«جام‌جم» از پس‌لرزه‌های انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در‌کشورهای قاره سبز گزارش می‌دهد

نتایج شگفت‌آور انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا، کشورهای مختلف عضو این قاره را دستخوش تحولاتی کرده و چینش قدرت در برخی از این کشورها را در آستانه تغییرات بزرگ قرار داده است.
کد خبر: ۱۴۶۰۵۴۳
 
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست درواکنش به نتایج انتخابات پارلمان اروپا نوشت که رأی‌دهندگان ازراست‌گرایان حمایت بی‌سابقه‌ای کردند و روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش کرد که این انتخابات، شکاف واقعی در عملکرد دولت‌های فرانسه و آلمان را نشان داد. بر اساس نتایج، انتظار می‌رود پس از این انتخابات پارلمان اروپا به سمت احزاب راست سوق پیدا کند و تعداد ملی‌گرایان اروپایی را افزایش دهد. کارشناسان و ناظران سیاسی می‌گویند که با ورود راست‌ها و چپ‌های میانه به پارلمان اروپا تلاش‌ها برای اجرای قوانین جدید اتحادیه اروپا و همچنین یکپارچگی بیشتر میان اعضا پیچیده‌تر و دشوارتر خواهد شد. این نخستین انتخابات پارلمان اروپا پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست و بیشترین شگفتی در انتخابات اخیر در چند کشور بزرگ عضو این اتحادیه چون آلمان، فرانسه، اسپانیا، اتریش و بلژیک رخ داده است. 
   
زلزله سیاسی در فرانسه
از‌جمله نکات قابل‌ توجه انتخابات اخیر که به سوژه بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شده، شکست سنگین حزب رئیس‌جمهور فرانسه در برابر راست‌گرایان است؛ اقدامی که به انحلال پارلمان فرانسه از سوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور منجر شد. 
نتایج انتخابات اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که حزب راست‌افراطی «اجتماع ملی‌»(RN) موفق به کسب ۵/۳۱درصد از آرا‌ شد که تقریبا دو برابر حزب «رنسانس» امانوئل مکرون است که با ۱۵.۲درصد در جایگاه دوم انتخابات پارلمان اروپا قرار گرفت و حزب سوسیال‌ها با ۱۴.۳درصد در جایگاه سوم قرار‌گرفتند.‏ امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، پس از شکست در برابر «حزب راست افراطی مارین لو‌پن» در انتخابات اتحادیه اروپا، پارلمان فرانسه رامنحل کرد و از برگزاری انتخابات زودرس خبر داد؛ رخدادی که از آن به عنوان «قمار بر سر آینده سیاسی» رهبر جوان فرانسه نام برده شده است.طبق گفته مکرون دور اول انتخابات پارلمانی، ۳۰ ژوئن‌(۱۰ تیر) و دور دوم، هفتم ژوئیه (۱۷ تیر‌) برگزار خواهد شد. آخرین باری که یک رئیس‌جمهور فرانسوی، پارلمان را منحل کرد، مربوط به سال ۱۹۹۷ است که منجر شد‌ ژاک شیراک، رئیس‌جمهور وقت فرانسه اکثریت پارلمانی را از دست بدهد و سوسیال‌ها به رهبری لیونل ژوسپین به قدرت برسند.
به گزارش رویترز، تصمیم شوک‌آور امانوئل مکرون برای منحل‌کردن پارلمان این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام، ز‌لزله سیاسی در فرانسه به‌راه انداخته و تحلیلگران معتقدند که این انتخابات به «راست‌گرایان افراطی» در این کشور پس از سال‌ها حاشیه‌نشینی، فرصتی واقعی برای کسب قدرت سیاسی می‌دهد. بنا بر این گزارش، مکرون با «این قمار سیاسی»، ریسک از دست دادن کنترل خود بر سیاست‌های داخلی را پذیرفته و این می‌تواند به تهدیدی جدی برای بی‌اثر کردن ریاست‌جمهوری او در سه سال پایانی آن منجر شود.اگر در انتخابات زودهنگام، حزب اجتماع ملی اکثریت آرا را به‌دست آورد، دولت به دست آنها خواهد افتاد و مکرون اگرچه همچنان سیاست دفاعی و خارجی را هدایت خواهد کرد، اما قدرت تعیین سیاست‌گذاری داخلی، از سیاست اقتصادی تا امنیت داخلی، را از دست خواهد داد.اگر چه به نظر می‌رسد حزب راست‌گرای لوپن در آستانه کسب یک پیروزی تاریخی برای محافظه‌کاران و راست‌گرایان در فرانسه است اما جمع آرای احزاب میانه‌رو و چپ که از امانوئل مکرون حمایت می‌کنند بسیار بیشتر از حزب لوپن است و احتمالا به همین دلیل است که رئیس‌جمهوری فرانسه «با اطمینان خاطر» و در واکنشی سریع از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات فوری خبر داده است.در مجموع آن‌طور که نتایج نشان می‌دهد با وجود شگفتی‌های فراوان در این دوره انتخابات، همچنان احزاب بزرگ و طرفدار اتحادیه اروپا اکثریت خود را حفظ خواهند کرد اما جریان‌ها و احزاب راست‌گرا و ملی‌گرا کرسی‌های بیشتری را در این پارلمان ۷۲۰ نفره به دست خواهند آورد.شکست حزب مکرون در انتخابات پارلمان اروپا در برابر راست‌افراطی‌ها واکنش‌های زیادی را به همراه داشته و در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفته است.روزنامه انگلیسی گاردین نیز نوشته که در صورت پیروزی راست‌افراطی‌ها در پارلمان فرانسه، سیاست داخلی فرانسه کاملا از کنترل مکرون خارج می‌شود.
 
نا امیدی شولتز و متحدان
‏ در آلمان که به همراه فرانسه، ایتالیا واسپانیا، مربع اصلی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد، کاتارینا بارلی، کاندیدای حزب حاکم اس‌پی‌دی که یک حزب چپ‌گرای میانه‌رو است، از کسب آرای ۱۴‌درصدی ابراز یأس کرده است.اولاف شولتز، صدراعظم آلمان هم که احتمالا به اندازه بارلی از شکست حزبش در این انتخابات «مأیوس» شده است، عصر یکشنبه به همراه بارلی به میتینگ انتخاباتی حزب نرفت.
   
استعفای نخست‌وزیر بلژیک
به دنبال شکست حزب حاکم بلژیک در‌انتخابات پارلمانی اروپا در این کشور، دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک از سمت خود کناره‌گیری کرد. رسانه‌های اروپایی گزارش دادند، نتایج اولیه انتخابات در بلژیک نشان می‌دهد که حزب حاکم لیبرال ضربه سختی خورده و رقیب آن یعنی حزب ملی‌گرای N-VA در رده نخست ایستاده است. نتایج انتخابات در بلژیک به دلیل این‌که میزبان مقر اصلی اتحادیه اروپاست، از اهمیت بالایی برخوردار است.

تاکید مسکو بر استعفای مکرون و شولتز 
پس از مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمان اروپا، ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای روسیه تصریح کرد که رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان با توجه به شکست سنگین در این انتخابات باید استعفا کنند. ولودین که مکرون و شولتز را «ننگی برای اروپا» توصیف کرد، در پیام خود گفته که این دو نفر «فرصت بزرگی را از دست دادند.»
رئیس دومای روسیه تصریح کرد که عملکرد ناامیدکننده ائتلاف مکرون، نشانه «فروپاشی» سیاست‌های رئیس‌جمهور فرانسه است و انحلال پارلمان فرانسه، تأکیدی بر این امر است.ولودین همچنین ادامه داد که ائتلاف حاکم شولتز‌ «حمایت رأ‌ی‌دهندگان آلمانی» را از دست داد و احزاب مخالف این کشور نیز خواستار رأی عدم‌اعتماد در دولت یا برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.
ولودین ادامه داد: «مکرون و شولتز با آخرین ذرات باقی‌مانده توان‌شان، به قدرت چسبیده‌اند. کار درست این است که استعفا ‌و قربانی کردن شهروندان‌شان را متوقف کنند.»
رئیس دومای روسیه همچنین استدلال کرد که نتایج انتخابات فرانسه و آلمان، «قابل‌ پیش‌بینی» بود و تصریح کرد که این نتیجه از رکود اقتصادی، بحران مهاجران و مداخله بیش از حد اتحادیه اروپا در جنگ اوکراین که خلاف منافع اروپاست، نشأت گرفته است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها