پیروزی چشمگیر ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان در آیووا

شوک ترامپ به بایدن

در حالی‌که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نظرسنجی‌های انتخاباتی وضعیت خوبی ندارد و هر روز نظرسنجی جدیدی، روند نزولی محبوبیتش را به او یادآوری می‌کند پیروزی چشمگیر دونالد ترامپ در انتخابات درون‌حزبی ایالت آیووا و اقبال گسترده مردم این ایالت به او، آب سردی بود که بر سر رئیس‌جمهور آمریکا ریخته شد.
کد خبر: ۱۴۴۱۲۶۷
 
براساس گزارش‌ها، رئیس‌جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ در اولین زورآزمایی انتخابات مقدماتی بین جمهوریخواهان که طی آن نامزد اصلی حزب برای رقابت در انتخابات عمومی ۲۰۲۴ تعیین می‌شود، توانست در ایالت آیووا به پیروزی دست یابد و پیشتازی خود در حزبش را تثبیت کند و یک‌قدم به احتمال رقابت مجدد با رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن (نامزد پیشتاز حزب دموکرات) نزدیک‌تر شود. پیروزی قاطع ترامپ در ایالت آیووا در‌حالی صورت گرفت که او در انتخابات آیووا در سال ۲۰۱۶ شکست خورده بود. در انتخابات اخیر، فرماندار فلوریدا ران دی‌سانتیس ۴۵ساله در جایگاه دوم قرار گرفت و نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل، نیکی هیلی ۵۱ساله را پشت‌ سر گذاشت. براساس آمار مؤسسه تحقیقات ادیسون، با شمارش ۹۵ درصد آرا، ترامپ ۵۱درصد، دی‌سانتیس ۲۱درصد وهیلی ۱۹درصد ازآرا راکسب کردند. به تحلیل استراتژیست جمهوریخواه مستقر در آیووا، جیمی سنترز، «نتایج انتخابات آیووا قدرت تسلط ترامپ بر حزب جمهوریخواه را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد او در مسیر دستیابی سریع به نامزدی حزب قرار دارد.» 
به نوشته رویترز، عملکرد او در این انتخابات مقدماتی نشان‌دهنده محبوبیتش در میان رای‌دهندگان جمهوریخواه با وجود دو استیضاح، نقشش درحمله ششم ژانویه۲۰۲۱ به کنگره و ۹۱ اتهام جنایی به‌دلیل تلاش برای سرنگونی نتیجه انتخابات ۲۰۲۰، نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده بعد از خروج از کاخ سفید و جعل سوابق مربوط به پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی است.هم‌زمان با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی آیووا، نتایج یک نظرسنجی در این ایالت نشان داد که اکثریت رای‌دهندگان توجهی به محکومیت و پرونده‌های جنایی‌ وی ندارند.نتایج نظرسنجی روز دوشنبه در ایالت آیووا نشان داد که اکثریت مردم این ایالت بر این باور هستند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بهترین گزینه برای ریاست‌جمهوری در این کشور است، حتی اگر تحت تاثیر پرونده‌های جنایی اش، محکوم شود.
   
اتفاق خوب دیگر برای ترامپ
در روزهای اخیر یک اتفاق خوب دیگر انتخاباتی برای دونالد ترامپ افتاد و نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا ویوک راماسوامی ضمن حمایت از او خبر داد که از رقابت ریاست‌جمهوری کنار می‌رود.راماسوامی، جوان ۳۸ ساله هندوتبار آمریکایی که در انتخابات آیووا حدود ۸ درصد آرا را کسب کرد، گفت که «باید اذعان کنم که آن شگفتی را که می‌خواستیم امشب (در آیووا) به‌دست بیاوریم، حاصل نکردیم.»راماسوامی خبر داد که برای تبریک پیروزی ترامپ با او تماس گرفت و اعلام کرد که آماده است هفته آینده در تجمع انتخاباتی مشترک با او در نیوهمپشایر شرکت کند.
   
شکست بایدن در نظرسنجی‌ها
این رویدادها در شرایطی رخ داده که هر سه نامزد فعلی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در یک رقابت فرضی، از بایدن در انتخابات پیشی گرفتند.به گزارش هیل، در جریان این نظرسنجی هر یک از سه نامزد حزب جمهوریخواه در جریان یک رقابت فرضی و رودررو جو بایدن، نامزد اصلی حزب دموکرات را شکست دادند. در عین‌حال که در این رقابت ترامپ همچنان پیشتاز حزب جمهوریخواه ماند، هیلی بهترین عملکرد را در برابر بایدن داشت.طبق بررسی‌های انجام گرفته شده، هیلی ۸ امتیاز نسبت به بایدن بیشتر داشت و شانس پیروزی‌اش در برابر وی ۵۳ درصد در برابر ۴۵ درصد عنوان شد. طبق نتایج این نظرسنجی، محبوبیت بالای هیلی نسبت به بایدن احتمالا به‌دلیل جلب حمایت‌های وی در میان میانه‌رو‌ها و رای‌دهندگان مستقل آمریکایی بوده است که بیشترین توجه را از بین نامزدهای حزب جمهوریخواه آمریکا به هیلی دارند.بر این اساس طبق بررسی‌های انجام گرفته شده بیش از۵۹درصد از رای‌دهندگان مستقل از نیکی هیلی در برابر بایدن حمایت می‌کنند، درحالی که ۵۵درصد و ۵۴درصد ازمستقل‌ها این حمایت را ازدیسانتیس وسپس ترامپ در برابر بایدن انجام می‌دهند.درجریان رقابت فرضی دیسانتیس با بایدن، امتیاز دیسانتیس۵۱درصد و امتیاز رئیس‌جمهور ۴۸درصد عنوان شد. دراین میان تقابل بین بایدن وترامپ، دو نامزد پیشتاز انتخابات۲۰۲۴، نزدیک‌ترین رقابت در میان نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری بود و ترامپ با دو امتیاز بیشتر از بایدن پیشی گرفت. بر این اساس امتیاز ترامپ در میان شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، ۵۰ درصد و امتیاز بایدن ۴۸درصد عنوان شد. ترامپ در جریان انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه همچنان پیشتاز است و با ۵۵ امتیاز در میان رای‌دهندگان حزب جمهوریخواه ازسایر نامزدها محبوب‌تر است.بر این اساس میزان محبوبیت ترامپ درحزب متبوع خودش ۶۹درصد، دیسانتیس ۱۴درصد ونیکی هیلی ۱۲درصد عنوان‌شده است.نظرسنجی انجام گرفته شده با حضور ۲۸۷۰نفر شرکت‌کننده وازتاریخ ۱۰تا۱۲ژانویه انجام گرفت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها