بازدید آیت الله فلاحتی از سه واحد تولیدی در رشت :

پشتیبانی از تولید با هدف تقویت چرخه تولید ، اشتغال زایی

فراز و فرود سهم صنعت از اشتغال استان‌ها

گیلان جزء ۴ استان غیرصنعتی کشور؛ بازار اشتغال «صنعت» در کدام استان داغ‌تر است؟

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته، سه استان یزد، مرکزی و البرز بیشترین سهم شاغلان در بخش صنعت را به خود اختصاص داده‌اند.
کد خبر: ۱۴۶۰۱۶۱

جام جم آنلاین گیلان-به نقل از اکوایران، صنعت یکی از بخش‌های سه‌گانه اقتصاد است که مشاغل گسترده‌ای را در خود جای داده است. در این گروه، مشاغلی از خودروسازی و قطعه‌سازی گرفته، تا فرش‌بافی و حصیربافی قرار گرفته‌اند بنابراین قدرت اشتغال‌زایی بالایی دارد. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته، سهم صنعت از اشتغال در کل کشور ۳۳.۷ درصد بوده است. به عبارت دیگر، از هر ۱۰۰ نفر شاغل در کل کشور، تقریبا ۳۳ نفر در بخش صنعت مشغول به کار بوده‌اند.

این نسبت میانگینی از کل کشور است و برای هر استان به صورت جداگانه محاسبه و اعلام می‌شود. طبق این محاسبات، سهم بخش صنعت از اشتغال کل کشور در استان یزد بالاتر از سایر استان‌ها بوده و نزدیک به ۴۷ درصد است. پس از آن نیز استان‌های مرکزی، البرز و قم قرار گرفته‌اند. استان تهران از نظر سهم صنعت از اشتغال نیز در جایگاه دوازدهم قرار گرفته است. در سوی دیگر این طیف، استان‌های کرمان و کرمانشاه‌ها قرار گرفته‌اند که سهم صنعت از اشتغال در آن‌ها کمتر از ۲۵ درصد است.

سهم گروه صنعت از اشتغال استان‌ها در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ بدون تغییر نبوده است. از میان تمام استان‌های کشور، این سهم در ۴ استان بیش از ۲ واحد درصد افزایش و در ۲ استان بیش از یک واحد درصد کاهش یافته است.

به بیان دقیق‌تر، این سهم در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۲.۸ واحد درصد افزایش یافته است. این افزایش، شدیدتر از سایر استان‌ها بوده است. پس از آن، استان‌های البرز و اردبیل قرار گرفته‌اند که این سهم در آن‌ها به ترتیب ۲.۲ واحد درصد و ۲.۱ واحد درصد بیش‌تر شده است. در مقابل، سهم صنعت از اشتغال برخی استان‌ها نیز کاهش یافته که مصداق بارز آن استان کرمانشاه با ۱.۹ واحد درصد کاهش در این سهم است.

newsQrCode
برچسب ها: گیلان اشتغال صنعت
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها