«جام‌جم» گزارش اخیر مرکز آمار ایران را بررسی می‌کند

بالاترین رشد اقتصادی در ۷ سال اخیر

دولت دوازدهم در حالی به کار خود پایان داد که اقتصاد ایران با کسری بودجه فراوانی همراه بود و از سوی دیگر نفت به سختی فروش می‌رفت. از سمت دیگر هم تولید‌کنندگان در وضعیت مطلوبی نبودند و بخش خدمات نیز تعریفی نداشت اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم اقتصاد تغییر ریل داد که اکنون آثار آن مشخص شده است.
کد خبر: ۱۴۶۰۷۷۰
 
آخرین گزارش مرکز آمار ایران درباره نرخ رشد اقتصادی حاکی از تحقق رشد ۵.۷درصدی است که بالاترین رشد در هفت سال اخیر است. یکی از دلایل رقم خوردن رشد اقتصادی، فروش نفت است.در واقع خنثی‌سازی تحریم‌ها در افزایش فروش نفت در اقتصاد ایران خودش را نشان داد و اکنون به نقطه‌ای رسیده که بانک جهانی نیز با توجه به همه تحریم‌هایی که متوجه کشورمان است باز هم رشد اقتصادی بالاتر پیش‌بینی می‌کند. گزارش جام‌جم درباره جزئیات رشد اقتصادی را بخوانید. 
گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد که اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ رشد ۵.۷درصدی را ثبت کرده که بالاترین رشد از سال ۹۶ تاکنون بوده است.مرکز آمار ایران اعلام کرده است که بر اساس آخرین محاسبات حساب‌های ملی، رشد محصول ناخالص داخلی (GDP)درسال۱۴۰۲ به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰، معادل ۵.۷درصد محصول ناخالص داخلی و ۳.۴درصد محصول ناخالص داخلی بدون نفت بوده است.  همچنین رشته فعالیت‌های گروه صنایع و معادن ۶.۹درصد، گروه خدمات ۵.۷درصد و گروه کشاورزی منفی ۲.۲درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد داشته‌اند.بررسی رشد اجزای تقاضای نهایی در سال ۱۴۰۲نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد، هزینه مصرف نهایی خصوصی ۵.۲درصد، هزینه مصرف نهایی دولت ۱۶.۷درصد، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۴.۸درصد، صادرات کالا و خدمات ۱۳‌درصد و واردات کالا و خدمات ۹.۵درصد رشد داشته است. رشد محصول ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم سال جاری به قیمت ثابت سال۱۳۹۰، ۲.۹درصد محصول ناخالص داخلی و ۰.۹درصد محصول ناخالص داخلی بدون نفت است که رشته فعالیت‌های گروه صنایع و معادن ۴.۹درصد، گروه خدمات ۱.۵درصد و گروه کشاورزی ۰.۶درصد، نسبت به سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۱ رشد داشته است.در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل هزینه مصرف نهایی خصوصی معادل ۲.۷درصد، هزینه مصرف نهایی دولت رشدی معادل ۱۶.۷درصد، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۴.۹درصد، صادرات کالا و خدمات منفی ۵.۵درصد و واردات کالا و خدمات ۹.۱درصد رشد داشته است.

پیش‌بینی بانک جهانی از اقتصاد ایران
پیش‌بینی رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۵- ۲۰۲۴ به میزان ۵ درصد اعلام شد در حالی که در سال ۲۰۲۲ رقم ۳.۸درصد اعلام شده بود. بانک جهانی اعلام کرد که در میان صادرکنندگان نفت، برآورد می‌شود رشد ایران در سال مالی ۲۰۲۴- ۲۰۲۳ به ۵ درصد افزایش یابد. از آنجا که این کشور از توافق اوپک‌پلاس مستثنی شده‌، تولید و صادرات نفت افزایش یافته و رشد در بخش غیرنفتی از جمله خدمات نیز قوی بوده است.

جزییات رشد اقتصادی
درصد رشد تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده فعالیت‌ها در سال ۱۴۰۲
استخراج نفت و گاز طبیعی     ۲۰.۳
معادن                             ۵.۱
صنعت                            ۲.۱   
ساختمان                          ۳.۴
خدمات                           ۵.۷
کشاورزی                        ۲.۲-
تامین آب، برق گاز             ۱.۰۶
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها