چرا کاخ سفید نسبت به تحولات جاری در فلسطین احساس خطر کرده است؟

شوک غزه به آرای بایدن

کاخ سفید حمله به چادر آوارگان فلسطینی را خارج ازخطوط قرمز آمریکا تشخیص نداد

سهم بزرگ آمریکا در جنایت رفح

درحالی‌که جنایات اخیر اسرائیل در رفح و حمله به چادرهای آوارگان با موج جهانی انتقادات علیه رژیم‌صهیونیستی همراه شده، آمریکایی‌ها همچنان بر ادامه حمایت‌ها از تل‌آویو تاکید دارند و ثابت‌ کرده‌اند که هیچ‌گونه جنایتی نمی‌تواند حمایت بی‌چون و چرای آنها از رژیم کودک‌کش صهیونیستی را تغییر دهد.
کد خبر: ۱۴۵۹۰۱۹
 
جان کربی،سخنگوی کاخ‌سفید پس ازحملات مرگبار اخیر اسرائیل به چادرهای آوارگان فلسطینی دررفح مدعی شده:«این حمله، عملیات زمینی بزرگ دررفح محسوب نمی‌شود که از خطوط قرمز آمریکا گذشته باشد؛ بنابراین تغییری درسیاست‌ها درقبال اسرائیل وجود ندارد.» این جنایت که از سوی کاخ‌سفید به‌عنوان یک حمله محدود یاد شده، آتش‌گرفتن چادرهای آوارگان فلسطینی را به دنبال داشت و باعث شهادت جمعی از زنان و کودکان فلسطینی به شکلی فجیع شدکه گزارش رسانه‌های بین‌المللی ازجمله الجزیره، گوشه‌هایی از این جنایت را به تصویر کشیده است.
 
امضای یادگاری بر بمب‌های اسرائیلی
چشم‌پوشی مقامات آمریکایی بر جنایات اسرائیل محدود به یک حزب و یک گروه نیست و مسأله‌ای است که با سیاست آمریکا عجین شده است. برهمین اساس است که می‌بینیم در روزهای اخیر و در شرایطی که خشم بین‌المللی از جنایت اخیر اسرائیل در رفح رو به گسترش است، همزمان با حمایت‌های کاخ‌سفید از اسرائیل، نیکی هیلی، نماینده سابق این کشور درسازمان ملل هم باحضوردر سرزمین‌های اشغالی، روی بمب‌های اسرائیلی را به نشانه حمایت، امضا می‌کند.  براساس گزارش‌ها، این عضو حزب جمهوریخواه که به فلسطین اشغالی سفر کرده هنگام بازدید از شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری نوشته‌هایی را روی چند گلوله توپ نوشته و آنها را امضا کرد. تصاویر منتشرشده در فضای مجازی حاکی است هیلی روی یک گلوله توپ نوشته است: «کارشان را تمام کنید. آمریکا همیشه اسرائیل را دوست دارد.»
هیلی در دوران حضور در دولت دونالد ترامپ یکی از سرسخت‌ترین طرفداران اسرائیل بود و بارها تلاش کرد موضوعات جلسات سازمان ملل درباره اسرائیل را به بحث درباره ایران تغییر دهد. او یکی از دریافت‌کنندگان اصلی کمک‌های مالی از لابی‌های حامی رژیم‌صهیونیستی در آمریکاست. برخی از کاربران فضای مجازی اقدام نیکی هیلی را مصداق «تحریک به نسل‌کشی» و مستلزم محاکمه در دادگاه‌های بین‌المللی دانسته‌اند.
 
گزارش سی‌ان‌ان از نقش تسلیحات آمریکا در جنایت
در همین حال تحلیل شبکه سی‌ان‌ان از ویدئوی صحنه حمله به چادرهای آوارگان در رفح و همچنین بررسی کارشناسان تسلیحات نشان می‌دهد که در حمله به آوارگان رفح از مهمات تولیدی آمریکا استفاده شده است. به گفته چهار کارشناس تسلیحات انفجاری، قسمتی از یک بمب جی‌بی‌یو ــ ۳۹ ساخت آمریکا در فیلم‌ مربوط به حمله به چادرهای آوارگان قابل مشاهده است. این بمب هوشمند توسط بوئینگ تولید می‌شود. شبکه سی‌ان‌ان سراغ مقامات پنتاگون رفت و از آنها خواست درباره استفاده از تسلیحات آمریکایی در حمله به چادرها واکنش نشان دهند اما مسئولان آمریکایی اظهارنظری نکردند. همچنین میشل موشبک، نویسنده آمریکایی در مقاله‌ای با عنوان «حمله رفح زمانی خط‌قرمز بایدن بود اما اسرائیل همچنان از خط‌قرمزها عبور می‌کند»، اظهارات کسی مثل نویسنده و خبرنگار آمریکایی جیمز کرچیک که «ارتکاب نسل‌کشی در غزه توسط اسرائیل را از بزرگ‌ترین توهمات قرن بیست‌ویکم می‌داند»، غیرقابل‌درک خواند و نوشت: «اما به نظر می‌رسد دست‌کم بخش‌هایی از رسانه‌های جریان اصلی آمریکا درنهایت وحشت نسل‌کشی جاری را درک می‌کنند.» گزارشگر ویژه سازمان ملل، فرانچسکا آلبا نیز بعد از حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان در رفح، در پستی در ایکس نوشت: «نسل‌کشی در غزه بدون فشارهای خارجی به پایان نخواهد رسید، باید با تحریم‌ها و اجرای عدالت و تعلیق توافق‌نامه‌ها به اسرائیل پاسخ داد.» روزنامه اسرائیلی هاآرتص هم بیانیه ارتش رژیم‌صهیونیستی درباره وزن بمب‌های ریخته‌شده بر سر اردوگاه آوارگان در رفح را «گمراه‌کننده و غیرصادقانه» توصیف کرد.
تحلیلگر روزنامه هاآرتص نوشت: «بیانیه ارتش مبنی بر این‌که وزن دو بمبی که روی رفح انداخته شده، ۱۷ کیلوگرم است، گمراه‌کننده است، زیرا وزن هریک از این بمب‌ها به ۱۱۰ کیلوگرم می‌رسد و ارتش صرفا وزن مواد منفجره موجود در بمب‌ها را اعلام کرده است نه وزن کلی بمب‌ها.» هاآرتص با کنایه نوشت که «چنین بیانیه غیرصادقانه‌ای» فقط مختص مخاطبان همان رسانه‌ای است که بیش از هفت ماه است آمار واقعی این جنگ را پنهان می‌کند. 
 
استعفای یک مقام دیگر وزارت خارجه آمریکا
گرچه سیاست کلان آمریکا در حمایت از جنایتکاران اسرائیلی ثابت است اما در داخل دستگاه دیپلماسی این کشور،‌ اعتراضاتی نسبت به این سیاست‌ها وجود دارد و همین مسأله تاکنون باعث استعفای برخی از مقامات وزارت خارجه شده است. در همین زمینه دیروز اعلام شد یک مقام دیگر وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به رویکرد واشنگتن در حمایت از جنایات رژیم‌صهیونیستی از سمت خود کناره‌گیری کرده است. استیسی گیلبرت در حالی از سمت خود استعفا کرد که به همکارانش گفته بود وزارت خارجه در ارزیابی خود مبنی بر این‌که اسرائیل مانع امدادرسانی به غزه نمی‌شود اشتباه کرده بود.
دو مقام ارشد دولت آمریکا در این زمینه به روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست اعلام کردند که یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا که در بحث‌های جنجالی دولت بایدن درخصوص عملکرد رژیم‌صهیونیستی در غزه مشارکت داشت، در اعتراض به گزارش تازه‌منتشرشده آمریکا مبنی بر این‌که اسرائیل مانع از امدادرسانی به غزه نمی‌شود، استعفا کرد. گیلبرت در دفتر جمعیت، پناهجویان و مهاجرت وزارت خارجه آمریکا فعالیت داشت و روز سه‌شنبه، ایمیلی را به کارکنان این وزارتخانه ارسال و دلیل استعفای خود را بیان کرد. جنایات اخیر رژیم‌صهیونیستی که از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) که حدود هشت ماه است ادامه دارد و به شهادت ۳۶هزار فلسطینی که اکثرا زن و کودک هستند منجر شده، اعتراضات مقام‌های زیادی را در سراسر جهان و آمریکا به همراه داشته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که جاش پل قبل از گیلبرت، اولین مقام وزارت خارجه آمریکا بود که در اعتراض به سیاست‌های آمریکا در قبال جنگ غزه استعفا کرده بود. از طرف دیگر در مجموع با استعفای گیلبرت، شش نفر از مقام‌های دولت بایدن در اعتراض به جنگ غزه استعفا کرده‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها