سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
برای همین برند آمبرلا با راهاندازی کمپین «سفر خوشبو» و قراردادن ماکتهای غولپیکر دئودورانت در ایستگاهها و پایانهها، مردم را به استفاده از این محصول خوشبوکننده، ترغیب میکند؛ اما این کمپین چیست و با چه هدفی اجرا شده است؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.
تیم تولیدکننده محصولات پوستی آمبرلا با درک دغدغه شهروندان در متروها و محیطهای پرتردد، ایده راهاندازی کمپینی متفاوت و هیجانانگیز را مطرح کردند. این ایده با خلاقیت و دغدغهمندی تیم طراحی، منجر به اجرای کمپین پرطرفدار «سفر خوشبو» شد! آمبرلا با طراحی ماکتهایی درست مشابه دئودورانتهای این برند و نصب آنها در ایستگاههای پرازدحام مترو، نظر عده زیادی از مسافرین را به استفاده از این محصولات خوشبو جلب کرده است. این ماکتها در اندازههای بسیار بزرگ و با ظاهری جذاب و خلاقانه ساخته شدهاند و همچنین بوی ملایم و دلنشینی از خود متصاعد میکنند. استشمام این بوی لطیف و همهپسند در فضای ایستگاهها، تجربه دلپذیری از تنفس هوایی تازه و پاک را برای شهروندان ایجاد میکند و همین موضوع، ضرورت استفاده از این محصولات پوستی را بهصورت روزمره به مردم گوشزد میکند.
هر برندی در اجرای کمپینهای خود، بر مسئولیتهای اجتماعی خاصی تاکید میکند. آمبرلا نیز در راهاندازی کمپین سفر خوشبو، مشتاقانه چند مسئولیت مهم را درنظر گرفته است:
این برند خوشفکر، بهدنبال ترویج فرهنگ خوشبویی در جامعه، با قراردهی ماکتهای جذاب دئودورانت در مکانهای عمومی پرترافیک، استفاده از این محصولات را به همه افراد جامعه توصیه میکند. پویش موردنظر، به مردم نشان میدهد که خوشبو بودن، امری ضروری و در دسترس است و دغدغه بوی نامطبوع فضاهای بسته عمومی، با راهحلی ساده قابلرفع است: استفاده از دئودورانت! یعنی میتوان به سادگی با تهیه یک دئودورانت با رایحهای ملایم و بهشتی، به چنین معضل آزاردهندهای پایان داد.
یکی از مهمترین مسئولیتهای اجتماعی این پویش شگفتانگیز، از بینبردن تابوی صحبت درباره بوی نامطبوع عرق در متروهاست. در بسیاری از جوامع، صحبت درباره این مسئله بهعنوان موضوعی شرمآور تلقی میشود یا فرهنگ گفتگوی محترمانه و سالم در اینباره وجود ندارد. برای همین است که بسیاری از افراد از گفتگو درباره این معضل رایج، شرم دارند و بهدنبال راهحل مناسبی برای آن نمیگردند. آمبرلا با جلبِ توجه از طریق ماکتهای غولپیکر خود، بابِ گفتگو و ارائه راهحل در این مورد را باز کرده است و با این کار به ارتقای سطح بهداشت عمومی کمک میکند.
انتشار رایحه ملایم و دوستداشتنی از ماکتهای نصبشده در ایستگاهها، بر این مسئولیت اجتماعی تاکید میکند که همه افراد میتوانند تنها با بهکاربردن یک محصول مراقبت پوستی، هوای آزاردهنده، نامطبوع و آلوده داخل مترو را به هوایی پاکیزه، شاداب و خوشبو تبدیل کنند. در یک کلام: بوی ناخوشایند عرق بهعنوان عامل اصلی آلودگی محیط شلوغ مترو و اتوبوس است که با راهحل این کمپین خوشفکر، بهطورکلی از لیست معضلات روزانه مسافرین، حذف میشود و فرهنگ خوشبویی بهمرورزمان، بین شهروندان ترویج پیدا میکند.
پویش دوستداشتنی آمبرلا، از طریق چند روش مستقیم و غیرمستقیم، مردم را به استفاده از محصولات خوشبوکننده بدن تشویق میکند:
قدم اول برای ایجاد تغییر در یک جامعه، آگاهکردن مردم آن اجتماع است. این برند تلاش کرده است تا با راهاندازی کمپینی جالبتوجه، بهطور غیرمستقیم و زیرکانه، مردم را نسبتبه بوی نامطبوع بدن در متروها آگاه کند. رهگذران و مسافرین با عبور از کنار ماکتهای بزرگ، خوشرنگ و خوشرایحه دئودورانت در ایستگاهها، ناخودآگاه به این آگاهی میرسند که چنین عطر ملایم و دلچسبی، تا چه اندازه میتواند فضای داخلی و بسته این مکانها را قابلتحملتر و دلپذیرتر کند. همین آگاهی ساده، قدمی بزرگ و شگفتانگیز بهسوی تغییر فرهنگی و ترویج استفاده از محصولات بهداشتی و خوشبوکننده است.
دئودورانتهای ماکتی با رایحه جذابی که دارند، مسافرین را به امتحانکردن این محصول مراقبتی، ترغیب میکنند. بسیاری از افراد بر اثر تکرار استشمام این بوی خوش بهصورت روزانه در ایستگاهها، به تهیه و استفاده از دئودورانتها تمایل نشان میدهند. همچنین کیفیت بالا، ماندگاری طولانیمدت و قیمت مناسب این محصول میتواند امتحانکنندگان را به طرفداران همیشگی و وفادار دئودورانتهای جادویی آمبرلا تبدیل کند!
حس بویایی یکی از قویترین حواس انسان است و میتواند مستقیماً بر احساسات و خاطرات افراد تاثیر بگذارد. تصور کنید که مانند هر روز وارد ایستگاه مترو میشوید؛ اما اینبار برخلاف همیشه، رایحه دلنشین و لطیفی، حسوحال شما را تغییر میدهد! درحقیقت با عبور از کنار ماکتهای آمبرلا میتوانید حسی مثبت و دلچسب را تجربه کنید و با استفاده روتین از چنین محصولی، قدمی برای تکرار این حس در دیگر مسافرین مترو بردارید.
تیم اجراکننده این کمپین، بوی بد عرق را یکی از دلایل اصلی عدم تمایل مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی شناسایی کردهاند. بههمینمنظور، سفر خوشبو با تشویق و ترغیب مسافرین به بهرهبردن از دئودورانتها، به ایجاد فضایی مطلوب برای سفرهای داخل شهری و افزایش استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی، کمک میکند که این امر میتواند در کاهش ترافیک شهری، آلودگی هوا و مصرف سوختهای فسیلی تاثیرگذار باشد. این موضوع یکی از بزرگترین اهدافی است که آمبرلا در تحقیقات خود آن را مدنظر گرفته است. همچنین این کمپین در هدفی دیگر به مردم نشان میدهد که خوشبو نگهداشتن بدن، به ارتقای بهداشت فردی و عمومی کمک میکند. این موضوع نوعی احترام به خود و دیگران تلقی میشود و میتواند فضایی دلخواه و پاک را برای همه اطرافیان فراهم کند.
سخن پایانی
فرقی نمیکند که در چه جامعهای زندگی میکنیم؛ همه ما نیاز به استشمام هوایی شاداب و خوشعطر داریم. ازآنجاکه استفاده از خوشبوکنندههای بدن بهعنوان نشانهای از احترام به خود و دیگران شناخته میشود، کمپین سفر خوشبو در نظر دارد تا با اجرای خلاقانهترین ایدهها، به کاهش بوی بد در اماکن عمومی مانند ایستگاههای مترو، کمک کند و تنفسی پاکیزه را به شهروندان هدیه دهد؛ اما شما چطور؟ آیا شما هم با استفاده روزانه از دئودورانتها، بخشی از این اقدام جذاب و بزرگ برای فرهنگسازی را برعهده میگیرید؟
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد