حجت الاسلام علیدادی سلیمانی، امام جمعه کرمان درگفتگو با جام جم:

سردارسلیمانی در جبهه مقاومت یک تحول بزرگ به وجود آورد

نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در فرماندهی و احیای جبهه مقاومت در منطقه  بسیار بزرگ و غیر قابل انکار است. وی در مبارزه با  داعش، استکبار جهانی و صهیونیسم بسیار موفق بود و باعث شد خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه از بین رود و از وی به عنوان نمادی از مبارزه به تروریسم در جهان یادشود.

حاج قاسم تجسم عملی راهبردها و سیاست های رهبر عزیز انقلاب و مجری سیاست ها و اهداف ایشان در جهان اسلام بود. این فرمانده به جنگ های مستقیم درعراق، سوریه، لبنان و یمن کمک کرد.او شکل جنگ داخلی سوریه را تغییر و موفقیت های وی ایجاد محور نفوذ شیعیان در خاورمیانه را تشکیل داد. سردار قاسم سلیمانی با استفاده از نبوغ نظامی و اندیشه استراتژیک خود اقدام به شناسایی هسته‌های خودجوش مقاومت در منطقه و برقراری ارتباط با آن‌ها کرد و با هویت بخشی به محور مقاومت، ایجاد پیوند جغرافیایی، شبکه‌سازی نیروهای محلی و بومی، فرماندهی در عمق میدان و...موفق به تحکیم و توسعه این محور شد. اکنون در چهارمین سالگرد شهادت این سردار رشید جبهه مقاومت و جهان اسلام با حجت الاسلام علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان درباره نقش سردار سلیمانی در فرماندهی جبهه مقاومت گفتگوی کوتاهی انجام دادیم که در پی می آید.
نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در فرماندهی و احیای جبهه مقاومت در منطقه  بسیار بزرگ و غیر قابل انکار است. وی در مبارزه با  داعش، استکبار جهانی و صهیونیسم بسیار موفق بود و باعث شد خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه از بین رود و از وی به عنوان نمادی از مبارزه به تروریسم در جهان یادشود. حاج قاسم تجسم عملی راهبردها و سیاست های رهبر عزیز انقلاب و مجری سیاست ها و اهداف ایشان در جهان اسلام بود. این فرمانده به جنگ های مستقیم درعراق، سوریه، لبنان و یمن کمک کرد.او شکل جنگ داخلی سوریه را تغییر و موفقیت های وی ایجاد محور نفوذ شیعیان در خاورمیانه را تشکیل داد. سردار قاسم سلیمانی با استفاده از نبوغ نظامی و اندیشه استراتژیک خود اقدام به شناسایی هسته‌های خودجوش مقاومت در منطقه و برقراری ارتباط با آن‌ها کرد و با هویت بخشی به محور مقاومت، ایجاد پیوند جغرافیایی، شبکه‌سازی نیروهای محلی و بومی، فرماندهی در عمق میدان و...موفق به تحکیم و توسعه این محور شد. اکنون در چهارمین سالگرد شهادت این سردار رشید جبهه مقاومت و جهان اسلام با حجت الاسلام علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان درباره نقش سردار سلیمانی در فرماندهی جبهه مقاومت گفتگوی کوتاهی انجام دادیم که در پی می آید.
کد خبر: ۱۴۳۹۹۶۶
نویسنده حکمت قاسم خانی. جام جم کرمان

به نظر شما تاثیر نقش سردار سلیمانی به عنوان فرمانده ارشد جبهه مقاومت چگونه بود است؟

من فکر می‌کنم سردارسلیمانی درجبهه مقاومت یک اتفاق نو و جدیدی را رقم زد و جبهه‌ی مقاومت را به یک جبهه‌ی واقعی تبدیل کرد. اولین نکته‌ای که به نظر می‌رسد در جبهه‌ی مقاومت یک تحول بزرگ بعد از سردارسلیمانی به وجود آمد این بود که گروه‌های کوچک مقاومت به هم وصل و به یک جبهه‌ی پهناور و بزرگ که بخش قابل توجهی از جغرافیای جهان اسلام به خودش اختصاص داد تبدیل شدند. ما جبهه مقاومت را درکشور مختلف داشتیم، اما این ها آنگونه که در زمان سردارسلیمانی به هم متصل شدند متصل نبودند. شهید سلیمانی موفق شد علاوه بر گسترش سطح جبهه مقاومت به آن عمق دهد و برای  فرماندهی جبهه‌ مقاومت در حوزه و جغرافیای خودشان شخصیت‌هایی را تربیت کرد.  او در جای جای جغرافیای اسلامی کشورهایی مثل عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن و افغانستان جبهه‌ی مقاومت یاران به اصطلاح سردمداری پیدا کرد که هر کدامشان خودشان یک یل هستند.

نکته دیگه که می توان تاثیر شهید سلیمانی درجبهه مقاومت راخیلی جدی گرفت، همین اتفاقی است که ما الان شاهد آن هستیم. در حال حاضر فرماندهی واحدی به عنوان یه اتاق فرماندهی که بتواند یمن، لبنان و غزه را با هم هماهنگ کند و اینکه هر کدام چه ماموریتی انجام بدهند واقعا وجود ندارد، ولی اینقدر این همدلی، آمادگی و تحیر در جبهه‌ی مقاومت شهیدسلیمانی به وجود آورد که خود به خود دارد این فرماندهی واحد مثل اتاق واحد کار خودش را انجام می‌دهد. یعنی حماس در غزه ماموریت خودش در مبارزه با رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد، حزب الله لبنان دقیق دارد ماموریت خودش را انجام می‌دهد و یمن و جبهه مقاومت عراق هم ماموریت خودشان را انجام می دهند.  اکنون در چهار نقطه با اسرائیل درگیری است که در سه نقطه درگیری مستقیم و در نقطه ای دیگر غیر مستقیم است و این بدون این است که  فرماندهی واحدی در اتاق عملیات  وجود داشته باشد.

به نظر من در جبهه‌ی مقاومت جهان اسلام شیعه و سنی  در صحنه عمل به هم پیوند داده شده اند، اکنون غزه درگیرجنگ است اما لبنان شهید می‌دهد، و عراق و یمن نیز درگیر مبارزه با اسرائیل هستندو این یعنی خون شهید لبنانی در کنار خون شهید فلسطینی با کمال افتخار در دفاع از غزه ریخته می شود.

 

ایجاداین وحدت در جبهه مقاومت چه پیامدهایی در منطقه دارد؟

این کار یک تحولی بزرگ است که در جبهه‌ مقاومت به وجود آمده است.  ما قبلا  به این کار  به عنوان یک آرمان نگاه می‌کردیم، اما اکنون تبدیل به عمل شده است. لذا کشورهای اسلامی از این فرصت و  وحدت واقعی که در بین آنها به وجود آمده استفاده کنند. به خصوص آنهایی که در جبهه مقاومت برای از بین بردن رژیم غاصب و جعلی اسرائیل تلاش می کنند، زیرا هرچه رژیم فاسد صهیونیستی بیشتر وارد این جنگ شود و جبهه را به جلوتر ببرد، درواقع دارد به نابودی خودش نزدیک می شود، چون جبهه مقاومت بیشتر باهاش درگیرمی‌شود. این درگیری بیشتر جبهه مقاومت باعث می شود که رژیم غاصب اسرائیل ضعیف‌تر شود، جوری که هیچ دولتی دیگر نتواند درآنجا حکمرانی کند. یعنی بعد از پایان جنگ هم که حتما به نفع حماس تمام خواهد شد، تازه مشکلات رژیم جعلی اسرائیل از آن وقت شروع می شود. اکنون جبهه‌ی مقاومت نقشه راهی را که فرماندهان ارشد خود به خصوص شهید سلیمانی ترسیم کرده ادامه می دهد .

 

آمریکا و اسرائیل در محاسبات خود برای ترور سردار سلیمانی دچار اشتباه شدند.آیا این اشتباه به نابودی آنها منجر نمی شود؟

 به نظر من آمریکا واسرائیل اشتباهات متعددی داشته اند. اولین اشتباه آنها این بود که شهید سلیمانی را ترور کردند. آنها فکر می کردند با ترور شهید سلیمانی مسیر و راهی که دنبالش بود تمام می شود، اما نه تنها تمام نشد، بلکه پررنگ‌تر شد. لذا جمله معروف شهید بودن سلیمانی از خود سلیمانی تاثیر بیشتری دارد درست است.

اشتباه دوم آنها هم این است که آنقدر شهید سلیمانی به جبهه مقاومت عمق بخشیده است که در هر جغرافیایی وجود دارد و لذا شما می بینید حماس عملیاتی را علیه اسرائیل طراحی می کند که این عملیات در طول تاریخ جنگ های بشر بی‌نظیر است؛ واین در یک جغرافیا و سرزمینی اتفاق می افتد  که کاملا تحت رصد اسرائیل است و  لحظه به لحظه با پهبادها و با بالگرد ها دارند  خاک آنجا را رصد می‌کنند. در جغرافیایی که در سیطره‌ی و محاصره‌ اسرائیل است، یک عملیاتی با این حجم طراحی می‌شود که در تاریخ نمونه ندارد و به ما می فهماند جبهه  مقاومت در عراق، لبنان، فلسطین، یمن و در هر جای دیگر آنقدر ظرفیت دارد که ظرفیت اش اگر به میدان بیاورد نه اسرائیل، بلکه اگر همه‌ حامیان آن هم  جمع شوند نمی توانند کاری کنند.

کما اینکه اسراییل مورد حمایت خیلی از کشورها هست، ولی حماس که یک گروه مجاهد است نه یک ارتش منظم، توانسته ارتش اسرائیل را زمینگیر کند و الان سه ماه  است که در جنگ پیشروی ندارند و تنها دستاورد آنها در این جنگ این بوده که بیش از بیست و یک هزار آدم را شهید و شصت هزار نفر را  زخمی کردند. آنهم با بمباران هوایی روی منطقه ای که ساکنانش هیچ سلاحی برای مقابله ندارند. اسرائیل در مقابل یکسری از مردم بی سلاح از بالا بمب می ریزد، این دستاورد نظامی نامیده نمی‌ شود، اینکار آدم کشی است و غیر از این هیچ اتفاقی برای اسرائیل نیافتاده است. توی این جنگ اسرائیل هم تلفات داده، هم سلاح ازدست داده و از لحاظ اقتصادی آسیب دیده است. همچنین تمامی مشکلات برای اسرائیل بعد از جنگ خودشان را نشان می دهند.

 

اسرائیل دربحبوحه جنگ با  حماس، اقدام به ترور شهید سیدرضی موسوی می کند، به نظر شما هدف اصلی اسرائیل از این اقدام چه بوده است؟

به نظر من اسرائیل می خواهد ذهن مردم جهان از غزه به جای دیگر منحرف کند. چون الان اسرائیل درباره غزه به شدت تحت فشار افکار عمومی دنیا است. تدبیر مسولین  باتدبیر نظام و کشور ما با این موضوع خوب برخورد کرد و حتما به موقع جبران خواهد کرد و این ضربه‌ای که اسرائیل با ترور شهید سیدرضی زده را چند برابر آن را خواهد خورد و  امیدواریم هر چه زودتر شاهد پیروزی نهایی حماس در  جبهه‌ جنگ باشیم.

 

به عنوان امام جمعه کرمان با گذشت 4 سال از شهادت سردار سلیمانی آیا در شهر کرمان به عنوان پایتخت مقاومت زیرساخت های لازم برای پذیرایی ازخیل عظیم زائرین حاج قاسم فراهم شده است؟

بایدگفت شهرکرمان از قبل هیچ آمادگی برای دفن پیکر شهید سلیمانی نداشت ، زیرا غیر از خانواده شهید سلیمانی هیچکس از وصیت ایشان مبنی بر دفن در گلزار شهدای کرمان خبر نداشت و کسی فکر نمی کرد که این همه مزار ایشان زائر داشته باشد. اما اکنون متناسب با ظرفیت‌های کرمان ایجاد زیرساخت  های مورد نیاز حرکتی رو به رشد داشته است، اما آن چیزی که در سالگرد شهادت حاج قاسم مردم استقبال می‌کنند و از سراسر کشور و حتی کشورهای خارجی می آیند  با امکانات وزیرساختی که الان در کرمان  وجود دارد همخوانی ندارد.  لذا امیدواریم هر چه زودتر ما  به نقطه ای برسیم که بتوانیم بیشتر به زائران حاج قاسم هم سرویس بدیم هم کرمان را بهتر بتوانیم معرفی کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها