ایسنا: فرمانده ناجا با تاکید بر این که عملکرد نیروی انتظامی در طرح ارتقای امنیت اجتماعی توسط مردم مهر تایید خورده است ، اعلام کرد:
کد خبر: ۱۴۳۷۱۵
چکیده این نظر سنجی کشوری به زودی منتشر میشود که نتایج جالبی دارد.
سردار اسماعیل احمدیمقدم صبح روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به این که نتایج پنج ماهه طرح ارتقای امنیت اجتماعی بزودی اعلام میشود، به کاهش دو رقمی نرخ قتل، سرقت، سرقت به عنف و کاهش سرقت اتومبیل و موتورسیکلت برای اولین بار، در نتیجه اجرای طرح افزایش امنیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: در مورد کاهش جرایم سرقت از خودرو، بانک و نیز قتل به نتایج قابل توجهی دست یافتهایم.
وی به نتایج نظرسنجی تیرماه نیروی انتظامی در سطح کشور در مورد طرح افزایش امنیت اجتماعی اشاره و اظهار کرد: بر خلاف تصور نیروی انتظامی که برخورد با اراذل و اوباش را عمدهترین نقطه نظر تقدیر مردم میپنداشت، مهمترین بخشی که جامعه از آن احساس خطر و تقدیر میکند، برخورد با فروشندگان و مصرفکنندگان مواد مخدر است.
سردار احمدیمقدم با تاکید بر این که مردم در برخورد با اراذل و اوباش خواستار شدت عمل از سوی نیروی انتظامی هستند، گفت: در حوزه مبارزه با مواد مخدر، مردم نگاه میانهای دارند، بدین ترتیب که نیروی انتظامی باید از هشدار، تذکر و آموزش استفاده کند و تنها در مصادیق ناهنجاریهای عمده، شدت عمل به خرج دهد.
سردار احمدیمقدم، همچنین با اشاره به آمار تصادفات جادهای در 5 ماه اخیر طبق آمارهای ماهانه پزشکی قانونی اعلام کرد: تلفات تصادفات جادهای در 4 ماه اخیر 7.5 درصد کاهش داشته است که البته آمار ناجا کاهش تلفات در مردادماه را نیز نشان میدهد؛ اگرچه فعلا منتظر قطعی شدن آمارهای نیروی انتظامی هستیم.
وی با تاکید بر اینکه علاوه بر تلفات، خسارات بیمهها نیز کاهش داشته و منظره رانندگی و فرهنگ ترافیکی در جادههای برون شهری ارتقا پیدا کرده است، اعلام کرد: تمهیداتی برای راه اندازی GPS و کنترل ناوگان حمل و نقل برون شهری مثل کامیون و اتوبوس که معمولا مسوولیت 50 درصد از تصادفات منجر به مرگ در جادههای برون شهری را بر عهده دارند، به زودی پیشبینی میشود تا در آینده نزدیک وضعیت ترافیکی خارج از شهرها ارتقا یابد.
فرمانده نیروی انتظامی، افزایش امنیت در جامعه را یکی از مهمترین دستاوردهای دولت نهم خواند و عنوان کرد: آمار تماسهای مردم با 197 در 5 ماهه اول سال گذشته 13 درصد انتقاد و 20 درصد تقدیر از ناجا را نشان میدهد در حالیکه این آمار امسال به 9 درصد انتقاد و 26 درصد تقدیر تغییر کرده است که این امر میزان اثر بخشی اقدامات امنیتی نیروی انتظامی را نشان میدهد.
وی ارتقای امنیت اجتماعی، تسهیل در پلیس الکترونیک و مبارزه با فساد در نیروی انتظامی را مهمترین حوزههای رضایت مردم از عملکرد نیروی انتظامی خواند و گفت: طبق آمارها سطح تخلفات و فساد اداری در نیروی انتظامی به سرعت رو به کاهش است.
فرمانده نیروی انتظامی همچنین به برخورد با بلوتوثها و MMSهایهای مستهجن اشاره کرد و گفت: طبق قانون مصوب مجلس در مورد برخورد با تکثیر، تولید و انتشار فیلمهای غیر اخلاقی و مستهجن در اواخر سال گذشته از آنجا که بلوتوث و ام ام اس نیز میتوانند ابزاری برای این نوع انتشار باشند پیگیرد قانونی خواهند داشت.
وی تاکید کرد: البته نیروی انتظامی تعقیب کننده نیست و دستگاهی نیز برای کنترل و کشف بلوتوثهای مستهجن به کار نگذاشته است اما به شکایات اعلامی در این مورد رسیدگی میشود.
سردار احمدیمقدم با اشاره به اینکه پستهای الکترونیکی یا حتی نشریات هم میتوانند به نوعی ابزار انتشار تصاویر مستهجن باشند اذعان کرد: ابزار انتشار مهم نیست، نفس عمل انتشار فساد مهم است که بدین ترتیب با هرگونه انتشار تصاویر مستهجن به هر طریقی، مشمول برخورد نیروی انتظامی میشود، چرا که طبق نظرسنجیها یکی از خواستههای مردم مبارزه با همین معضل است که آبروی مردم را در خطر قرار داده و دسترسی مجرمان به حوزه خصوصی آنها را آسان میکند.
فرمانده نیروی انتظامی همچنین به طرح نصب نرمافزار کنترل کننده GPS در پلیس راههای کشور اشاره و اظهار کرد: در این مورد، نامه کتبی به ریاست جمهوری تحویل شده که در صورت تصویب ایشان، این طرح به اجرا خواهد رسید؛ اما نیروی انتظامی داعیهای در این مورد ندارد، بلکه مدافع این نظر است که تاپوگراف کارایی لازم را ندارد و باید به GPS تبدیل شود.
وی با اشاره به این که قاچاق گازوئیل بخش عمده قاچاق سوخت را تشکیل میدهد و بیش از 20 درصد از قاچاق سوخت صورت گرفته مربوط به بنزین نبوده است، بیان کرد: شاید برای جلوگیری از قاچاق سوخت حتی سهمیهبندی آن در مناطق محل قاچاق نیز روش کارآمدی نباشد اما GPSها با کنترل و هماهنگی بین مسافت طی شده و سوخت مصرف شده نقش مهمی در این زمینه ایفا میکنند.
سردار احمدیمقدم با اشاره به این که کارتی کردن دریافت سوخت گازوئیل ناوگان عمومی را زمینگیر خواهد کرد، گفت: این امر به ویژه در استانهای مرزی که برخی گازوئیل دریافت میکنند، اما بار حمل نمیکنند و نرخ گازوئیل نیز بسیار پایین است اهمیت بیشتری پیدا میکند.
وی با اشاره به اینکه نصب GPS و نیز کنترل ناوگان حمل و نقل برون شهری توسط آن بسیار آسان است، اعلام کرد: این نرمافزار تا کنون در نیمی از 200 تا 300 پاسگاه پلیس راه کشور نصب شده، اما تا پایان سال در همه پاسگاههای پلیس راه نصب خواهد شد.
فرمانده ناجا با اعلام اینکه نصب نرمافزار مکمل یا کارت خوان سوخت نیز به نرمافزار GPS در صورت نیاز بررسی خواهد شد، گفت: کارت هوشمند گازوئیل باید گلوگاهی باشد برای بیمه، تعویض پلاک، معاینه فنی، ارائه جواز کار به رانندگان معتادی که عامل ایجاد تصادفات هستند و کنترل شرکتهای مجاز و غیرمجاز.
وی افزود: از آنجا که تعداد خودروهای گازوئیل سوز کمتر از 600 هزار دستگاه است، میتوان آنها را به صورت حضوری کنترل کرد.
سردار احمدیمقدم تاکید کرد: نصب نرمافزار GPS در پاسگاههای پلیس راه در کاهش تصادفات، کنترل حمل و نقل، کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق بسیار موثر خواهد بود.
فرمانده ناجا، همچنین در مورد شدت برخورد با پروندههای سنگین جرایم از سوی نیروی انتظامی تاکید کرد: در آن بعد، ضابط، دستگاه قضایی است و معمولا این پروندهها سنگین و پیچیده هستند. به عبارتی در مجموع، متولی امر دستگاه قضایی است و نیروی انتظامی مجاز به افشا نیست؛ اما طبق گزارشات تقریبا در هر پرونده سنگین نیروی انتظامی حضور دارد.
وی یکی از نارساییهای مهم در قوانین مبارزه با پروندههای جرایم سنگین را امکان شکایت متخلفان برای مثال شکایت از سوی گمرک یا بانک خواند و تاکید کرد: در صورت اعلام چنین شکایاتی معمولا پیگیری پروندهها در قوانین فعلی به نتیجه نمیرسد.
سردار احمدیمقدم با بیان این که نیروی انتظامی معمولا پروندههای سنگین را برای ریاست قوه قضاییه، رییسجمهور و رییس مجلس شورای اسلامی ارسال میکند، افزود: در ماه گذشته، فهرستی از این پروندههای جرایم سنگین به نیروی انتظامی اعلام شد که به طور مستقیم به اطلاع مقامات مذکور نیز رسید.
وی با اشاره به این که هم اکنون شرکت هرمی جدید مانند شرکت هرمی به نام لیزینگ خودرو پا گرفتهاند که این شرکتها از موارد عمده کلاهبرداری، سوءاستفاده از سادهاندیشی و نفع طلبی مردم و در نتیجه ایجاد پروندههای جرایم سنگین هستند، تاکید کرد: این شرکتها مثلا میگویند که 20 درصد زیر قیمت کارخانههای بزرگ تولید کننده خودرو به فروش میرسانند اما مردم مطمئن باشند که هر کسی که سود بی حساب به آنها میدهند در اقدام وی مسالهای وجود دارد.
فرمانده نیروی انتظامی در ادامه همچنین به وضعیت فعلی صفحههای حوادث روزنامهها اشاره کرد و گفت: صفحههای حوادث هم اکنون تلاش میکنند با خوفانگیزی جذابیت ایجاد کنند اما این صفحهها باید پندآموزی و هشدار به مردم را در پیش گیرند.
وی با بیان اینکه جرایم باندی و مافیایی در ایران بسیار کم است، گفت: صفحههای حوادث گاه بر روی برخی از گروهها اسمهای عجیبی میگذارند که حتی خود نیروی انتظامی نیز از آنها مطلع نیست و این اقدامات تنها احساس ناامنی و وحشت در مردم ایجاد میکند؛ لذا انتظار نیروی انتظامی از صفحههای حوادث این است که اقدامات آموزش دهنده و پیشگیرانه و تکان دهنده داشته باشند و احساس خوف در مردم ایجاد نکنند.
فرمانده ناجا در ادامه همچنین به کنترل ماهوارهای مرزها اشاره و اظهار کرد: کشورهایی که ماهوارههای جاسوسی دارند نمیتوانند کنترل آنلاین در همه مناطق خاص داشته باشند، لذا پلیس مرزی تغییرات خطوط مرزی را به طور کامل کنترل و از امکانات ماهوارهای برای تهیه نقشههای ماهواری استفاده میکند، اما کنترل آنلاین ندارد.
سردار احمدیمقدم همچنین در مورد کارت سوخت المثنی نیز گفت: در این مورد جلساتی با وزارت نفت داشتهایم و قراردادی در این زمینه بسته شد تا مشکلات سیستمی در این حوزه استخراج و رفع شود.
وی با بیان این که اگر تجربه ارائه کارت سوخت در محل مراجعه که برای موتورسیکلتها صورت گرفت برای خودروها نیز صورت میگرفت موثرتر بود اعلام کرد: ارائه کارت سوخت المثنی به درخواست کنندگان تا 15 شهریور به طول میانجامد.
به گفته فرمانده ناجا 2.5 ماه تاخیر در ارائه کارت سوخت المثنی تا حدودی خسارات اجتماعی به سیستم انتظامی کشور وارد کرد و تعداد مواردی که اشکال در آنها اعلام شده، تنها 5 درصد است.
سردار احمدیمقدم در پایان به طرح BRT اشاره کرد و گفت: در مورد طرح BRT، یعنی پروژه اتصال سیستم زمانبندی شده حمل و نقل پرظرفیت، از شرق به غرب، ادعای شهرداری این است که این طرح در گذشته به تصویب شورای ترافیک رسیده است.
وی همچنین به بخشی از ویژگیهای طرح BRT اشاره و اظهار کرد: در این خطوط حمل و نقل در خودروهای مسقف وسایل خنک کننده و گرمایشی پیشبینی شده و ناوگان حمل و نقل از استاندارد بسیار خوبی برخوردار است.
فرمانده ناجا با اعلام این که مراحل فعلی طرح باید توسط شورای عالی ترافیک بررسی و موانع آن حل و فصل شود افزود: نیروی انتظامی در نظر دارد به وزارت کشور اعلام کند که توقف این طرح در برهه زمانی کنونی به مصلحت نیست؛ چرا که شهرداری تعهداتی داده است که تا 15 شهریور کارهای عمرانی آن را در میدان آزادی تمام کند و توقف این طرح هم اکنون منجر به بروز مشکلات جدی برای مردم میشود.
سردار احمدیمقدم ادامه داد: البته در این زمینه شهرداری مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است که برای مثال راه عبور پیاده، قطع شده که این مشکلات باید برطرف شود.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که شهرداری مطرح میکند، این است که چون ایستگاه در وسط خیابان قرار میگیرد، اتوبوس به درهای چپ نیاز دارد که البته حل این مشکل بر عهده نیروی انتظامی مربوط نیست.
سردار احمدیمقدم با تاکید بر این که به دلیل نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان در هر صورت طرح BRT نباید نیمه کاره رها شود اعلام کرد: توقف این طرح در برهه زمانی کنونی برای مردم و شهر هزینه در بر خواهد داشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها