به گزارش جام جم آنلاین، نیروی دریایی آمریکا مدعی شد یک شهپاد متعلق به انصارالله یمن که پر از مواد منفجره بود در دریای سرخ منفجر شد.
«براد کوپر» که هدایت نیروهای دریایی آمریکا در منطقه غرب آسیا را به عهده دارد روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد این شهپاد بعد از طی کردن ۵۰ مایل در داخل دریای سرخ در خطوط پر تردد کشتیرانی منفجر شد، اما به هیچیک از کشتیها آسیب نرساند.
کوپر با بیان اینکه هدف این شهپاد مشخص نبود گفت: «این شناور به حدود دو مایلی از کشتیهای در حال تردد در آن ناحیه رسید و همه ما شاهد انفجار آن بودیم.»
این اتفاق یک روز بعد از آن رخ داد که ۱۲ کشور عضو ائتلاف دریایی آمریکا شامل استرالیا، بحرین، بلژیک، کانادا، دانمارک، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند، نیوزلند، آمریکا و انگلیس با صدور بیانیهای مشترک از انصارالله یمن خواستند حملات به کشتیها در دریای سرخ را متوقف کند.
انصارالله یمن که در حال حاضر کنترل بخش زیادی از این کشور را در اختیار دارد از زمان آغاز حملات اسرائیل در غزه اعلام کرده کشتیهای تحت مالکیت یا تحت پرچم و یا عازم اسرائیل را در دریای سرخ هدف حمله قرار میدهد. انصارالله با وجود این تصریح کرده که دریای سرخ برای سایر کشتیها امن است.
این حملات از روز ۱۹ نوامبر آغاز شده و انصارالله اعلام کرده تا زمان توقف حملات اسرائیل در غزه تداوم خواهد داشت.
کوپر مدعی شد تا کنون ۲۵ مورد حمله توسط انصارالله علیه کشتیهای در حال تردد در دریای سرخ و خلیج عدن انجام شده است. او اضافه کرد که نشانهای از پایان یافتن این حملات وجود ندارد.
آمریکا و شریکان این کشور ماه گذشته با تشکیل ائتلافی به نام «عملیات پاسداران رفاه» وعده دادند که امنیت تردد دریایی در دریای سرخ را فراهم خواهند کرد.
این مقام نیروی دریایی آمریکا همچنین مدعی شد که ناوهای ائتلاف تا کنون ۲ موشک کروز، ۶ موشک بالیستیک ضدکشتی و ۱۱ پهپاد را ساقط کردهاند.
با وجود این، ائتلاف دریایی آمریکا از ابتدا به دلایل مختلف از جمله مبهم بودن مأموریتهای آن با بیاعتنایی شرکتهای کشتیرانی مواجه شد.
روز سهشنبه شرکت کشتیرانی دانمارکی مرسک اعلام کرد که تردد تمامی کشتیهای خود از طریق دریای سرخ و خلیج عدن را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در میآورد.
یک روز بعدتر شرکت کشتیرانی آلمانی هاپاگ لوید (Hapag-Lloyd) نیز اعلام کرد که این شرکت همچنان به دلایل امنیتی کشتیهای خود را از کانال سوئز به اطراف «دماغه امید خوب» در آفریقای جنوبی منحرف کرده است.
خبرگزاری رویترز روز اول دیماه به نقل از منابعی در صنعت کشتیرانی گزارش داده بود که شرکتهای کشتیرانی درباره ائتلاف دریایی جدید آمریکا اطلاعات چندانی ندارند. منابع کشتیرانی در همان زمان هم عنوان کرده بودند که بسیاری از کشتیها کماکان ترجیح میدهند از دریای سرخ عبور نکنند یا قراردادهای خودشان را لغو کنند.
منابع صنعت کشتیرانی میگویند جزئیات عملی اندکی درباره این طرح در اختیار آنها قرار گرفته و آنها نمیدانند که آیا واشنگتن در صورت بروز درگیری مسلحانه به صورت مستقیم وارد عمل خواهد شد یا خیر.
یکی دیگر از دلایل ناکامی ائتلاف آمریکا عدم همراهی عربستان سعودی و امارات با این ائتلاف بود. هنگامی که ایالات متحده آمریکا تشکیل ائتلاف دریایی تحت رهبری خود برای محافظت از کشتیها در دریای سرخ را اعلام کرد نبود نام عربستان سعودی و امارات که اصلیترین اعضای ائتلاف در حال جنگ با یمنیها بودند حیرت عدهای از کارشناسان را به همراه داشت.
این در حالی بود که عربستان سعودی دارای ارتشی مجهز به تسلیحات آمریکایی است، از حدود ۹ سال پیش جنگی را علیه انصارالله آغاز کرده و علاوه بر آن برای ۳۶ درصد از وارداتش به بنادر دریای سرخ وابسته است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد