گزارش میدانی خبرنگار جام‌جم از زیر پوست بازار ارز

دلار چند؟

درآمدهای ارزی در بهار امسال با ۴میلیارد دلار افزایش به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسید

بهار ارزی ایران

درجریان مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری برخی نامزدها مطرح می‌کردند که صادرات نفت مشخص نیست و مردم نمی‌دانندکه آیا پول آن وارد کشور می‌شود یا خیر. دیروز اما بانک مرکزی گزارشی ارائه کرد که نشان می‌داد درسه‌ماهه ابتدایی امسال درآمدهای نفتی رشد حدود ۳۵درصدی داشته است.درواقع پول فروش نفت در شرایط تحریم وارد کشور می‌شود.
کد خبر: ۱۴۶۲۹۵۰
 
از سوی دیگر بانک مرکزی ایران در سال گذشته براساس آمارهای موجود حدود۷۰میلیارد دلار ارز برای واردات پرداخت کرد که این موضوع هم نشان از در دسترس بودن پول صادرات دارد. گزارش جام‌جم درباره افزایش درآمدهای ارزی در سه‌ماهه ابتدایی سال و تاثیر آن در اقتصاد را بخوانید. 
ایران در طول سه سال گذشته علی‌رغم تشدید تحریم‌های بین‌المللی توانسته حجم تجارت خود را افزایش دهد. براساس آمار گمرک ایران در سال گذشته شاهد رشد ۵۷درصدی حجم تجارت بدون نفت نسبت به سال پایانی دولت دوازدهم (سال۱۳۹۹) بودیم. میزان تجارت ایران در سال ۱۳۹۹حدود ۷۴میلیارد دلار بود که به ۱۱۶میلیارد دلار در سال گذشته رسید. تجارت بدون نفت از نظر وزنی نیز از ۱۴۷میلیون تن در سال ۱۳۹۹به ۱۶۷میلیون تن رسید که ۲۰درصد افزایش نشان می‌دهد.این گزارش با اشاره به این‌که ارزش صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۵میلیارد دلار بود، می‌افزاید: میزان صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ با ۴۰درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ به رقم ۴۹میلیارد دلار رسید. ارزش واردات در سال گذشته به ۶۶میلیارد دلار رسید که از این میزان دومیلیارد دلار به واردات شمش طلا و ۲.۶میلیارد دلار به کامیون‌ها و کشنده‌ها اختصاص داشته است. در سال ۱۴۰۲ حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه با ۱۰‌درصد افزایش به بیش از۶۱میلیارددلاررسید.درسال گذشته میزان ۱۷.۸میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خارجی شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.
   
افزایش درآمد
میزان درآمدهای وصولی گمرک در سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۷هزارمیلیارد تومان بوده که این رقم با افزایش ۹برابری در سال ۱۴۰۲ به ۲۴۷هزار میلیارد تومان رسیده است.نکته قابل توجه اینجاست که برای افزایش تجارت که واردات یک بخش آن را تشکیل می‌دهد نیازمند درآمدهای ارزی هستیم. حالا بانک مرکزی گزارش داده که در سه‌ماهه ابتدایی امسال نسبت به سه‌ماهه ابتدایی سال گذشته رشد چهارمیلیارد دلاری داشته‌ایم.بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده تحولات بازرگانی خارجی نشان می‌دهد در سه‌ماهه نخست امسال صادرات نفتی و غیرنفتی کشور به ۲۵.۵میلیارد دلار رسید که در مقایسه با صادرات ۲۱.۵میلیارد دلاری مدت مشابه سال گذشته، ۱۸.۶درصد افزایش یافته است. تراز تجاری کشور نیز در سه‌ماهه ابتدایی سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۵۱.۳درصدی از ۷.۴میلیارد دلار به ۱۱.۲میلیارد دلار رسیده است.بانک مرکزی همچنین ۱۷میلیارد و ۴۱۷میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو و کالاهای تجاری و بازرگانی از ابتدای سال جاری تا ۸ تیرماه تامین کرده که سه‌میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار سهم کالاهای اساسی و دارو بوده است.
   
کمک به بخش تولید
از آنجا که اغلب واردات کشور مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و ماشین‌آلات برای تولید است افزایش درآمدهای ارزی و رشد تجارت می‌تواند به بخش تولید کمک کند. نوسانات ارزی باعث تغییر در میزان تجارت یک کشور خواهد شد.درطول ۱۶ ماه گذشته نرخ ارز نوسانات کمتری نسبت به سال‌های گذشته داشت و افزایش حجم تجارت گویای این موضوع است. حالا با توجه به افزایش درآمدهای ارزی کشور انتظار می‌رود پرداخت ارز برای تخصیص‌های درنظرگرفته‌شده در مدت کوتاه‌تری انجام شود؛ هرچند رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده متقاضیان با ثبت سفارش درمرکز مبادله ارزوطلای ایران می‌توانندبه‌صورت رسمی ارزخود را دریافت کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها