کاربردهای تفاله قهوه

یک تفاله و این همه خاصیت!

تا حالا فکر کرده‌اید تفاله قهوه‌ای که ته فنجان شما باقی مانده ممکن است چه استفاده‌های متفاوتی داشته باشد و چقدر به‌درد بخور باشد؟ واقعیت این است که تفاله‌های قهوه آن‌قدر کاربرد دارد که اگر بدانید، بی‌تردید آن را دور نمی‌ریزید و نگه می‌دارید. در ادامه با هم برخی از کاربردهای تفاله قهوه را مرور می‌کنیم.
کد خبر: ۱۴۳۲۸۵۵
نویسنده فریده تهرانی - خبرنگار چاردیواری
 
شستن ظروف کثیف
یکی از وظایف سختی که هنگام نظافت آشپزخانه وجود دارد، شستن و تمیز کردن قابلمه‌ و ماهیتابه‌های کثیف است. در کنار این کار، شستن سینک چرب را هم در‌نظر بگیرید. اینجاست که به کمک تفاله‌های قهوه که به‌دلیل زِبری، خاصیت سایندگی دارند، قابلمه و سینک تمیز و براقی خواهید داشت. حتی ممکن است به‌دلیل خواص ضد‌باکتریایی و ضد‌ویروسی، تا حدی به ضدعفونی‌کردن ناحیه نیز کمک کند. همچنین از این ترکیب می‌توان برای تمیز کردن توری‌های گریل نیز استفاده کرد. تفاله قهوه استفاده شده را روی سطوح بپاشید و سپس به کمک یک اسکاچ، آن را آرام سابیده و سپس آبکشی کنید.

دفع حشرات و آفات

کک‌ها تنها حیواناتی نیستند که تفاله‌های قهوه با آنها مبارزه می‌کنند و به‌علت بوی خاص، قهوه ناخواسته موجب دفع حشرات و سایر آفات می‌شود. بسیاری از حشرات، بوی قهوه را دوست ندارند و به‌دلیل کافئین موجود در آن، تفاله قهوه می‌تواند برای آفات، سمی باشد. برای دور نگه داشتن این مهاجمان باغ، تفاله قهوه استفاده شده را در اطراف محیط باغ و اطراف هر گیاه جداگانه بپاشید. معمولا در زمین‌های کشاورزی و باغات به‌صورت پراکنده از تفاله‌های قهوه استفاده می‌شود تا برخی حشرات مانند مورچه، سوسک، زنبور یا مگس را از آنجا دور کنند.

بوی یخچال
تفاله‌های قهوه حاوی نیتروژن است که به حذف گاز گوگرد بدبو از هوا در ترکیب با کربن کمک می‌کند؛ به‌عبارت دیگر، تفاله قهوه می‌تواند به جذب و از بین بردن بو کمک کند. تفاله‌های قهوه را روی یک صفحه روغنی پخش کنید تا خشک شود. پس از خشک شدن، می‌توانید آنها را در یک شیشه سر باز، در یخچال قرار دهید. این تفاله‌ها، همانند جوش‌شیرین عمل کرده و هر بویی را از داخل یخچال جذب می‌کند. نکته: دقیقا به همین دلیل است که توصیه می‌شود بسته قهوه خود را درون یخچال نگهداری نکنید؛ زیرا که طعم قهوه تغییر خواهد کرد و بوهای داخل یخچال را جذب می‌کند.

کود طبیعی
خاک حاوی مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای رشد بهینه گیاه نیست؛ بنابراین بیشتر باغ‌ها نیاز به کود‌دهی دارد تا گیاهان بتوانند مواد مغذی برای رشد را به‌دست بیاورند.  اگر ترجیح می‌دهید که محصولات باغ خود را با مواد شیمیایی سمی نکنید، با استفاده از تفاله‌های قهوه به‌عنوان کود برای باغ، حجم بالایی از مواد مغذی را انتخاب کنید. مواد مغذی مانند کلسیم، نیتروژن، آهن، فسفر، منیزیم، کروم و پتاسیم در قهوه به‌وفور یافت می‌شود. این مواد مغذی برای رشد گیاه ضروری است و حتی تصور می‌شود که تفاله قهوه می‌تواند به جذب فلزات سنگین مضر موجود در خاک کمک کند. برای استفاده به‌عنوان کود، به‌سادگی در زمین‌های مورد استفاده و اطراف گیاهان باغ خود بپاشید، یا هنگام کاشت با خاک مخلوط کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها