جنگ در کابینه جنگ!

استعفای یکی از اعضای ارشد کابینه جنگی اسرائیل، نمایشی دراماتیک از بی‌اعتمادی به نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو و استراتژی او برای جنگ هشت‌‌ماهه با حماس بود اما به‌نظر نمی‌رسد خروج بنی‌گانتز فورا نتانیاهو را که هنوز ائتلاف اکثریت پارلمان را کنترل می‌کند، تهدید کند.
کد خبر: ۱۴۶۳۱۶۴
 
درحال‌حاضر رهبر رژیم صهیونیستی به‌شدت به متحدان راست افراطی که مخالف آخرین پیشنهاد آتش‌بس مورد حمایت ایالات‌متحده هستند و می‌خواهند جنگ را ادامه دهند، تکیه می‌کند.بنی‌گانتز،ژنرال سابق ورهبرحزب وحدت ملی اسرائیل، به‌دلیل شکست کابینه گسترده‌تر در توافق بر سر طرحی برای غزه فراتر از جنگ کنونی، از کابینه جنگ استعفا داد. دراواسط ماه می،‌‌ گانتز یک طرح شش ماده‌ای برای اداره غزه فراتر از جنگ ارائه کرد. او درآن زمان گفت که اگر با این امرموافقت نشود کابینه را ترک خواهد کرد. سرانجام او در یک نشست خبری ضمن اعلام استعفای خود، تأکید کرد نتانیاهو را مانع پیروزی در این جنگ می‌داند.
   
چرا گانتز استعفا داد و نقشه جنگی او چه بود؟
گانتز، میانه‌رویی که به‌عنوان مخالف اصلی سیاسی نتانیاهوشناخته می‌شودپس از ماه‌ها تشدید تنش‌ها در کابینه جنگ بر سر استراتژی اسرائیل در غزه استعفا داد. در ۷اکتبر شبه‌نظامیان حماس حدود ۱۲۰۰نفررادرجنوب اسرائیل کشتند و حدود ۲۵۰ گروگان را به غزه بازگرداندند. از آن زمان نتانیاهو دو هدف رامتعهد شده است؛شکست‌دادن حماس وبازگرداندن گروگان‌هااما با ادامه‌یافتن جنگ، بسیاری از اسرائیلی‌ها ــ ازجمله گانتز ــ از عدم پیشرفت برای بازگرداندن اسیران به خانه و تضمین یک توافق آتش‌بس ناامید شده‌اند. آنها می‌گویند نتانیاهو بقای سیاسی خود را مقدم بر منافع کشور قرار داده است و جنگ را طولانی می‌کند تا از انتخابات جدید و محاکمه فساد خود جلوگیری کند. گانتز که محبوبیتش از زمان شروع جنگ افزایش یافته است، ماه گذشته به نتانیاهو اولتیماتوم داد. او تهدید کرد که اگر نتانیاهو طرح بازگرداندن گروگان‌ها، پایان‌دادن به حکومت حماس، غیرنظامی‌سازی نوار غزه، ایجاد یک اداره بین‌المللی برای امور غیرنظامی در غزه، عادی‌سازی روابط با عربستان‌سعودی و گسترش خدمات نظامی را تایید نکند، در ۸ ژوئن دولت را ترک خواهد کرد.سرانجام گانتز اعلام کرد: «ما از این کابینه خارج می‌شویم، زیرا نتانیاهو مانع از پیشرفت ما به‌سوی دستیابی به پیروزی واقعی می‌شود.» وی افزود: «من از نتانیاهو می‌خواهم که هرچه زودتر انتخابات برگزار کند و یک کمیته تحقیقات ملی تشکیل دهد.» بنی‌گانتز تصمیم خروج از کابینه را پیچیده و دردناک توصیف کرد و خواستار برگزاری انتخابات در پاییز آینده شد. آیزنکوت هم ضمن اعلام استعفای خود، گفت کابینه‌ای که نتانیاهو رهبری می‌کرد، «تصمیم‌های مهم برای رسیدن به اهداف ما نمی‌گرفت.» او به نتانیاهو گفت: «ما مشاهده کردیم تصمیم‌هایی که اتخاذ کردی لزوما در جهت منافع اسرائیل نبوده، از این رو درباره خروج سه عضو کابینه باید گفت یکی از مهم‌ترین ابعاد آن می‌تواند تقویت راست افراطی باشد که نتانیاهو با آنها متحد است و به‌نوعی بر روابط با آمریکا هم تأثیرگذار باشد؛ چراکه غربی‌ها و آمریکایی‌ها، گانتز و احزاب میانه‌رو را متحدتر می‌دانند. در مجموع روزنامه اسرائیلی ‌هیوم در تحلیل این استعفا به بررسی ابعاد آن پرداخته است.این روزنامه در گزارشی با اشاره به استعفای سه عضو کابینه جنگ رژیم‌صهیونیستی، تلاش کرد تا سناریو‌های پیش‌روی این کابینه را بررسی کرده و به این سؤالات پاسخ دهد که شکل کابینه جنگ پس از این استعفاها چگونه خواهد بود و آیا ویگدور لیبرمن، رئیس حزب موسوم به «اسرائیل بیتنو» یا گیدون سعر، رهبر حزب موسوم به «امید نو» برای تقویت کابینه جنگ به آن ملحق خواهند شد یا کابینه در نهایت سقوط خواهد کرد. این روزنامه صهیونیستی سه سناریو را پس از کناره‌گیری گانتز، آیزنکوت و تروبیر از کابینه جنگ محتمل دانسته است.
   
سناریوی اول ادامه کار کابینه جنگ پس از استعفای گانتز
اولین سناریو ادامه کار کابینه جنگ پس از استعفای گانتز است و به اعتقاد روزنامه اسرائیل‌هیوم، این سناریو واقع‌بینانه‌ترین سناریو است که به احتمال زیاد به‌زودی اتفاق خواهد افتاد. این روزنامه رژیم‌صهیونیستی معتقد است که هدف گانتز از استعفا، این نیست که به اپوزیسیون مرکزی در داخل سرزمین‌های اشغالی تبدیل شود،بلکه هدفش تلاش برای حرکت به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام کنست (پارلمان) و سرنگونی کابینه نتانیاهو است.روزنامه اسرائیل‌هیوم ضمن اذعان به این‌که با استعفای گانتز قدرت اپوزیسیون وهمچنین جنبش اعتراضی وتظاهرات علیه کابینه نتانیاهودرخیابان کاپلان درمرکزشهر تل‌آویوافزایش خواهدیافت؛ درعین‌حال افزود که براساس شرایط کنونی سرنگونی کابینه همچنان دورازدسترس است ونتانیاهو تلاش خواهد کرد تا به کابینه ائتلافی خود ادامه دهد.
   
سناریوی دوم سعر و لیبرمن وارد کابینه جنگ می‌شوند
این روزنامه احتمال تحقق سناریوی دوم را کم دانست و افزود: شکی نیست که این سناریوی مورد علاقه نتانیاهو است که او برای تحقق آن تلاش خواهد کرد. روزنامه اسرائیل‌هیوم نوشت: خروج گانتز از کابینه جنگ ممکن است خبرهای خوبی را برای اردوگاه جناح راست و تفکر جدید و متفاوت در کابینه جنگ به همراه داشته باشد.این رسانه صهیونیستی اشاره کرد که به‌رغم علاقه مشترک، سعر لیبرمن و گانتز در سرنگونی کابینه، هیچ توافقی بین دو طرف در مورد نحوه مدیریت جنگ وجود ندارد. علاوه‌براین گانتز مانع از هرگونه تلاش برای افزودن اعضای جدید ازجمله لیبرمن و سعر به کابینه جنگ شد. این ارزیابی هم وجود دارد که برای ورود لیبرمن و سعر به کابینه جنگ خیلی دیر شده است و آنها ترجیح می‌دهند که خارج از این کابینه باقی بمانند.
   
سناریوی سوم سقوط کابینه جنگ پس از کناره‌گیری گانتز
به‌رغم این‌که با وجود خروج حزب «اتحاد» (گانتز) از کابینه جنگ ائتلاف اکثریت پارلمانی حامی کابینه نتانیاهو قوی و هماهنگ باقی خواهد ماند که به این کابینه اجازه ادامه فعالیت خود را خواهد داد؛ اما ممکن است اتفاقات یا رویدادهای دیگری ازجمله بر سر قانون خدمت وظیفه اجباری «حریدی‌ها» (ارتدوکس‌های دینی) رخ دهد که در نهایت به انحلال کابینه منجر شود. احزاب دینی حریدی و صهیونیستی در رژیم‌صهیونیستی هم‌اکنون سرگرم فشار بر کابینه نتانیاهو برای تصویب پیش‌نویس قانون معافیت حریدی‌های ۲۱ تا ۲۶ساله ازخدمت وظیفه هستند.انتظار می‌رود که این پیش‌نویس بحث وجدل‌ها بین اعضای ائتلاف کابینه نتانیاهو را تشدید کند. به نوشته روزنامه صهیونیستی اسرائیل‌هیوم، اگرچه هیچ‌یک از اعضای کابینه علاقه‌ای به برچیده شدن آن ندارند اما ممکن است اتفاقاتی بیفتد یاتحولاتی درپی تشدید اعتراضات صهیونیست‌هاعلیه عملکرد کابینه در آینده روی دهد.ازسوی، دیگر روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت گزارش داد که آیزنکوت، دیگر عضو کابینه جنگ اسرائیل نیز به‌دلیل ملاحظات سیاسی از سمت خود استعفا داده و فرآیند تصمیم‌گیری را برهم زد.به نوشته این روزنامه، در نامه استعفای آیزنکوت به نتانیاهو آمده است که «به‌رغم تلاش‌های فراوان من و همکارانم کابینه تحت رهبری آنها مدت‌هاست که از اتخاذ تصمیم‌های قاطع مورد نیاز برای تحقق اهداف جنگ و بهبود وضعیت راهبردی اسرائیل خودداری کرده است و بنابراین زمان خروج از کابینه جنگ فرا رسیده است.»
 گانتز نیز در استعفای خود خطاب به صهیونیست‌ها گفت واقعیت ساده نیست و نمی‌توانم موفقیت آسانی را برای شما تضمین کنم و اسرائیل نیازمند یک پیروزی واقعی است و خروج از کابینه تصمیمی پیچیده ودردناک است.او افزود: پیروزی واقعی و حقیقی در این است که ما با آمریکا و جهان برای دستیابی به یک قرارداد مبادله (اسیران با مقاومت فلسطین) مشغول باشیم و نتانیاهو مانع از پیروزی حقیقی می‌شود.گانتز با اشاره به این‌که «نتانیاهو به‌دلیل ملاحظات سیاسی مانع از تصمیم‌گیری‌های مهم استراتژیک می‌شود» ادامه داد: من از او می‌خواهم که هرچه زودتر به‌سوی برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و ایجاد کمیته تحقیق درباره علل شکست در هفتم اکتبر (شکست رژیم اسرائیل در ۱۵مهر۱۴۰۲ از مقاومت فلسطین در جریان طوفان‌الاقصی) و تشکیل یک کابینه متحد واقعی صهیونیستی برود. گانتز در پایان گفت: ملاحظات سیاسی کابینه نتانیاهو مانع از تصمیم‌گیری‌های راهبردی در جنگ غزه است و ما از این کابینه جنگ خارج می‌شویم، زیرا نتانیاهو از پیشرفت ما به سمت دستیابی به پیروزی حقیقی جلوگیری می‌کند.
   
نتیجه‌گیری
با استعفای سه عضو کابینه رژیم‌صهیونیستی به‌خوبی می‌توان شکاف داخلی رژیم صهیونیستی را مشاهده کرد؛ چراکه در طول این مدت اسرائیل به هیچ‌کدام از اهداف خود نرسیده وازسوی دیگر شکاف داخلی درلایه لایه‌های این رژیم رابه نمایش می‌گذارد.از این‌رو باید گفت درحالی‌که رژیم صهیونیستی درحال جنگ است اختلافات داخلی این رژیم به‌وضوح خود را به نمایش می‌گذارد و موج استعفا را می‌تواند به دنبال داشته باشد و از این‌رو می‌توان گفت نتانیاهو برای فرار از بحران‌های خود به‌دنبال ادامه جنگ است که در متن بیانیه استعفادهندگان مشخص است؛ به‌طوری‌که آیزنکوت گفت کابینه‌ای که نتانیاهو رهبری می‌کرد تصمیم‌های مهم برای رسیدن به اهداف ما نمی‌گرفت. اوبه نتانیاهوگفت:«ما مشاهده کردیم تصمیم‌هایی که اتخاذ کردی، لزوما در جهت منافع اسرائیل نبود.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها