خاتمی : گفتمان چپ ، شکست خورده و از رده خارج است

فارس: سیدمحمد خاتمی با بیان این مطلب که بعضی روشنفکران تحت تاثیر فضای چپ موجود وقت ، گفتمان چپ مذهبی را رایج کردند، این گفتمان را شکست خورده و از رده خارج خواند.
کد خبر: ۱۴۴۰۷۳

رئیس جمهور سابق کشورمان در دیدار با جمعی از اعضای شورای مرکزی و اعضای فعال انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز تاکید کرد: درخصوص انتخابات ، ما با نظام قهر نکرده ایم ؛ بلکه انتظاراتی داریم که امیدواریم برآورده شود. ما در انتخاب شرکت می کنیم و حق ما هم هست که شرکت کنیم. باید زمینه انتخاب آزاد فراهم آید و هرچه مردم گفتند، پذیرفته شود.
خاتمی با اشاره به این که تجربه تاریخی ما مبنی بر اجماع بر نخواستن است ، تاکید کرد: ما روی خواسته ها اجماع نمی کنیم و اصلا خواسته هایمان را معین نکرده ایم و بعد از آن ، تلاش نکرده ایم تا حول محور آن خواسته ، اجماع کنیم و حرکت خود را شکل دهیم. این مشکل بزرگ تاریخی ماست .رئیس بنیاد باران ، وظیفه تشکلهایی چون انجمن فرهنگ و سیاست را روشن کردن خواسته ها دانست تا اجماع حول خواسته ها شکل گیرد.
وی تاکید کرد: درباره ائتلاف ، متاسفانه هم در مباحث تئوریک و هم در مباحث عملی ، این آشفتگی ها وجود دارد. این مشکل در اصولگرایان ، اصلاح طلبان و حتی روشنفکران ما هم وجود دارد و این رسالت اندیشمندان و تشکلهای اصیل است که چنین موضوعاتی را مورد بررسی قرار دهند و از دل آن ، گفتمان وحدت را پدید آورند. یکی از رسالتهای ما، تبیین اصول اصلاح طلبی است.
خاتمی در بخش دیگری از سخنانش ، آزادیخواهی را مساله مشترک همه انسان ها در طول تاریخ دانست و تصریح کرد: هنر امام (ره) ارائه اسلامی بود که با خواست تاریخی مردم ایران مبتنی بر آزادیخواهی هماهنگ بود و اسلام ناب هم در عرصه اجتماعی همین است و اصلا انقلاب برای تحقق همین آزادی و استقلال و رفع عقب ماندگی صورت گرفت.
وی افزود: امروز نسل پیشتاز و روشنفکر ما باید فاصله خود را با سنت گرایانی که هیچ گونه دغدغه اجتماعی نداشته اند و همچنین روشنفکرانی که هویت تاریخی - مذهبی مردم را نادیده گرفته اند، مشخص کند.
خاتمی در ادامه گفتمان دهه های اخیر حرکت اسلامی را گفتمان چپ دانست و با اشاره به این که امام این گفتمان را مطرح نکرده است ، گفت: امام ، اسلام و آزادی و سقوط دولت پهلوی را مطرح کرده است و بعضی روشنفکران تحت تاثیر فضای چپ موجود وقت ، گفتمان چپ مذهبی را رایج کردند؛ در صورتی که گفتمان چپ هم در دنیا شکست خورده و از رده خارج شده است. پس از آن ، باز آشفتگی هایی به وجود آمده و گفتمان اصلاح طلبی گاهی تنه به تنه لیبرالیزم زده است. چون ما مشخص نکرده ایم نظر مستقل خودمان چیست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها