آرامکو به‌دنبال فروش سهام

قیمت نفت حدود یک درصد در روز جمعه افزایش یافته اما نگرانی در مورد ادامه سیاست نرخ بالای بهره در آمریکا تقاضا برای سوخت را محدود کرده و نفت را در آستانه یک کاهش قیمت هفتگی قرار داده است.
کد خبر: ۱۴۵۸۳۲۳
 
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز با ۷۶ سنت معادل ۰/۹۳درصد افزایش به ۸۲دلارو۱۲سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۸۵ سنت معادل ۱.۱۱درصد افزایش ۷۷ دلار و ۷۲ سنت معامله می‌شود.قیمت نفت خام برنت در روز پنجشنبه به پایین‌ترین رقم از هفتم فوریه و قیمت نفت آمریکا به کمترین رقم از۲۳فوریه رسیده بود. نفت برنت ۲.۱درصد و نفت آمریکا ۲.۸درصد طی یک هفته گذشته کاهش قیمت داشته‌اند. این چهارمین هفته پیاپی کاهش قیمت نفت است. نگرانی در مورد سیاست نرخ بهره فدرال رزرو و افزایش ذخایر نفت خام آمریکا بر حساسیت بازار تأثیر گذاشته است.جزئیات آخرین اجلاس فدرال رزرو آمریکا که در روز چهارشنبه منتشر شد نشان داد سیاست‌گذاران این بانک مطمئن نیستند نرخ بهره به اندازه کافی برای مهار تورم بالا باشد. برخی مقامات عقیده دارند در صورت افزایش دوباره تورم، نرخ بهره از این سطح هم بالاتر می‌رود. اما جروم پاول رئیس فدرال رزرو و سایر سیاست‌گذاران احتمال افزایش دوباره نرخ بهره را پایین می‌دانند. بالا رفتن نرخ بهره هزینه وام‌گیری را افزایش داده که فعالیت اقتصادی را آهسته کرده و تقاضا برای نفت را پایین می‌آورد.

فروش سهام آرامکو به زودی آغاز می‌شود
عربستان سعودی به دنبال برنامه‌ریزی برای فروش چند میلیارد دلاری سهام شرکت بزرگ دولتی آرامکو است.دو منبع آگاه به رویترز گفتند: فروش سهام این غول انرژی، به زودی و احتمالا در ژوئن آغاز خواهد شد و یکی از بزرگترین قراردادهای سهام منطقه خواهد بود. یکی از این منابع آگاه گفت: ارزش سهام عرضه شده، ممکن است به حدود ۱۰ میلیارد دلار برسد. تدارکات برای عرضه سهام آرامکو در جریان است و جزئیات آن ممکن است تغییراتی پیدا کند.رویترز پیش از این گزارش کرده بود بانک‌هایی از جمله سیتی گروپ، گلدمن ساکس و اچ اس بی سی، برای مدیریت این فروش، انتخاب شده اند.عربستان سعودی برنامه اصلاحات اقتصادی معروف به افق ۲۰۳۰ را آغاز کرده که توسعه بخش خصوصی و رشد غیرنفتی را در مرکز توسعه آینده این کشور قرار داده است.این کشور برای جذب گردشگران واستعدادهادراقتصاد دیجیتال‌ودورشدن ازوابستگی به درآمدهای نفتی، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را در شهرهای آینده، برنامه ریزی کرده اند.درحال حاضر،عربستان سعودی پس از فروش۱.۷ درصد از سهام آرامکو در عرضه اولیه عمومی در دسامبر۲۰۱۹، کمی بیش از ۹۸ درصد از سهام این غول نفتی را در اختیار دارد. از ۹۸ درصد سهام در اختیار عربستان سعودی، ۹۰ درصد سهام آرامکو متعلق به دولت عربستان و ۸ درصد دیگر متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی این کشور است. دولت عربستان به عنوان بزرگ‌ترین سهامدار آرامکو، برای تامین هزینه‌های بودجه، به شدت به پرداخت پول از سوی این شرکت، متکی است.بر اساس گزارش رویترز،با وجود این که آرامکو در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، به دلیل قیمت پایین‌تر نفت و حجم کمتر فروش، درآمد کمتری را گزارش کرد اما اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد انتظار دارد ۳۱ میلیارد دلار سود نقدی پرداخت کند. از زمان عرضه اولیه عمومی سهام درسال۲۰۱۹که بزرگ‌ترین عرضه اولیه عمومی در جهان شد، سهام آرامکو از۳۲ریال هنگام عرضه اولیه، به ۳۸.۶۴ ریال در سال گذشته صعود کرد. معاملات سهام آرامکو پنجشنبه گذشته، در ۲۹.۹۵ ریال بسته شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها