چگونه یک گلدان گل نرگس داشته باشیم؟

به نرگس چشمت قسم گل زیبا

این روزها گل های زیبای سفید و زرد نرگس به بازار آمده و عطر این گل زیبا ما را مست می کند. گل نرگس یکی از گیاهان چندساله مقاوم است که اغلب در آمریکای شمالی به جز مناطق گرمسیری آن به چشم می‌خورد. با توجه به آنکه این گل از طریق کاشت پیاز پرورش می یابد، بهتراست این گل زیبا را درفصل پاییز بکارید که در اواخر زمستان یا اوایل بهار آن را برداشت کنید.
کد خبر: ۱۴۳۶۳۸۲
نویسنده مریم احمدی - خبرنگار چاردیواری
به نرگس چشمت قسم گل زیبا
 
انتخاب نوع پیاز گل نرگس
اگر تنها کمی به پرورش گل و گیاه علاقه داشته باشید، احتمالا با انواع گل نرگس نظیر نرگس شهلا، نرگس شیراز، نرگس پرپر، هزار پر، شست پر، پنجه گربه ای و…آشنا هستید. هر یک از این گل ها زیبایی و عطر خاص خود را دارند که با کاشت آنها در باغچه یا گلدان انگار خانه‌ای در بهشت دارید. پیش از آنکه به آموزش کاشت پیاز گل نرگس بپردازیم، ابتدا بهتر است به شما بگوییم چگونه پیاز مرغوبی را انتخاب کنید که در طول رشد از بین نرود و آفات و بیماری به آن حمله نکند. توصیه می‌کنیم که از کاشت پیاز گل نرگس نترسید؛ زیرا این گل برخلاف دیگر گیاهانی که از طریق پیاز تکثیر می‌شوند، روش کاشت بسیار آسانی دارد. تنها چند نکته را باید پیش از خرید پیاز گل نرگس درنظر بگیرید.در ابتدا توصیه می‌کنیم پیاز گل نرگس را در فصل سرد سال مانند پاییز خریداری کنید. همچنین پیازی را که انتخاب می‌کنید ظاهر پیاز را بررسی کرده که هیچ‌گونه خراشیدگی یا بریدگی روی آن دیده نشود؛ زیرا پس ازکاشت پیاز ودرحین آبیاری، آب ازطریق این بریدگی‌ها به درون پیاز نفوذ می‌کند و باعث پوسیدگی آن می‌شود. سپس دقت کنید که پیاز بوی نامطلوبی ندهد وساقه آن سبزنشده باشد. لازم به ذکر است اغلب پیازهایی که دو دماغه یا دو نوک دارند، گل‌های بیشتر و درشت‌تری می‌دهند؛ زیرا از هر‌دماغه یک گل و ساقه می‌روید.

شرایط نگهداری پیاز گل
پس از انتخاب پیاز مناسب برای کاشت، باید بدانید که برای داشتن گل‌هایی زیبا نکاتی را درنگهداری پیاز این گل درنظر بگیرید. در زیر برخی شرایط نگهداری پیاز گل نرگس را شرح می‌دهیم: پیازها را درون پاکت کاغذی نگهداری کنید؛ با این کار از رسیدن نور به پیازها و رشد زودهنگام آنها جلوگیری کرده‌اید. البته فراموش نکنید که در  پاکت را باید باز بگذارید که هوا در جریان باشد؛ پاکت را در مکانی خشک و خنک مانند انباری، پارکینگ یا زیرزمین و در دمایی بین ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد قرار دهید؛ اگر در منطقه گرمسیری زندگی می‌کنید، پیازها را با شرایط گفته شده درون یخچال و به دور از سایر مواد غذایی تولیدکننده گاز اتیلن مانند سیب بگذارید. در غیر این صورت پس از کاشت پیاز گل نرگس شاهد گل‌های زیبای این گیاه نخواهید بود. به طور کلی پیاز گل نرگس پس کاشت درروز به دمایی حدود ۱۸درجه و در شب به دمایی درحدود ۱۲درجه سانتی‌گراد نیاز دارد. همچنین بهتر است برای کاشت پیاز این گل از ورمی کمپوست، کودهای حیوانی و خاک سبک استفاده کنید. با رعایت نکات مذکور به راحتی قادر هستید در اواخر آذرماه یا اواسط دی ماه پیازها را در عمق هفت سانتی متری زمین بکارید و با آغاز سال نو از دیدن باغچه پرگل خود لذت ببرید.

کاشت پیاز در گلدان
پیش از کاشت بهتر است گلدان مناسبی را با عمق ۱۸سانتی متری برای گیاه انتخاب کنید؛ زیرا پیاز باید به اندازه ۵ سانتی‌متر از دیواره‌های گلدان فاصله داشته باشد. در این مرحله ته گلدان را کمی سفال شکسته یا سنگریزه بریزید که زهکشی مناسب فراهم شود. پیش از کاشت، انتهای پیازها را به مدت ۲ ساعت در آب ولرم قرار دهید. سپس گلدان را با خاک مناسب پرکنید و پیاز را به طور مورب در آن بگذارید. در نهایت اطراف پیاز را با باقی مانده خاک بپوشانید.در این مرحله گلدان را آبیاری کنید و آن را در محیط گرم و مقابل نور خورشید قرار دهید. 

مراحل کاشت پیاز گل
انتخاب خاک مناسب با نوع پیاز، ایجاد زهکشی مناسب برای باغچه یا گلدان، از بین بردن بیماری‌های درون گیاه به کمک سموم نامبرده، انتخاب محل کاشت دارای نور کافی، ایجاد رطوبت کافی در طول فصل رشد پیاز، کاشت پیاز در عمق مناسب با توجه به اندازه آن، رعایت فاصله ۴ تا ۱۰ سانتی متری برای کاشت چند پیاز در کنار یکدیگر.
newsQrCode
برچسب ها: گل گیاه گل نرگس
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها