مقاوم سازی بیش از 20 هزارو 200 واحد مسکن روستایی در ملایر

مدیر بنیاد مسکن ملایر گفت: بیش از 20 هزار و 200 واحد مسکن روستایی دراین شهرستان بازسازی و مقاوم سازی شده است.
کد خبر: ۱۴۵۸۶۴۷

به گزارش جام جم آنلاین همدان، عبدالملکی اظهار داشت: یکی از خدمات ارزنده‌ای که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته توجه ویژه به توسعه روستا‌ها بوده و هست به همین منظور بعد از بازدیدی که مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۳ از روستا‌های مناطق زلزله زده شهرستان زرند استان کرمان داشتند بر اهمیت مقاوم سازی مسکن روستایی تاکید کردند و همین امر باعث شد دولت به صورت جدی این موضوع را پیگیری کند و مجلس هم حمایت کرد و مقرر شد سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در سطح کشور بازسازی، نوسازی و مقاوم سازی شود که خوشبختانه این مهم هم بعنوان بخشی از تکلیف سالانه قانون جهش تولید مسکن لحاظ شد. 

وی با بیان اینکه در شهرستان ملایر با همکاری خوب مسئولان محلی و مدیر کل بنیاد مسکن استان و نظام بانکی گام‌های موثری در این زمینه برداشته شده و اثرات آن در تثبیت و ماندگاری روستائیان و تغییر ارزشمند این طرح در ابعاد مختلف و همچنین در راستای توسعه پایدار متوازن و همه جانبه کاملا مشهود است، افزود: این امر موجب ماندگاری جمعیت، جلوگیری از مهاجرت به شهر و حاشیه نشینی، ارتقاء توسعه سکونتگاه‌های روستایی و موارد دیگه‌ای مثل پیشگیری از آسیب روستاییان در حوادث طبیعی مانند زلزله، رانش زمین، طوفان و ... شده است.

عبدالملکی ابراز داشت: طرح بهسازی و نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی اهداف دیگه‌ای را نیز مد نظر دارد که می‌توان به بالارفتن نرخ امید به زندگی، تولید اشتغال، احیاء کشاورزی و دامداری، رونق بخشیدن به تولید در روستاو ارتقاء کیفیت ساخت و ساز و سطح بهداشت اشاره کرد. 

مدیر بنیاد مسکن ملایر در ادامه با بیان اینکه در ملایر ۳۲ هزار ۱۸۳ خانوار وجود دارد که این تعداد در ۲۵ هزار ۶۰۶ واحد ساکن هستند، اظهار داشت: این نشانه آن است در برخی از واحد‌ها ۲ تا ۳ خانوار ساکن هستند همچنین بر اساس این آمار می‌توان گفت، ۶ هزار و ۵۶۷ خانوار نیازمند مسکن روستایی هستند.

عبدالملکی گفت: از ۲۵ هزار و ۶۱۶ واحد مسکن روستایی تاکنون، ۲۰ هزار و ۲۰۰ واحد در این شهرستان بازسازی و بهسازی شده و پنج هزار و ۴۱۶ واحد غیرمقاوم است.

وی افزود: در مجموع ۱۱ هزار و ۹۸۳ واحد مسکن روستایی باید در این شهرستان نوسازی و مقاوم‌سازی شود که اگر این تعداد بهسازی شود، صد درصد برنامه مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن روستایی ملایر محقق خواهد شد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه جامعه هدف بنیاد مسکن که روستاییان هستند اظهار داشت: در بهمن ماه ۹۳ نامه‌ای از سوی وزیر راه و شهرسازی وقت به وزیر کشور مبنی بر ضرورت اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با موضوع الزام رعایت مقررات ملی ساختمان و مفاد طرح‌های جامع و تفصیلی و هادی در ساخت و ساز‌ها ابلاغ کردند و قرار شد همه روستاییان اعم از کسانی که تسهیلات دریافت میکنند یا دریافت نمیکنند، با این فرایند پیش بروند. 

مدیر بنیاد مسکن ملایر ابراز داشت: قبل از صدور پروانه ساختمانی از مرجع صدور پروانه دهیاری‌ها باید موقعیت ملک روستاییان را از لحاظ طرح هادی در بنیاد مسکن بررسی کنند و بعد از آن که تهیه کروکی و جانمایی از سوی بنیاد مسکن و کارشناسان انجام شود تا از ساخت و ساز‌های غیر مجاز و ریزدانگی در روستا‌ها جلوگیری شود و از طرفی نیز ارتقاء کیفیت ساخت و ساز بالا می‌رود و در زمان وقوع حوادث قهری مثل زلزله، سیل، طوفان و حوادث روستاییان در معرض آسیب‌های جدی نخواهند بود. 

وی در خصوص بازسازی و بهسازی مسکن روستایی بیان کرد: شاخص بهسازی و نوسازی مسکن در کشور ۵۱ درصد است و در استان ۶۸ درصد و در شهرستان ملایر ۷۸ درصد که در این خصوص شهرستان ملایر رتبه قابل قبولی رو کسب کرده است.

عبدالملکی اضافه کرد: از یک هزار و ۶۳۱ فقره سهیمه‌ای که به بنیاد مسکن این شهرستان در سال ۱۴۰۰ در طرح ویژه مسکن روستایی ابلاغ شد، یک‌هزار و ۳۸ فقره به بانک‌های عامل معرفی شدند و تعداد ۴۶۸ نفر عقد قرارداد شدند.

وی گفت: سهمیه ۱۴۰۱ تعدادیک هزار و ۵۰۶ فقره بوده که یک هزار و ۳۰۱ نفر به بانک‌های عامل معرفی شده اند و ۱۱۷۶ نفر عقد قرارداد شده اند.

وی همچنین سهمیه سال ۱۴۰۲ را تعداد یک هزار و ۴۹۱ فقره اعلام کرد و اظهار داشت: و یک هزار و ۳۰۸ نفر به بانک‌های عامل معرفی و ۱۰۰۹ نفر عقد قرارداد شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها