عصبانیت مقامات آمریکایی از انتشار نامه رهبری

انتشار نامه از سوی بالاترین مقام جمهوری اسلامی ایران خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا که علیه اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه اعتراض کردند بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد.
انتشار نامه از سوی بالاترین مقام جمهوری اسلامی ایران خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا که علیه اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه اعتراض کردند بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد.
کد خبر: ۱۴۵۹۲۹۰
نویسنده امیرعلی ابوالفتح کارشناس حوزه روابط بین الملل

اینکه مایک جانسون رئیس مجلس آمریکا شخص سوم قدرت در ایالات متحده ساعاتی پس از انتشار نامه توئیتی منتشر می‌کند حاکی از آن است که در بالاترین سطوح سیاسی در آمریکا مورد توجه قرار گرفته است بگونه‌ای که رئیس مجلس نمایندگان خود را ملزم به پاسخگویی دانسته است. البته پاسخ او تجلیل از نامه نیست و به نوعی تهدیدی در آن مستتر است قریب به این مضمون که اگر دانشجویان خواهان حمایت آیت الله باشند دیگر جایگاهی در ایالات متحده نخواهید داشت و به عبارت دیگر دانشجویان را بین دو راهی حمایت از رهبر ایران یا حمایت آمریکا قرار داد. 


در ارتباط با همین موضوع تعدادی از اعضای کنگره آمریکا کنش نشان دادند و متعاقب آن رسانه‌های معتبر دنیا با انتشار پیام یا تحلیل محتوا نامه به آن پرداختند و همه این واکنش حاکی از آن است که نامه مورد توجه قرار گرفته است.


در کنار انتشار نامه باید به نکاتی هم توجه داشت. نامه اخیر زمانی منتشر شده که دانشگاه‌ها در آستانه تعطیلات تابستانی قرار دارند و طبعا قابل پیشبینی بود که تا حدودی با تعطیلی دانشگاه آن تجمعات و اعتراضات در دفاع از فلسطین تا حدودی فروکش می‌کند، اما انتشار این نامه باعث توجه مجدد نسبت به اعتراضات دانشجویی و برخورد پلیس با خیزش نخبگانی شده است.


نامه یک جمله کلیدی داشته که مورد توجه هم قرار گرفته است. رهبری خطاب به دانشجویان بر این نکته تاکید کردند که شما در سمت درست تاریخ قرار دارید و حتی بسیاری از رسانه‌ها هم این جمله را تیتر کردند. در داخل آمریکا هم چنین فضایی وجود دارد و بسیاری معتقدند که دفاع از فلسطین بواسطه مسلمان بودن یا عرب بودن نیست بلکه مبتنی بر قضاوت تاریخ است و در آینده کسی نمی‌تواند سرش را بالا بگیرد اگر در مورد این ظلم و جنایت سکوت کرده باشد. 


 به این نکته هم باید توجه داشت که رهبری پیش از این هم دو نامه دیگر خطاب به جوانان غربی منتشر کرده بودند و این نامه بطور ویژه درباره فلسطین است که دانشجویان آمریکایی معترض به جنایات رژیم صهیونیستی را مورد خطاب قرار داده است و این موضوع نشان می‌دهد که رهبر انقلاب صرفا با دولتمردان و سیاستمداران وارد تعامل نمی‌شوند بلکه این بار با نسل جوان وارد گفتگو شدند. 


بطور کلی نسل جوان عدالتخواه، ظلم ستیز و آرمانخواه است؛ بنابراین در خصوص انتشار نامه مخاطب شناسی صورت گرفته و هدف از آن اثر گذاری روی جوانان بود. نسلی که در آینده عهده دار مسئولیت‌هایی خواهند شد و در آینده مناصب مهمی را در دست می‌گیرند و اگر نگاه این نسل نسبت به فلسطین و اسرائیل متحول شوند شاهد تغییر نگرش دولت ایالات متحده خواهیم شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها