کاخ سفید حمله به چادر آوارگان فلسطینی را خارج ازخطوط قرمز آمریکا تشخیص نداد

سهم بزرگ آمریکا در جنایت رفح

چرا کاخ سفید نسبت به تحولات جاری در فلسطین احساس خطر کرده است؟

شوک غزه به آرای بایدن

این روزها، طرح پیشنهادی آمریکا در خصوص آتش‌بس در غزه تبدیل به موضوعی داغ با ابعاد گسترده امنیتی و سیاسی شده است. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل از بنیامین نتانیاهو خواست به طرح اعلام شده از سوی بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای برقراری آتش‌بس غزه توجه کند. خانواده گروگان‌های صهیونیست نیز خواستار پذیرش پیشنهاد جدید آ‌تش‌بس شدند.
کد خبر: ۱۴۵۹۸۱۷
نویسنده ​​​​​​​محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
حماس با توجه به عقب‌نشینی آمریکا از برخی موارد قبلی (‌از‌جمله لزوم آزادی همه اسرا در ازای آتش‌بس موقت‌)، نسبت به آن رویکرد مثبتی نشان داده و در مقابل، مقامات رژیم اشغالگر صهیونیستی این توافق‌نامه را نسبتا غیر‌قابل قبول و مصداق عینی شکست میدانی خود در جنگ غزه قلمداد کرده‌اند. با همه این اوصاف، برخی مقامات امنیتی و نظامی در اراضی اشغالی می‌گویند نتانیاهو چاره‌ای جز تن دادن به طرح پیشنهادی واشنگتن ندارد.‌
یائیر لاپید، اصلی‌ترین مخالف نتانیاهو از نخست‌وزیر رژیم اشغالگر ‌خواست به طرح بایدن برای برقراری آتش‌بس غزه توجه کند. لاپید در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر‌سابق) نوشت که «اسرائیل نمی‌تواند سخنرانی بایدن را نادیده بگیرد.» یائیر لاپید، اصلی‌ترین مخالف نتانیاهو از نخست‌وزیر رژیم اشغالگر ‌خواست به طرح بایدن برای برقراری آتش‌بس غزه توجه کند. لاپید در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر‌سابق) نوشت که «اسرائیل نمی‌تواند سخنرانی بایدن را نادیده بگیرد.»
لاپید در پیام خود همچنین پیشنهاد داد که در صورت عقب‌نشینی شرکای ائتلافی افراطی راست نتانیاهو، از او حمایت خواهد کرد. در همین حال، دفتر بنیامین نتانیاهو نیز ضمن اعلام موافقت خود با مذاکرات طرح آتش‌بس جدید تاکید کرد که جنگ تنها زمانی پایان خواهد یافت که تمام اهداف اسرائیل، از‌جمله نابودی حماس و آزادی همه گروگان‌ها محقق‌شود.‌در مقابل، حماس تاکید دارد که تضمین عقب‌نشینی رژیم‌اشغالگر صهیونیستی از غزه، پایان یافتن جنگ(‌به صورت دائمی) و بازگشت اسرای فلسطینی شروط غیر‌قابل تغییر هرگونه توافق نهایی در خصوص آتش‌بس محسوب می‌شود.‌ اما سوال اصلی اینجاست که چرا بایدن نسبت به شرایط جاری در غزه احساس خطر کرده است؟! به عبارت بهتر، آیا ارائه طرح جدید آتش‌بس توسط کاخ‌سفید، نشان‌دهنده روحیه انسان‌دوستانه دموکرات‌های آمریکاست یا در ماورای آن، علل و انگیزه‌های دیگری وجود‌دارد؟
     
بایدن از آینده جنگ، هراسان است 
واقعیت امر این است که اساسا بایدن نه فقط قرابتی با واژه صلح و آتش‌بس ندارد، بلکه به عنوان قاتل ده‌ها هزار زن و کودک فلسطینی در کنار نتانیاهو باید محاکمه و مجازات شود. در‌چنین شرایطی قطعا اقدام اخیر واشنگتن منبعث از دغدغه حقوق بشری آن نبوده است! این طرح بازتابی از ترس آمریکا در خصوص فرسایشی شدن نبرد و افزایش تصاعدی هزینه‌های شکست میدانی و فرامتنی در جنگ غزه است.مقامات آمریکایی و صهیونیستی در اکتبر سال گذشته، پس از وقوع عملیات غرور‌آفرین طوفان الاقصی، مدعی بودند که در عرض یک‌ماه، حماس را نابود و نوار غزه را اشغال و بدون آن‌که کمترین امتیازی به گروه‌های مقاومت و فلسطینیان دهند، اسرای صهیونیست را آزاد خواهند کرد. امروز بیش از هشت ماه از این جنگ خانمان‌سوز گذشته و واشنگتن و تل‌آویو به هیچ‌یک از اهداف سه‌گانه خود دست نیافته‌اند. در چنین شرایطی آمریکا صرفا از افزایش هزینه‌های شکست خود در غزه هراسان است و دیگر هیچ! نباید اسیر تبلیغات وقیحانه دموکرات‌های آمریکا با کلید‌واژگان ساختگی شد. نمادهای شکست مشترک واشنگتن-تل‌آویو پررنگ‌تر شده‌است.

فادی اسماعیل بودیه، تحلیلگرلبنانی:
ترامپ از بایدن پیشی گرفت

«نمادهای شکست رژیم صهیونیستی و آمریکا در جنگ غزه پررنگ‌تر شده و اکنون واشنگتن به‌وضوح می‌داند که حمله گسترده به رفح و استمرار رویکرد کنونی نتانیاهو و کابینه‌اش، نتیجه‌ای جز افزایش خشم جهانی در عین بقای حماس و گروه‌های مقاومت در غزه نخواهد داشت. از این رو بخشی از اقدامات آمریکا در خصوص ارائه طرح‌هایی جهت برقراری آتش‌بس، ناظر بر چشم‌انداز تاریک جنگ برای تل‌آویو و واشنگتن است‌.» این تحلیلگر لبنانی می‌افزاید: «اما بخش دیگری از این اقدامات بایدن، جنبه‌ای تبلیغاتی و سیاسی دارد. در طول ماه‌های سپری شده از جنگ غزه، محبوبیت بایدن در نزد بسیاری از شهروندان آمریکایی به دلیل حمایت تمام‌عیار از نسل‌کشی جاری در نوار غزه کاهش پیدا کرده و همین مسأله به پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی منجر شده است. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند جنگ غزه به پاشنه آشیل بایدن در انتخابات تبدیل شده و اکثر مسلمانان، رنگین‌پوستان و حتی افراد مستقل در آمریکا که قرابتی با حزب جمهوریخواه یا دموکرات ندارند، دیگر حاضر نیستند آرای خود را در انتخابات ریاست جمهوری سال۲۰۲۴به سود بایدن به گردش در‌آورند. این مسأله در نظرسنجی‌های مهم و حساسی که در ایالاتی مانند پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان و...‌ صورت گرفته خود را نشان داده و به وحشت بایدن و همراهانش از نقش جنگ غزه در شکست دموکرات‌ها منجر شده است. از این رو بخشی از اقدامات بایدن جنبه‌ای نمایشی، تبلیغاتی و انتخاباتی دارد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها