نهاده‌های دامی طی سالیان اخیر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات وارداتی کشورمان شناخته‌شده که سهم زیادی در تجارت محصولات کشاورزی نیز دارد. به‌طوری که هم‌اکنون ۷۵‌درصد نیاز بازار مصرف از طریق واردات و ۲۵‌درصد آن از طریق تولید داخل نهاده‌های دامی صورت می‌گیرد، این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی به‌دنبال خودکفایی ۵۰‌درصدی در این امر است.
کد خبر: ۱۴۳۰۷۹۵
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
چشم امید بازار به رشد واردات نهاده‌های دامی

نهاده دامی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیر‌گذار درقیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، شیر و سایر لبنیات محسوب می‌شود که هرگونه نوسان و کمبود آن بازار را دچار اختلال می‌کند. از این‌رو به نظر می‌رسد با اجرای طرح الگوی کشت در کشورمان به‌خصوص در سطح دیمزارها، میزان تولید جو با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو شود و از طرف دیگر اراضی آبی نیز صرف تولید محصولات آبی همچون ذرت و سویا شود تا از این طریق کشورمان بتواند از میزان وابستگی خود به این نهاده‌های دامی بکاهد.

واردات ۸.۳میلیون تن نهاده دامی به کشور
 براساس آمار گمرک ایران در هفت ماهه امسال ۸میلیون و ۳۵۸‌هزار و ۵۲‌تن و ۵۴۵ کیلوگرم نهاده دامی شامل دانه سویا، جو، ذرت دامی و کنجاله سویا به ارزش ۱۱۲‌هزار و ۹۱۴ میلیارد و ۱۴۰ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان یا سه میلیارد و ۹۶۲ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۲۹۳دلار وارد کشور شده که نشان می‌دهد در یک‌سال اخیر واردات این  چهار قلم نهاده دامی به کشورمان به‌لحاظ وزنی با رشد بیش از ۳۰‌درصدی و به لحاظ ارزشی با رشد حدود ۲۵‌درصدی روبه‌رو بوده است.

جزئیات واردات نهاده‌های دامی به کشور
طبق آمار گمرک بیشترین میزان واردات نهاده دامی مربوط به ذرت دامی بوده، به‌طوری که در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین نهاده‌های دامی مورد نیاز اکثر دامداران ذرت است که حدود ۶۰ درصد واردات نهاده دامی را به خود اختصاص می‌دهد. در هفت ماهه امسال چهار میلیون و ۹۵۷هزار و ۳۳۹ تن ذرت دامی به ارزش ۵۶هزار و ۷۳۵میلیارد و ۴۱۲میلیون و ۱۰۴هزار تومان یا یک میلیارد و ۹۹۱میلیون و ۱۰۱هزار دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته سه میلیون و ۸۰۲ هزار و ۵۰۱ تن ذرت دامی به ارزش ۲۲ هزار و ۵۱۵ میلیارد و ۳۷۵ میلیون و ۸۹۴ هزار تومان یا یک میلیارد و ۵۱۷ میلیون و ۶۳ هزار دلار از گمرکات کشور ترخیص شده بود. دانه سویا نیز یکی دیگر از نهاده‌های دامی است که سهم زیادی در واردات بخش کشاورزی طی این هفت ماه داشته، به طوری که طی این مدت یک میلیون و ۶۸۷ هزار و ۸۵۶ تن دانه سویا به ارزش ۳۴هزار و ۹۶۷میلیارد و ۸۰۸میلیون و ۹۹۷هزار تومان یا یک میلیارد و ۲۲۷ میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که درهمین بازه زمانی درسال گذشته یک میلیون و ۴۶۸هزار و ۳۳۷ تن یا ۱۸هزار و ۱۱۵میلیارد و ۶۷۳میلیون و ۳۷۴ هزار تومان یا یک میلیارد و ۱۵۸میلیون و ۲۳۸هزار دلار به کشورمان وارد شده بود. همچنین ۳۷۵ هزار و ۸۳۹ تن کنجاله سویا به ارزش هفت هزار و ۸۱ میلیارد و ۲۵۲ میلیون و ۳۳۷ هزار تومان یا ۲۴۸ میلیون و ۴۶۴ هزار دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته ۴۶۸ هزار و ۷۷ تن کنجاله سویا به ارزش پنج هزار و ۶۵۳میلیارد و ۹۳۲ میلیون و ۳۰۴ هزار تومان یا ۲۷۷میلیون و ۲۲۹ هزار دلار در گمرکات کشور ترخیص شده بود. از طرف دیگر یک میلیون و ۳۶۴ هزار تن جو نیز به ارزش ۱۴هزار و ۱۲۹میلیارد و ۶۹۴ میلیون و ۳۷۷هزار تومان یا ۴۹۵ میلیون و ۷۷۸هزار و ۷۷۴دلار برای تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداران به کشور وارد و در بین دامداری‌های صنعتی توزیع شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته ۶۷۴ هزار تن جو به ارزش چهار هزار و ۸۷۹ میلیارد و ۱۶۱میلیون و ۱۸۹ هزار تومان یا ۲۴۷ میلیون دلار وارد کشورمان شده بود.

مبادی وارداتی نهاده‌های دامی 
با توجه به این که به‌دلیل مباحث مرتبط با تحریم و ممنوعیت‌های صادراتی کشورها لازم است هر کشوری به امر تنوع‌سازی مبادی وارداتی بپردازد آمارها گویای آن است که دولت سیزدهم نسبت به سال گذشته بازارهای جدیدی را به مبادی وارداتی خود اضافه کرده است. به‌طوری که در این بازه زمانی اتریش، ارمنستان، ازبکستان، اسلواکی، افغانستان، امارات به‌عنوان واسطه، انگلستان، اوکراین، آلمان، برزیل، تایوان، ترکیه، چین، روندا، رومانی، سوازیلند، سوئیس، عمان، روسیه، قبرس، قرقیزستان، قزاقستان، کانادا، هلند و هنگ‌کنگ ۲۵ مبدا واردات انواع نهاده‌های دامی به کشور بوده‌اند؛ در حالی که قبلا مبادی واردات این محصولات نهایتا دو کشور بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها