی تحول سوق‌ داده‌ می‌شویم و از طرف‌ دیگر از لذت‌های طولانی‌مدت محروم می‌شویم چراکه با دستیابی به خواسته خود، دوپامین کاهش پیدا می‌کند و خستگی ‌و ‌بی‌رغبتی تمام وجودمان را فرا‌ می‌گیرد؛ پس هرگز راضی نمی‌شویم و این چرخه بی‌پایان آرامش‌ و‌ ثبات را مختل می‌سازد.در بازی همستر نیز با هر ضربه روی صفحه ‌تلفن، سکه دریافت می‌کنید که موجب ترشح دوپامین و خوشحالی می‌شود که به‌ خودی‌خود بد نیست اما در گذر زمان مغز دچار اعتیاد به دریافت دوپامین لحظه‌ای می‌شود و هنگامی‌که آن را به‌دست نمی‌آورد دچار کلافگی ‌و درماندگی می‌شود و این چرخه همواره ادامه دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها