فارس: معاون سلامت سابق وزارت بهداشت گفت: هر سال 7 هزار زن در ایران به سرطان سینه مبتلا میشوند و با توجه به اینکه 70 درصد این بیماران بالای 5 سال عمر میکنند اکنون حدود 70 هزار زن مبتلا به این بیماری در کشور داریم.
کد خبر: ۱۴۴۲۷۶

محمد اسماعیل اکبری افزود: این بیماران در مراحل مختلفی از این بیماری هستند، بعضی از آنها بیماران جدید هستند، بعضی در مرحله عود بیماری هستند و برخی از آنها هم کاملا9 درمان شدهاند اما مسئله مهم درباره این بیماری در ایران این است که الآن متوسط سن ابتلا به این بیماری در ایران 5 سال پائینتر از دنیاست در حالی که قبلا9 سن این بیماری حدود 10 سال جوانتر از دنیا بود.
وی افزود: در زمان حاضر به طور متوسط سن ابتلا به این بیماری در ایران بین 45 تا 55 سال است در حالی که این سن در کشورهای غربی بین 50 تا 60 سال است.
مشاور سازمان بهداشت جهانی اضافه کرد: بیماری سرطان پستان مانند سایر بیماریهای سرطان چهار مرحله اول تا چهارم دارد، مرحله اول آن کاملا9 قابل علاج قطعی است، مرحله دوم و سوم، مرحله کلینیکی است که بیمار باید تحت درمانهای خاص و عمدتا9 جراحی و شیمی درمانی قرار گیرد اما مرحله چهارم زمانی است بیماری خیلی پیشرفت کرده است و کار زیادی برای آن نمیتوان انجام داد.
اکبری گفت: مسئله مهم بیماری سرطان سینه در ایران این است که به رغم آنکه حدود 80 درصد موارد این بیماری در کشورهای غربی در مرحله یک شناسایی و درمان میشوند، در ایران 70 درصد این بیماران در مرحله دو یا سه شناسایی میشوند و همین امر درمان قطعی این بیماران را با مشکل مواجه میکند.
وی افزود: در کشورهای غربی با توجه به وضعیت بیماری و آموزش مردم برای شناسایی به موقع و زودهنگام بیماری، غربالگری بیماری به صورت یک برنامه ملی مفهوم خاص خود را دارد اما در کشور ما با توجه به تفاوت متدلوژی و ساختار سلامت ما با غرب اصلا9 غربالگری سرطان سینه مفهوم علمی ندارد.
معاون سلامت سابق وزارت بهداشت تأکید کرد: ما اگر بتوانیم اطلاعات فنی و علمی مردم را در حدی بالا ببریم که مرحله شناسایی بیماری از سه به دو و از مرحله دو به یک پائین بیاوریم کار بزرگی کردهایم، برنامهریزی ما برای کنترل این بیماری باید با توجه به شرایط کشور خودمان باشد.
وی گفت: در حالی که اکثر زنان مبتلا به بیماری سرطان سینه زمانی متوجه این بیماری میشوند که تومور به قدری بزرگ شده که قابل لمس است دیگر بحثهای غربالگری و ماموگرافی ارزش ندارد بنابراین بهترین کاری که در زمان فعلی میتوان انجام داد این است که به آموزش مردم بپردازیم.
اکبری افزود: هیچ وقت قرار نبوده غربالگری سرطان سینه در کشور ما اجرا شود، چون واقعا9 غربالگری یک بیماری یک برنامه ملی است که باید مانند واکسیناسیون به صورت یک طرح بسیجی در سراسر کشور اجرا شود، غربالگری بیماری در یک مدرسه، یک شهر یا یک استان یا یک محدوده خاص ارزش علمی ندارد.
وی گفت: اقدام مؤثر برای کنترل سرطان سینه در کشور آموزش به مردم و زنان در زمینه بررسی سینه و مراجعه به موقع به پزشک است، همچنین آموزش به پرسنل بهداشتی درمانی در این زمینه از بهورز تا جراح است، این برنامه میتواند نقش بسیار مهمی در شناسایی زودهنگام و درمان بیماری سرطان سینه شود، مدل آزمایشی این برنامه از یک سال پیش در استان سمنان در حال اجراست و اگر موفقیتآمیز باشد قابلیت تسری به کل کشور را دارد.
معاون سلامت سابق وزارت بهداشت افزود: همه روشهای درمان سرطان سینه اکنون در کشور ما اجرا میشود، البته قدری مشکلاتی در زمینه عدالت در درمان داریم، مثلا9 درباره شیمی درمانی در تمام دنیا محاسبات دقیق انجام میشود و پروتکلهای مشخص و دقیقی هم برای کنترل بار مالی آن و هم دز مصرف داروهای شیمی درمانی وجود دارد در حالی که متأسفانه این سیستم در کشور ما وجود ندارد.
وی گفت: ما متأسفانه هیچ حساب و کتاب علمی برای شیمی درمانی در کشور نداریم و بازار مکاره شدهایم، شرکتهای تولید داروهای سرطانی به روشهایی که خودشان میدانند پزشکان متخصص را تحریک میکنند که داروهای گران قیمت را برای این بیماران تجویز کنند که در اکثر موارد اثربخشی لازم را ندارد.
اکبری افزود: به عنوان مثال برای یک بیمار سرطان سینهای که در مراحل آخر بیماری است و حداکثر 2 تا 6 ماه دیگر زنده میماند، معادل 40 میلیون تومان دارو تجویز میشود، بیمار سرانجام 2 تا 6 ماه بعد فوت میکند اما خانواده میماند و 40 میلیون تومان قرض و بدهی، برای اصلاح این وضیت ما نیازمند پروتکلهای دقیق درمانی و فرهنگسازی هستیم، حق نداریم این کار را بکنیم، در هیچ کدام از کشورهای غربی نیز چنین بازار مکارهای برای شرکتهای تولید کننده داروهای گران قیمت سرطان وجود ندارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها