جام جم آنلاین اصفهان؛ حجتالله مهدی، رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزشوپرورش در گفتوگو با روابط عمومی، درباره ضرورت رفتن کودکان به مهدکودک اظهار کرد: بیشتر کودکان رفتن به مهدکودک را از سه تا ششسالگی آغاز میکنند، زیرا باتوجهبه ضرورت و اهمیت آموزش دوران کودکی، بیشتر خانوادهها کودکان خود را به مهدکودک میفرستند، مهدکودک محلی است که در آن به کودکان نحوه برقراری ارتباط با دیگران و جامعه، اصول اولیه زندگی و تحصیلی را آموزش میدهند و دورهای ویژه و اولین مقطع آموزشی کودکان بیرون از خانه است.
وی افزود: بهبود رواباداط اجتماعی در کودکی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چرا که هرچه کودکان برقراری ارتباط با دیگران را بهتر بیاموزند در جامعه با مشکلات کمتری روبهرو خواهند شد، بنابراین پس از خانواده، مهدکودک و پیشدبستانی اولین نهاد آموزشی است که کودکان در آن حضور مییابند و در آن میآموزند که چگونه با دیگر همسنوسالان و مربیان خود ارتباط برقرار کنند.
رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان تصریح کرد: یکی دیگر از فواید مهدکودک و پیشدبستانی برای کودکان، یادگیری نظم و انضباط است، کودکان در مهدکودک میآموزند که چگونه وسایل خود را مرتب کنند و در جای خود قرار دهند، همینطور طرز صحیح نشستن، برخاستن و صحبتکردن را نیز میآموزند.
وی درباره تفاوت مهدکودک و پیشدبستانیها گفت: هدف بیشتر پیشدبستانیها آمادهکردن کودکان برای سالهای مدرسه است، آنها این اهداف را با آموزش مهارتهای اجتماعی و تحصیلی دنبال میکنند، برخلاف مهدکودک، در پیشدبستانی، تمرکز روی آموزشهای ابتدایی و تحصیلی است، این آموزشها کودکان را برای آموزشهای رسمی مدرسه آماده میکند و آنان را در چند سال آغاز مدرسه جلو میاندازد، پیشدبستانیها برنامههایی ساختارمند و آموزشی رسمیتر دارند و در کنار آن تااندازهای تعاملات اجتماعی را فراهم میکنند.
مهدی در پاسخ به اینکه برخی از مهدکودکها با برپایی کلاسهای فوقبرنامه درصدد کشف استعداد کودکان در سنین کم هستند، اظهار کرد: هر انسانی مهارتها و استعدادهای ذاتی ویژهای دارد و رسالت و وظیفه خاصی دارد؛ هیچ فردی در این جهان بدون استعداد خاص و متفاوت به دنیا نمیآید و استعدادهای ذاتی متناسب با شرایط و محیط زندگی هر شخص کشف خواهد شد.
وی ادامه داد: لازم است این نکته را در نظر گیریم که سن استعدادیابی چه سنی است و در این مسیری کدام رویدادها مهم تلقی میشود، بسیاری از مواقع در زمانهایی استعدادیابی اتفاق میافتد که این موضوع نهتنها به کودک کمک نمیکند، بلکه موجب ایجاد آسیبهای جبرانناپذیری در آنها خواهد شد، اگر والدین اجازه دهند که فرایند رشد کودکان مسیر طبیعی را طی کند، در این شرایط استعدادیابی صحیح اتفاق میافتد و آنطور که باید استعدادهای کودک شناسایی میشود.
رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: در دوران پیش از دبستان تمایل نداریم که فرایند رشد کودکان را مختل کنیم و تنها به دنبال انواع استعدادیابی از جمله هوشی، هنری، کلامی یا هرگونه استعداد دیگر باشیم، این موضوع برای دوران ابتدایی نیز صدق میکند؛ چراکه در این دوره تمرکز بر این است که دانشآموزان در کنار یادگیری مهارتهای شناختی خواندن، نوشتن یا جمع و تفریق بتوانند مهارت اجتماعی، زندگیکردن در کنار یکدیگر، بازی با همسالان و برقراری ارتباط را یاد گیرند، این فرایندها، مراحل بااهمیت در دوران دبستان است و دوران ابتدایی نیز جایگاه استعدادیابی ندارد تا بتوان بهطورجدی استعداد محصلان را کشف کرد و آنها را جهت داد.
/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد