اساسا چقدر در زمانه کنونی از اخبار جعلی همچنان استقبال میشود و مهمتر از آن، اینکه کدام یک از شبکههای اجتماعی در انتشار اخبار جعلی پیشتاز است؟ نتایج به دست آمده از یک پژوهش و مقایسه تحلیلی دادههای آن نشان میدهد، اصحاب رسانه بیش از پنج برابر دیگران گفتهاند «خیلی زیاد» با مفهوم اخبار جعلی آشنایی دارند. از طرف دیگر پاسخگویان غیررسانهای بیش از هفت برابر اهالی رسانه اعلام کردهاند با این مفهوم، آشنایی «کم» و «خیلیکم» دارند یا «اصلا» آشنا نیستند. پاسخی که میتواند هشدارآمیز باشد. در میان شبکههای اجتماعی هم طبق دادههای این پژوهش، اینستاگرام از نظر هر دو گروه (اهالی رسانه و مردم عادی) بیشترین نقش را در ساخت و انتشار اخبار جعلی و نامعتبر دارد. از میان پلتفرمهای مختلف، رتبه بعدی مربوط به شبکه ایکس (توییتر سابق) و شبکههای ماهوارهای است.