آخرین تیر نتانیاهو در تاریکی

خودزنی اسرائیل در رفح

این روزها اخبار نگران‌کننده‌ای درخصوص حمله رژیم‌صهیونیستی به رفح منتشر می‌شود. تلاش نتانیاهو برای آغاز عملیات زمینی در رفح در حالی صورت می‌گیرد که بیش از یک‌میلیون نفر از ساکنان غزه وخان‌یونس به این شهر مرزی پناه برده‌اند.
کد خبر: ۱۴۴۵۰۰۹
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
خودزنی اسرائیل در رفح
 
در چنین شرایطی حمله صهیونیست‌هابه رفح منتج به یک فاجعه انسانی گسترده(حتی گسترده‌تر از نسل‌کشی غزه)خواهدشد. این درحالی‌ است که عملیات در رفح، تل‌آویو را به هیچ‌یک از اهداف خود در جنگ غزه نخواهد رساند و صرفا هزینه‌های شکست صهیونیست‌ها را دوچندان خواهد ساخت. 
   
نخست‌وزیری در فرامتن جنگ
در این میان لازم است تمرکز ویژه‌ای بر رفتار نتانیاهو داشته باشیم. نتانیاهو اساسا موجودیت سیاسی خود را در فرامتن «جنگ» تعریف می‌کند. در نظرسنجی‌های صورت‌گرفته دراراضی اشغالی،اکثر صهیونیست‌ها خواستار استعفا یا برکناری وی از قدرت شده‌اند. حتی نیمی ازاعضای حزب متبوع نتانیاهو(لیکود) ادامه رهبری وی درحزب رابرنمی‌تابند. درچنین شرایطی اگر معادلات جنگ به‌سوی آتش‌بس دائمی سوق داده شود،فضای لازم برای برکناری نتانیاهو ازقدرت فراهم خواهد شد. این خط‌قرمز نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی محسوب می‌شود.هراندازه سایه جنگ غزه کمرنگ‌تر شود، به همان میزان احتمال سقوط کابینه رژیم‌صهیونیستی بیشتر خواهد شد. نتانیاهو به هیچ‌یک از سه هدف اعلامی خود در جنگ غزه دست پیدا نکرده است: نابودی حماس، اشغال نوار غزه و آزادی اسرای صهیونیست هیچ‌یک محقق نشده و چشم‌اندازی نیز برای تحقق آنها وجود ندارد. درچنین وضعیتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد به هر نحو ممکن این معادله را تغییر دهد. بااین‌حال نتانیاهو فراموش کرده که اقدامات قبلی وی برای تغییر موازنه نبرد به ضرر تل‌آویو تمام شده است اما این اتفاق در رفح نخواهد افتاد، چنانچه در خان‌یونس نیز نیفتاد. 
   
خودکشی میدانی نتانیاهو 
اقدام نتانیاهو در آغاز عملیات زمینی در رفح، مصداق عینی جنون ناشی از شکست محسوب می‌شود. نکته مهم‌تر این‌که طی روزهای اخیر، مقامات ارشد نظامی رژیم‌صهیونیستی نسبت به این موضوع (تشدید دامنه حملات در رفح) به نتانیاهو هشدار داده‌اند. همین مسأله نشان می‌دهد که موساد و ارتش رژیم‌صهیونیستی نیز نسبت به ماجراجویی جدید نخست‌وزیر در جنگ، با دیده تردید نگاه می‌کنند. قدر یقین تحولات اخیر در فلسطین مشخص است: نتانیاهو در واکنش به عدم تحقق اهداف سه‌گانه اعلامی خود در جنگ غزه، درصدد تشدید دامنه نبرد و ایجاد جبهه‌ای جدید در رفح (پس از خان‌یونس) است. بااین‌حال تجربه نشان داده است که نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی قدرت پیش‌بینی صحنه جدید نبرد را ندارد.
   
شوک جدید به صهیونیست‌ها 
انتشار گزارش موسسه مودیز، شوک تازه‌ای رابه نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی وارد ساخته است. درحالی‌که موسسه‌ اعتبارسنجی مودیز(Moody’s‌) رتبه اعتباری اسرائیل راکاهش داده است، بنیامین نتانیاهو این تصمیم را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد. موسسه اعتبارسنجی آمریکایی مودیز روز جمعه ۹ فوریه (۲۰ بهمن) اعلام کرد که رتبه اعتباری اسرائیل را به‌دلیل تاثیر درگیری‌های مداوم با حماس در غزه کاهش و سطح آن را از A۱ به A۲ تقلیل داده است.
مودیز دربیانیه‌ای اعلام کرد که درارزیابی اعتباراسرائیل به این نتیجه رسیده است:«درگیری نظامی مداوم با حماس و پیامدهای گسترده‌ آن، خطرات سیاسی را برای اسرائیل افزایش می‌دهد و همچنین نهادهای اجرایی و قانون‌گذاری و قدرت مالی آن کشور را برای مدت‌ها تضعیف می‌کند.»
اینک مشخص شده که علاوه بر شکست نظامی، میدانی و سیاسی صهیونیست‌ها در جنگ غزه، رژیم‌صهیونیستی به لحاظ اقتصادی نیز در این آوردگاه متضرر شده است. انتشار گزارش اخیر مودیز، نقطه آشکارساز بحران‌های اقتصادی صهیونیست‌ها در دوران کنونی (و دوران پسینی جنگ غزه) است. بلومبرگ نیز نوشت این نخستین باری است که رتبه اسرائیل کاهش می‌یابد. مودیز همچنین چشم‌انداز خود را برای بدهی اسرائیل به‌دلیل «خطر تشدید تنش» در مرزهای شمالی با حزب‌ا... لبنان کاهش داد. همان‌گونه که محرز است، تقابل گروه‌های مقاومت و رژیم کودک‌کش صهیونیستی، هزینه‌های زیادی برای تل‌آویو به همراه داشته و در آینده نیز این هزینه‌ها به‌صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. دراین میان تاکتیک نتانیاهو برای عادی‌سازی کاهش رتبه اعتباری رژیم‌صهیونیستی نیز برای وی و کابینه‌اش فایده‌ای نخواهد داشت. در واکنش به این خبر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای نادر تصمیم مودیز را کم‌اهمیت جلوه داد. نتانیاهو با قوی خواندن اقتصاد اسرائیل، کاهش رتبه اعتباری این کشور را به اقتصاد مرتبط ندانست و دلیل آن را به قرارگرفتن اسرائیل در جنگ پیوند زد. این درحالی‌است که اساسا شاخصه‌های رشد اقتصادی در اراضی اشغالی کماکان روند کاهشی را طی می‌کند. نکته قابل تامل این‌که نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی ادعا کرده که به محض پیروزی  در جنگ، این رتبه بار دیگر افزایش خواهد یافت. این درحالی‌است که اساسا نشانه‌ای دال بر رسیدن رژیم‌صهیونیستی به اهداف تعیین‌شده‌اش در جنگ با حماس در نوار غزه وجود ندارد. براساس پیش‌بینی‌ها، جنگ اسرائیل با حماس که بیش از چهار ماه از شروع آن می‌گذرد، دولت نتانیاهو را در سال‌جاری میلادی با کسری بودجه ۶.۶درصدی روبه‌رو خواهد کرد. بنابر اعلام مودیز، پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های نظامی اسرائیل تا پایان سال‌جاری میلادی به دوبر‌ابر بودجه نظامی این رژیم نامشروع در سال ۲۰۲۲ برسد. ضمن آن‌که برخی هزینه‌های سنگین پیش‌بینی‌نشده نیز در صورت گسترش دامنه و عمق درگیری‌ها، متوجه رژیم‌صهیونیستی خواهد بود. 

برباد رفتن مذاکرات تبادل اسرا
جنبش حماس فلسطین در واکنش به حملات وحشیانه جدید صهیونیست‌ها به رفح در جنوب نوار غزه که صدها شهید و زخمی به‌جا گذاشت، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حمله ارتش اشغالگر نازی به شهر رفح و کشتارهای هولناک آن علیه غیرنظامیان بی‌دفاع و آوارگان از جمله زنان، کودکان و سالمندان که منجر به شهادت بیش از ۱۰۰ نفر از آنها تاکنون شده است، ادامه نسل‌کشی علیه مردم فلسطین و تلاش برای آوارگی اجباری آنهاست.
جنبش حماس تاکید کرد: کابینه تروریستی نتانیاهو و ارتش نازی او تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری که دو هفته قبل صادر شده بود را نادیده گرفته‌اند؛ تصمیماتی که براساس آن باید اقدامات فوری برای توقف هرگونه اقدام مربوط به نسل‌کشی علیه مردم فلسطین، انجام بگیرد.براساس این بیانیه، دولت آمریکا و جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور شخصا به خاطر چراغ سبزی که دیروز به نتانیاهو نشان دادند و ادامه حمایت از او با پول، سلاح و پوشش سیاسی برای ادامه جنگ نسل‌کشی علیه مردم فلسطین، مسئولیت کامل این کشتار را در کنار رژیم اشغالگر بر عهده دارند.این جنبش در پایان بیانیه خود از اتحادیه کشورهای عربی، سازمان همکاری اسلامی و شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی و جنایات مستمر نسل‌کشی علیه غیرنظامیان بی‌دفاع در نوار غزه، اقدامی فوری و جدی انجام دهند.از سوی دیگر یک منبع برجسته در جنبش حماس به صهیونیست‌ها هشدار داد که حمله به شهر رفح به معنای برباد دادن مذاکرات مربوط به تبادل اسراست.شبکه الاقصی به نقل از این منبع حماس که نام او ذکر نشده، اعلام کرد: نتانیاهو در تلاش است تا با انجام جنایت کشتار جمعی و رقم زدن یک فاجعه انسانی جدید در رفح، از توافق تبادل اسرا فرار کند.یک منبع برجسته در گروه‌های فلسطینی نیز از مقامات مصری خواست تا از مرزهای فلسطین و مصر بازدید کرده و به طور مستقیم از خطری که امنیت ملی مصر را تهدید می‌کند، آگاه شوند و اقدامی فوری برای خنثی کردن توطئه‌های اشغالگران در رفح و مهار هرگونه عملیات نظامی در این منطقه انجام دهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها