خدمات رایگان دامپزشکی برای مبارزه با انگل‌های دامی به دامداران و عشایر

دامپزشکی خراسان جنوبی ۷ هزار و ۲۹۳ لیتر سوم و مواد ضدعفونی رایگان بین دامداران و عشایربرای مبارزه با انگل‌های دامی در سال جاری توزیع کرد.
کد خبر: ۱۴۶۰۰۰۳

به گزارش جام جم آنلاین،معاونت سلامت دامپزشکی استان با بیان اینکه  خدمات رایگان دامپزشکی از قبیل واکسیناسیون و توزیع انواع نهاده‌های رایگان نقش به سزایی در مبارزه با این بیماری‌ها دارد، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون مقدار ۶۰۴۶ لیتر سم، ۷۹۷ لیتر شربت ضد انگل و ۴۵۰ لیتر مواد ضد عفونی رایگان در سطح شهرستان‌های استان جهت خدمت رسانی به دامداران و عشایر توزیع شده است.

محمد شفائی افزود: بهترین راه مقابله با انگل‌های خارجی بدن دام، سم پاشی دامداری و سم پاشی بدن دام‌ها است که پیشنهاد دامپزشکی برای مبارزه انگل‌های بدن گوسفند و بز استفاده دوره‌ای از حمام ضد کنه در فصل فعالیت این انگل‌ها است.

انگل‌های خارجی دام که مهم‌ترین آنها کنه است ضمن اینکه از خون دام تغذیه کرده و سبب کم خونی، کاهش وزن، کاهش تولید، ضعف، لاغری و حتی مرگ دام می شود از طرف دیگر سبب بروز برخی بیماری‌های خطرناک دامی و مشترک بین انسان و دام از قبیل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌شود.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری مشترک میان انسان و دام است که در صورت ابتلا انسان به این بیماری ویروسی با خونریزی شدید و در مواردی با مرگ فرد همراه است. مخزن ویروس در طبیعت کنه‌ها و ناقلین بیماری گاو، گوسفند و بز هستند و لذا مبارزه با کنه‌ها از طریق سم پاشی مهمترین راه مقابله با بیماری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها