«جام‌جم» بررسی می‌کند

رشد ۶۰‌درصدی صادرات لبنیات

باتغییرات آب‌و‌هوایی و وقوع خشکسالی در بیشتر استان‌های کشور، میزان تولید پسته و زعفران در کشورمان کاهش یافت که همین امر  بالطبع صادرات این محصولات را نیز دچار مشکل کرده تا تراز تجاری محصولات کشاورزی منفی باشد.
کد خبر: ۱۴۲۷۶۴۸
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصادش
 
با این حال اما در سال‌های اخیر محصولات شیلاتی و لبنی تولید ایران جای خود را درسفره مردم دیگر کشورها باز کرده‌اند، به طوری که طی دو سال اخیر این دو زیربخش کشاورزی و مواد غذایی بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده‌اند. در گزارش پیش‌رو به موضوع صادرات لبنیات پرداخته‌ایم که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید. 

براساس آمارهای گمرک در سال گذشته ۴۹۷ هزار و ۲۴۱ تن فرآورده‌های لبنی به ارزش ۷۱۶ میلیون و ۴۶۹ هزار دلار صادر شده، به‌طوری که طبق این آمار بیشترین میزان صادرات وزنی مربوط به خامه، شیر و شیرخشک و بیشترین صادرات از نظر ارزشی نیز مربوط به شیرخشک و پنیر بوده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی در ۱۴۰۰ حدود ۴۶۴ هزار و ۴۲ تن فرآورده لبنی به ارزش ۴۵۵ میلیون و ۲۸۳ هزار دلار صادر شده بود که این امر نشان‌دهنده رشد ۷‌درصدی به لحاظ وزنی و حدود ۶۰‌درصدی به لحاظ ارزشی است.
     
مقاصد صادراتی فرآورده‌های لبنی
تنوع‌بخشی به مبادی صادراتی یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم در امر تجارت خارجی بوده است تا ایران در زمان اوج تحریم‌ها با مشکل ارزآوری از طریق صادرات روبه‌رو نشود، از این‌رو صادرات فرآورده‌های لبنی نیز به بیش از ۶۰ کشور جهان صورت می‌گیرد. هم‌اکنون کشورهای اتریش، اردن، ارمنستان، ازبکستان، استرالیا، افغانستان، امارات، انگلیس، آلمان، بحرین، بلاروس، پاکستان، تاجیکستان، تایلند، ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، چین، ساحل عاج، سوریه، سومالی، عراق، عمان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، لبنان، مالزی، نروژ، نیوزیلند، هلند، هند، یمن و یونان برخی از مشتریان پروپاقرص لبنیات ایران هستند. 
از طرف دیگر طی یک‌سال اخیر با رایزنی فراوان تیم اقتصادی وزارت خارجه و وزارت جهاد کشاورزی شاهد افزایش قابل‌توجه صادرات فرآورده‌های لبنی به روسیه و آغاز صادرات این محصولات به ژاپن و چین هستیم .کارخانجات فرآورده‌های لبنی کشورمان در سال‌های اخیر توانسته‌اند به موفقیت‌های زیادی در بازار داخل و خارج نایل شوند، به طوری که رایزنان تجاری دیگر کشورها معتقدند کیفیت بالا و استانداردهای بین‌المللی محصولات ایرانی، تنوع محصولات لبنی و شیری تولیدی، قیمت مناسب و رقابتی و توانایی تأمین و تولید به میزان کافی برای تأمین نیازهای داخلی و صادرات به بازارهای جهانی از اصلی‌ترین دلایل اقبال به محصولات لبنی ایران بوده است.
     
رشد ۲۵‌درصدی صادرات فرآورده‌های لبنی 
آمارهای گمرک در نیمه نخست سال‌جاری گواه آن است که طی این مدت ۲۸۱‌هزار و ۴۵۰ تن فرآورده‌های لبنی به ارزش ۳۸۱ میلیون و ۱۸۶ هزار دلار صادر شده، به‌طوری که طبق این آمار بیشترین میزان صادرات وزنی مربوط به خامه، شیر، شیرخشک، دوغ و کفیر و بیشترین صادرات از نظر ارزشی نیز مربوط به شیرخشک و پنیر بوده است. با این حال در همین بازه زمانی در سال گذشته ۲۲۴ هزار و ۲۹۴ تن فرآورده لبنی به ارزش ۳۰۹ میلیون و ۳۶۴ هزار دلار صادر شده بود که این امر نشان‌دهنده رشد ۲۵درصدی به لحاظوزنی و حدود۲۳درصدی به لحاظ ارزشی است. 

عراق، مشتری اول لبنیات ایران
محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران می‌گوید: در سال جاری چهار محصول نخست سبد صادراتی لبنی کشور بر‌اساس تناژ به ترتیب شیر و خامه، دوغ و کفیر، شیرخشک صنعتی و پنیر بوده است که در این میان سهم شیر و خامه ۲۲.۲۷درصد، دوغ و کفیر ۲۱.۱درصد، شیرخشک صنعتی ۲۰.۱۹درصد و پنیر ۱۷.۳۹درصد رشد است.
وی اضافه ‌کرد: در مدت مذکور، محصول شیر خشک صنعتی با ۲۴.۲درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل و رسیدن به ۱۴۸‌میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، نخستین محصول لبنی صادراتی برحسب ارزش دلاری است که ۳۹‌درصد از مجموع ارزش صادرات لبنی را به خود اختصاص داده است.
بنی‌طبا خاطر نشان کرد: پس از آن شیر و خامه با ۲۳.۱درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به ۶۵ میلیون و ۷۰۰‌هزار دلار در رتبه دوم قرار دارد که ۱۷.۲۴درصد از مجموع ارزش دلاری صادرات را به خود اختصاص داده است. در نهایت پنیر با ۸.۲درصد رشد نسبت به سال قبل و رسیدن به ۶۳ میلیون و ۵۴۰‌هزار دلار در رتبه سوم قرار گرفت که ۱۶.۶۷درصد از مجموع ارزش صادرات را شامل می‌شود.
وی افزود: شرکای تجاری ایران در صادرات لبنیات در سال جاری ۳۹ کشور بوده‌اند که اصلی‌ترین آنها به ترتیب عراق، پاکستان، افغانستان، امارات و جمهوری آذربایجان هستند. 
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران بیان کرد: عراق با افزایش ۳۱‌درصدی حجم صادرات در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و رسیدن به ۱۸۴‌هزار تن صادرات، نخستین مقصد لبنیات ایران با ۴/۶۵درصد از سهم صادرات بر‌اساس حجم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها